Dietetyk Wrocław - Leczenie Otyłości | Saba Odchudzanie

Banan kcal i inne wartości odżywcze

Banany są bardzo często wybierane przez dzieci i dorosłych. Ludzie często doceniają ich wyjątkowy smak. Lądują one w koktajlach, sałatkach i zjadane są samodzielnie. Warto powiedzieć o tym, że banan (kcal) ma wiele cennych składników i wartości odżywczych. I o tym bliżej w naszym dzisiejszym artykule.

Banany kcal, wartości odżywcze

Banany dostarczają stosunkowo dużo energii. Mają również dość sporo błonnika. Docenia się je także za magnez i potas, a także jod i fosfor. Są to owoce, które dostarczają karotenoidów, czyli antyoksydantów odpowiedzialnych za piękny wygląd skóry. Warto wspomnieć też o witaminach C, B6, A, E i K.

banan kcal

Banan kcal — cukier i białko

Niestety banany mają w sobie dość dużo cukru. Są to 24 g na 100 g. Co za tym idzie to także wysoka kaloryczność. Jednak stanowią one źródło energii, która jest bardzo łatwo przyswajalna. Dostarcza energii zarówno przed, jak i po treningu.

Jakie wyróżnia się odmiany bananów?

Wyróżnia się różne odmiany bananów. Najbardziej charakterystyczne są te z żółtą skórką i delikatnym zakrzywieniem. Jest to banan Cavendisha, który jest uprawiany na przełomie XIX i XX wieku. Na polskim rynku dostępny jest też banan z czerwoną skórką, a dokładniej brunatno-czerwoną. Są też małe banany, czyli tak zwana odmiana baby.

Banan kcal. – jakie banany należy wybierać?

Niektóre osoby preferują dojrzałe banany, a inne wręcz zielone. Gdy chcemy energii na dłużej, lepsze będą zielone banany, z kolej dojrzałe dostarczają szybko energii. Warto także czasami sięgać po chipsy bananowe. Jednak trzeba wybrać takie, które nie są dosładzane i smażone w głębokim oleju.

W jaki sposób należy przechowywać banany?

Ważny jest też sposób przechowywania bananów. Banany z plantacji przewozi się w formie niedojrzałej. Następnie, gdy docierają do konkretnego kraju, przewozi się je do dojrzewalni owoców. Tam poddaje się je działaniu etylenu, czyli gazu, który jest czynnikiem dojrzewania. Gdy przybierają kolor żółty, rozwozi się je do sklepów. Banany nie nadają się do lodówki, ponieważ wtedy dochodzi do brązowienia ich skórki. Przez to oczywiście szybciej się one psują. Dlatego najlepiej przechowywać je w temperaturze pokojowej, a jeszcze lepiej szybko skonsumować.

Co można zrobić z bananów?

Banany można jeść w normalnej postaci, ale warto także przygotować z nich pewne dania. Świetnie nadają się do koktajli, na przykład koktajlu ze szpinakiem. Do przygotowania będzie potrzebny jogurt naturalny, banan i garść szpinaku. Wystarczy wszystko ze sobą połączyć i zmiksować. Można także do środka dodać odrobinę miodu. Kolejnym przykładem są ciasteczka z płatków owsianych z bananem. Do przygotowania tego rarytasu potrzeba 2 bananów, 2 łyżek miodu, 1,5 szklanki płatków owsianych, 2 łyżki ulubionych orzechów, na przykład włoskich, a także garść bakalii. Banany rozgniata się w misce, następnie dodaje miód, płatki owsiane i posiekane wcześniej bakalie. Później należy formułować ciasteczka i piec w piekarniku nagrzanym do 180 stopni. Bananowe ciasteczka owsiane pieczemy przez 25 minut. Z banana można też zrobić pyszne sałatki, czy też dodać do pysznego chlebka.

Do zrobienia chleba bananowego, potrzeba 4 bananów, 250 gram cukru, 4 jajek, 200 ml oleju roślinnego, 300 gram mąki pszennej, 2 łyżeczki proszku do pieczenia, 1 łyżeczkę sody oczyszczonej, szczyptę soli i trochę posiekanych orzechów. Do miski należy wbić jajka i roztrzepać, następnie dodać cukier i rozgnieciony banan. W drugiej misce należy wymieszać mąkę, sodę, sól i proszek do pieczenia. Następnie składniki z obu misek należy połączyć i dodać posiekane orzechy. Całość wykłada się do keksówki i piecze w piekarniku nagrzanym do 180 stopni przez godzinę.

Banan kcal. – co warto o nim wiedzieć, podsumowanie

Istnieje bardzo wiele powodów, dla których warto włączyć banany do swojej diety. Są one pyszne i zdrowe. Zawierają szereg cennych witamin i składników odżywczych. W bananach znajduje się cenny potas, magnez, fosfor i jod. Banany dostarczają błonnika, a także witamin C, B6, K, E i A. Pomagają zatem uregulować ciśnienie krwi. Pomagają też na układ pokarmowy. Przypisuje się im działanie przeciwwrzodowe. Przy ich pomocy można także zadbać o właściwe stosunki wodne organizmu. Zawierają także substancję, która ma działanie prebiotyczne. Warto podkreślić zatem, że banany wspomagają rozwój przyjaznej mikroflory jelitowej. Zapewniają zatem lepszą pracę dla układu pokarmowego. Mają także związki fenolowe, które skutecznie pomagają pozbywać się wolnych rodników. Działa to pozytywnie na utrzymanie młodej i pięknej skóry. Natomiast fruktoza to prawdziwy tonik dla mózgu.

Banany nadają się do sałatek, koktajli, ciast i innych dań. Świetnie smakują w połączeniu z jogurtem. Jednakże nie trzeba wiele, ponieważ można je zjeść samodzielnie i delektować się ich wyjątkowym smakiem. Banany należy jednak jeść rozsądnie ze względu na wysoką zawartość cukru.

Przed rozpoczęciem jakiejkolwiek diety warto skontaktować się z dietetykiem, który podpowie, co jeść, a czego unikać. Dzięki temu można też więcej dowiedzieć się na temat bananów. Specjalista będzie także monitorował wszelkie postępy. Powie, co ewentualnie skorygować, a co nie wymaga żadnej poprawy. Dzięki temu cały proces odchudzania będzie dużo skuteczniejszy i bezpieczniejszy.

Bibliografia:

https://dietetycy.org.pl/banany-wlasciwosci/ [dostęp 27.01.2023r.]

 

Ładowanie...

Ładowanie