Dietetyk Wrocław - Leczenie Otyłości | Saba Odchudzanie
  • Postaw na test 10:00 01.04.2016
  • Wizyty Promocyjne

    9 sposobów na przejedzenie

    Sposobów na przejedzenie jest wyjątkowo dużo. Przejadamy się zazwyczaj podczas świąt. Sprzyjają temu także różne okazje np. imieniny, czy urodziny. Stoły są wówczas obficie zastawione i kuszą pysznymi posiłkami. Do tego dodajmy brak wstrzemięźliwości u niektórych osób w codziennym odżywianiu, czy podczas goszczenia się na spotkaniach towarzyskich. Tymczasem stan przejedzenia nie jest przyjemny. Wówczas cały nasz układ trawienny wraz z przepełnionym żołądkiem oraz ledwo nadążającą wątrobą odczuwa negatywne jego skutki. Przedstawiamy 9 sposobów na przejedzenie, które pomogą zwalczyć nieprzyjemne uczucie nadmiernej sytości.

    9 sposobów na przejedzenie — skutki i objawy przejedzenia

    Skutki przejedzenia są bardzo nieprzyjemne. Natomiast jeżeli taki stan należy do rzadkości, to najczęściej powoduje on dyskomfort i nie jest niebezpieczny. Do najczęstszych objawów przejedzenia zaliczamy następujące: uczucie ciężkości w żołądku, ból brzucha, zgaga, mdłości, nieprzyjemne odbijanie po jedzeniu i refluks, czyli cofanie się treści żołądkowej do przełyku. Mogą też wystąpić wymioty, biegunki, ale i czasem zaparcia, osłabienie, senność, pogorszenie samopoczucia.

    Występujące jednorazowe przejedzenie raczej nie jest groźne. Może się jednak okazać niebezpieczne, jeśli występuje za często. Wówczas im częściej będziemy się przejadać, tym bardziej zwiększamy ilość przyjmowanego jedzenia, a zatem i kalorii. Może to doprowadzić do nadwagi lub otyłości. Dodatkowo możemy zachorować na refluks żołądkowo-przełykowy, który trzeba leczyć. Jedzenie za dużych ilości jedzenia często powoduje również wahania poziomu glukozy we krwi i sprzyja zaburzeniom lipidowym.

    Z kolei one zwiększają prawdopodobieństwo wystąpienia cukrzycy lub chorób układu krążenia. Skutkiem długofalowym przejedzenia może być stłuszczenie wątroby. Ponadto, jeżeli pojawia się u nas poczucie winy po zjedzeniu obfitego posiłku, to może ono doprowadzić do wystąpienia bulimii, bądź ciągłego odchudzania się, czyli zaburzeń odżywiania. Natomiast u osób mających problemy z pęcherzykiem żółciowym, konsekwencją może być kolka wątrobowa, która wynika ze skurczu pęcherzyka lub przewodów żółciowych. W rezultacie pojawia się wówczas ostry, kłujący ból.

    9 sposobów na przejedzenie — jak poprawić trawienie i złagodzić objawy przejedzenia?

    Przejedzenie powoduje wiele bardzo przykrych dolegliwości. W takim przypadku, zamiast cierpieć, można wykorzystać znane i sprawdzone oraz skuteczne sposoby na przyspieszenie trawienia. Dodatkowo można zakupić ogólnodostępne leki bez recepty, które są pomocne w usuwaniu objawów przejedzenia.

    9 sposobów na przejedzenie

    Jest kilka sposobów na poprawę trawienia i złagodzenie objawów przejedzenia. Spośród nich wybraliśmy te najprostsze:

    Deser z agarem zamiast ciasta

    Trawienie można zatem poprawić już poprzez dobór składników deseru. Skuteczny jest mus owocowy z agarem zamiast ciasta, Dostarczy on mniej kalorii oraz korzystnie wpłynie na pracę jelit i żołądka. Agar natomiast jest środkiem zagęszczającym i żelującym sporządzonym z wodorostów. Można go także dodawać do innych potraw. Jeżeli nadal źle się czujemy, to znaczy, że nasz układ pokarmowy jest nadal niewydolny.

    Ruch

    Aby wstać od stołu z pełnym brzuchem trzeba mieć trochę samozaparcia i wiedzy o tym, że spacer działa zbawiennie na nasz organizm. Podczas ruchu jesteśmy wyprostowani i w ten sposób żołądek ma więcej miejsca, a dodatkowo przestajemy go uciskać. Chodzenie ma dobry wpływ na pobudzenie układu krążenia, w tym w całym układzie trawiennym. Również zwiększa perystaltykę jelit. Lepsze ukrwienie i ruchy jelit powodują, że pokarm zaczyna się lepiej przesuwać. Okazuje się, że już kilka minut spaceru przynosi poprawę i daje ulgę przeciążonemu żołądkowi.

    Lekka gimnastyka brzucha

    Gimnastyka ta będąca, jak się okazuje prostym ćwiczeniem pobudza krążenie w układzie trawiennym i zapobiega zastojom pokarmu.

    Zatem wstań, zrób wdech i wydech, a następnie, na bezdechu spróbuj wciągnąć na chwilę brzuch. Jednocześnie postaraj się przyciągnąć okolice żołądka i brzuch jak najbliżej kręgosłupa. Następnie puść, odetchnij i powtórz ćwiczenie kilka razy.

    Ćwiczenie to powinno się robić dopiero po spacerze, gdyż inaczej podczas wciągania brzucha czujemy, że pokarm podjeżdża do naszego przełyku.

    Kieliszek alkoholu

    Chodzi tutaj o wypicie nie więcej niż małej lampki czerwonego wina lub pięćdziesiątki wódki z pieprzem albo gorzkiej żołądkowej. Alkohol poprawia krążenie w jelitach i wspomaga trawienie.

    Filiżanka gorącej herbaty

    Wypicie gorącej herbaty czarnej lub zielonej rozgrzewa i pobudza wydzielanie soków żołądkowych. Dodatkowo wspomaga trawienie tłuszczów. Po przejedzeniu nie należy pić zimnych napojów i spożywać deserów. Mogą one doprowadzić do skurczu jelit i nasilić dolegliwości.

    Herbatka ziołowa na trawienie

    Korzystanie z pomocy ziół jest dobrym rozwiązaniem. Chodzi tutaj o takie zioła jak: rumianek, mięta, dzika róża i werbena. Napary z nich sporządzone rozgrzewają żołądek i poprawiają trawienie. Należy je wypić zaraz po posiłku. Zaleca się także, aby 2-3 godziny po zakończeniu przyjęcia wypić filiżankę czerwonej herbaty, która przyspiesza metabolizm. Natomiast, jeżeli nawet kilka godzin po posiłku czujemy się źle i mamy objawy niestrawności warto wypić napar z dziurawca. Niektórzy zalecają także picie napoju z octu jabłkowego.

    9 sposobów na przejedzenie — domowe i naturalne sposoby

    Część ze sposobów wyżej wymienionych stosowanych w przypadku przejedzenia należy do naturalnych i domowych. Przedstawimy również kilka innych.

    Ocet jabłkowy

    Po przejedzeniu i wypiciu zbyt dużej dawki alkoholu na drugi dzień można mieć podwójnego kaca. Warto wtedy wypić tonik z octem jabłkowym. Mieszanka ta łagodzi napięcie układu pokarmowego, wspomaga wątrobę w odtruwaniu i normalizuje soki żołądkowe. Ponadto woda z octem jabłkowym naturalnie przyspiesza metabolizm i spalanie tłuszczu i dodatkowo hamuje apetyt.

    Skuteczny imbir

    Imbir ma wiele zastosowań, szczególnie zimą. Nie tylko dodaje smaku i naturalnie rozgrzewa organizm od wewnątrz, ale również pomaga strawić posiłki bogate w tłuszcz. Ponadto wpływa zbawiennie na układ trawienny, mdłości i wzdęcia. Razem z herbatą jest doskonały nie tylko na przeziębienie, ale również na szybszą przemianę materii.

    Ciepła woda z cytryną

    Odpowiednie nawodnienie organizmu polepsza samopoczucie, pomaga wypłukać toksyny, poprawia trawienie. Najlepiej pić ciepłą wodę przed lub po posiłku ok. 20 min. Następnego dnia warto wypić szklankę ciepłej wody z dodatkiem cytryny.

    9 sposobów na przejedzenie — lepiej zapobiegać niż leczyć

    Aby zapobiec przejedzeniu, musimy wdrożyć w nasze życie takie zasady jak:

    • Nie wolno głodzić się przed głównym posiłkiem. W innym przypadku będąc głodnym jemy najczęściej więcej niż powinniśmy i dochodzi wówczas do przejedzenia.
    • Należy pić dużo wody, jednak nie później niż pół godziny przed i po posiłku, by nie rozcieńczać zbyt mocno soków żołądkowych. Spowalnia to proces trawienia.
    • Dania, które przygotowujemy na specjalną okazję zwykle nie są zbyt lekkie, ale można wprowadzić do nich niewielkie modyfikacje, które znacznie ułatwią procesy trawienne i pomagają uniknąć problemów gastrycznych. Warto, użyć do posiłków dużo ziół i naturalnych przypraw – majeranku, kopru, bazylii, tymianku, czosnku czy cynamonu. Pomagają one w pracy żołądka, pobudzają wydzielanie enzymów trawiennych. Dzięki temu potrawy staną się mniej ciężkostrawne.
    • Na talerz należy nakładać umiarkowane porcje i wybierać dużo dodatków warzywnych. Bardzo dobre są kiszonki (np. kiszona kapusta i ogórki), gdyż zawierają dużo naturalnych probiotyków i enzymów, ułatwiających trawienie. Ponadto obecny w nich kwas mlekowy reguluje skład flory bakteryjnej w przewodzie pokarmowym.
    • Każdy kawałek należy dokładnie i powoli przeżuwać, nie spieszyć się z jedzeniem. Im dłużej pokarm będzie przeżuwany, tym szybciej ulegnie strawieniu.
    • Warto także unikać popijania zimnymi napojami, gdyż powodują one skurcz jelit i spowalniają ich pracę. Lepszym rozwiązaniem jest ciepła herbata, zwykła lub ziołowa.
    • Nie jedzmy deserów, a jeśli już bardzo mamy na nie ochotę, to zamiast ciast wybierzmy lekkie musy owocowe, galaretkę czy pudding.

    Podsumowując, jeśli zdarza nam się przejadać, a oprócz tego mamy określone schorzenia, czy alergie najlepiej ustalić swój jadłospis z pomocą dietetyka. Dobierze on dietę indywidualnie uwzględniając nasze potrzeby, oczekiwania oraz gusta kulinarne.

     

    Źródła:

    https://www.kobieta.pl/artykul/5-sposobow-na-przejedzenie

    https://www.poradnikzdrowie.pl/zdrowie/uklad-pokarmowy/przejedzenie-skuteczne-sposoby-na-przejedzenie-aa-WANA-FAZs-tiMd.html

    https://surojadek.com/5-prostych-sposobow-na-swiateczne-przejedzenie-sie/

    https://www.aptekagemini.pl/poradnik/zdrowie/przejedzenie-jak-sobie-z-nim-radzic/

    https://www.doz.pl/czytelnia/a15924-Przejedzenie__jak_go_uniknac_Co_robic_gdy_zjemy_za_duzo_Objawy_przepelnionego_zoladka

    http://www.prohelvetia.pl/przejedzenie-skutki-i-objawy-obzarstwa/

    https://www.recepta.pl/artykuly/przejedzenie-objawy-skutki-jak-sobie-z-nim-poradzic

    https://etermed.pl/jak-leczyc-skutki-przejedzenia/

    Ładowanie...

    Translate »
    Ładowanie