Dietetyk Wrocław - Leczenie Otyłości | Saba Odchudzanie
  • Postaw na test 10:00 01.04.2016
  • Wizyty Promocyjne

    Co jeść na poprawę nastroju? cz. 3 witaminy, składniki mineralne oraz woda

    Zobacz także poprzednie części artykułu: Co jeść na poprawę nastroju? cz. 1 serotonina i fenyloetyloamina oraz Co jeść na poprawę nastroju? cz 2. bakterie, węglowodany i kawa

    Witamina C

    Działa ona jako przeciwutleniacz, dzięki czemu chroni neurony przed stresem oksydacyjnym. Bierze ona udział także w syntezie niektórych neuromediatorów oraz ma wpływ na metabolizm tyrozyny, czyli aminokwasu będącego prekursorem adrenaliny i innych ważnych substancji, które regulują układ nerwowy człowieka. Witamina C znajduje się w owocach i warzywach m.in. takich jak: róży, czarnej i czerwonej porzeczki, czerwonej papryce, natce pietruszki, truskawkach, cytrusach, czerwonej kapuście, brukselce, jarmużu i cytrusach.

    Co jeść na poprawę nastroju?

    Witamina E

    Jest ona bardzo ważnym czynnikiem chroniącym lipidy komórek nerwowych przed utlenianiem. Niedobór witaminy E niekorzystnie wpływa na działanie acetylocholiny oraz niektórych neuroprzekaźników. Zadbajmy zatem, aby w naszej diecie znalazły się takie produkty jak m.in.: olej rzepakowy, orzechy i nasiona (np. pestki słonecznika), zarodki pszenicy, zielona papryka, natka pietruszki, brokuł, awokado, kapusta, brukselka, ryby (np. śledź, łosoś) i żółtka jaj kurzych.

    Magnez

    Jest to makroelement, którego niedobór powoduje wiele zakłóceń metabolicznych oraz zaburzenia działania układu nerwowego. W przypadku niewłaściwego poziomu magnezu możemy odczuwać rozdrażnienie, stany lękowe i depresyjne, bóle i zawroty głowy. Ponadto mogą wystąpić kłopoty z koncentracją oraz bezsenność. W tym przypadku na pewno nie nastąpi poprawa naszego nastroju. Duże ilości magnezu, który trzeba uwzględnić w diecie, znajdują się m.in. w: kakao i ciemnej czekoladzie, orzechach i migdałach, pestkach dyni, płatkach owsianych, kaszy gryczanej, białej fasoli, grochu, ciecierzycy, szpinaku, botwinie i pietruszce.

    Co jeść na poprawę nastroju – składniki mineralne w diecie

    Dodatkowo nie możemy zapomnieć o innych ważnych składnikach mineralnych, które regulują działanie układu nerwowego człowieka. Należą do nich głównie takie jak: cynk, wapń, miedź oraz selen. Mają one wpływ między innymi na stopień pobudzenia i przekazywania impulsów między neuronami. Biorą również udział w syntezie neurotransmiterów i enzymów będących elementem ochrony antyoksydacyjnej.

    Lecytyna

    Lecytyna jest źródłem choliny, która z kolei może być przekształcona w acetylocholinę. Substancja ta bierze udział w przekazywaniu impulsów między komórkami nerwowymi, co wpływa korzystnie na koncentrację i proces zapamiętywania. Acetylocholinę cechuje to, że chroni nas przed chorobami neurodegeneracyjnymi oraz podnosi odporność na stres. Niedobre jej stężenie może skutkować obniżeniem nastroju, rozdrażnieniem, pojawieniem się stanów lękowych i depresji oraz kłopotami ze snem. Dietę powinno się uzupełnić takimi składnikami jak np. jaja kurze, wątróbka, łosoś, mięso kurczaka, krewetki, fasola, nasiona lnu, migdały i kalafior.

    Co jeść na poprawę nastroju3

    Co jeść na poprawę nastroju – nienasycone kwasy tłuszczowe w diecie

    Bardzo ważnym składnikiem mózgu człowieka są lipidy, a w tym wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Wchodzą one w skład błon biologicznych neuronów i przy tym pełnią ważną funkcję w przekazywaniu informacji. Od nich zatem zależy prawidłowe funkcjonowanie mózgu człowieka. Z tego względu konieczne jest dostarczanie organizmowi kwasów omega – 3 i omega – 6 poprzez właściwe komponowanie diety. Wielonienasycone kwasy tłuszczowe znajdują się m.in. w: olejach roślinnych, oliwie z oliwek, rybach i algach morskich z upraw, które są kontrolowane.

    Polifenole

    Polifenole są związkami organicznymi pełniącymi funkcję przeciwutleniaczy. Należą do nich flawonoidy, które pozwalają nam na dłużej zachować młodość oraz chronią neurony przed stresem oksydacyjnym. Poprawiają również pamięć i ogólne funkcjonowanie układu nerwowego człowieka. Roślinne flawonoidy, do których należy m.in. epikatechina pozwalają na zachowanie dobrej kondycji psychicznej człowieka. Wśród wielu źródeł najlepsza jest dieta obfitująca w różnorodne owoce i warzywa oraz także herbata, kakao i gorzka czekolada.

    Co pić na poprawę nastroju?

    Okazuje się, że na poprawę nastroju w niektórych przypadkach trzeba wypić wodę, ponieważ złe samopoczucie pośrednio może być spowodowane odwodnieniem organizmu. Jeżeli chce nam się pić, to świadczy o tym, że organizm domaga się płynów. Dlatego codziennie należy zadbać, aby regularnie wypijać wodę. Dodatkowo powinna być to czynność wykonywana automatycznie. Woda pobudza organizm i wypłukuje toksyny, dotlenia i redukuje bóle głowy. Natomiast wypicie szklanki wody w razie pragnienia raczej nie poprawi, ale dbałość o wypijanie zalecanej dawki wody w dłuższej perspektywie bez wątpienia wpłynie pozytywnie na samopoczucie człowieka.

    Podsumowując należy podkreślić, że jedzenie to niewątpliwie jeden z ważniejszych elementów codziennego życia człowieka. Znaczenie ma nie tylko odpowiedni dobór składników odżywczych, czyli tzw. zbilansowanej diety, ale także regularność posiłków. Powinniśmy jeść świadomie i z przyjemnością, co na pewno zapewni nam wysoki poziom energii i dobre samopoczucie. Jednak biorąc pod uwagę mnogość produktów, które dostarczają określone korzyści dla organizmu ludzkiego musimy wybierać te składniki pożywienia, które lubimy, o ile to jest możliwe.

    Wydaje się jednak, że najlepszym wyjściem jest dieta indywidualna, dobrana przez dietetyka, który uwzględni w niej nasze gusta kulinarne, ewentualne choroby, czy alergie itp. Mając zatem ustaloną dietę staramy się ją wdrożyć w życie.

    Źródła:

    https://gemini.pl/poradnik/zdrowie/witamina-e-zrodla-dzialanie-przeciwwskazania/

    https://gemini.pl/poradnik/zdrowie/magnez-wlasciwosci-niedobor-i-nadmiar/

    https://gemini.pl/poradnik/zdrowie/tryptofan-aminokwas-ktory-poprawi-twoj-nastroj-i-sen/

    https://www.poradnikzdrowie.pl/diety-i-zywienie/diety/dieta-na-poprawe-nastroju-przegon-jesienna-depresje-aa-NLEy-dZeY-gN3M.html

    https://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/przepisy/przepis/555

    https://krokdozdrowia.com/dieta-poprawe-humoru-10-produktow/

    https://ktociewyleczy.pl/wiedza/leczenie/odzywianie/3692-10-produktow-na-poprawe-nastroju

    https://kukbuk.pl/artykuly/jedzenie-na-poprawe-humoru/

    https://gemini.pl/poradnik/zdrowe-odzywianie/jedzenie-a-dobry-humor-czyli-jak-dieta-poprawic-samopoczucie/

    https://gemini.pl/poradnik/zdrowie/witamina-b-complex-co-wchodzi-w-jej-sklad/

    https://gemini.pl/poradnik/zdrowe-odzywianie/kwasy-omega-3-i-omega-6-dlaczego-sa-tak-waznym-elementem-diety/

    https://bonavita.pl/dieta-na-dobry-nastroj-co-jesc-aby-cieszyc-sie-dobrym-samopoczuciem

    https://www.medonet.pl/zdrowie,co-jesc–zeby-sobie-poprawic-nastroj-,galeria,1732433.html

    Ładowanie...

    Translate »
    Ładowanie