Dietetyk Wrocław - Leczenie Otyłości | Saba Odchudzanie
  • Postaw na test 10:00 01.04.2016
  • Wizyty Promocyjne

    Czy kolory otoczenia mają wpływ na odchudzanie?

    Wśród coraz liczniejszych sposobów na zrzucenie zbędnych kilogramów, obok bardziej tradycyjnych metod, znajdziemy również alternatywne rozwiązania. Nie zawsze są to konkretne diety odchudzające i wytyczne, w oparciu o które tworzymy swój codzienny jadłospis. Niekiedy jest to rodzaj wsparcia, z którego istnienia nawet nie zdawaliśmy sobie sprawy! Przykładem mogą być kolory. Czy dzięki nim możemy uzyskać szczupłą sylwetkę? Jaki jest ich wpływ na odchudzanie? Czy nasze otoczenie może sprawić, że nasza waga spadnie?

    Moc barw w naszym życiu

    Fakt, że kolory mają duże znaczenie, udowodniono już dawno temu. Współczesne badania każdego roku wskazują nowe dziedziny, w których barwy odgrywają istotną rolę. Wpływają więc między innymi na nasze samopoczucie, mają moc wyrażania uczuć bez użycia słów, a nawet wspierają nasze zdrowie! Mało kto wie jednak, że potrafią one również wspierać wpływ na proces odchudzania.

    Choć może zabrzmieć to z pozoru dziwnie, barwy mogą nam pomóc podczas pozbywania się nadmiarowych kilogramów. Jak to możliwe? To proste! Kolory towarzyszą nam przecież również na talerzu. Są nam potrzebne nie tylko po to, aby urozmaicić codzienne menu, ale także zdradzają nam, jakie moce posiadają poszczególne składniki spożywcze. Jeśli zależy nam więc na zbilansowanej i w pełni zdrowej diecie, warto poznać wpływ barw na proces odchudzania.

    Czy kolory otoczenia mają wpływ na odchudzanie?

    Kolorów wpływ na odchudzanie — jak to działa?

    Mówi się, że zdrowa dieta na odchudzanie to menu pełne kolorów. Każdego dnia w naszym jadłospisie powinny znaleźć się wszystkie odcienie tęczy. Gwarantuje to nam, że dostarczamy swojemu organizmowi wszystko to, co niezbędne. Co więcej, przy okazji możemy także odzyskać kontrolę nad swoją wagą.

    Co to znaczy jeść kolorowo? Przede wszystkim, w pierwszej kolejności, należy dokonać drobnego sprostowania. Mówiąc o barwach, bierzemy pod uwagę wyłącznie naturalne produkty. Sklepowe półki uginają się przecież od różnorodnych odcieni cukierków, czekolad czy wysoko przetworzonych dań. Choć są one kolorowe, trudno stwierdzić, by były one zdrowe. Chodzi więc o barwy pochodzące ze świeżych owoców i warzyw, orzechów oraz innych produktów dostarczających nam składników odżywczych. Należy przy tym uświadomić sobie, że najważniejszą zasadą jest to, aby w naszej codziennej diecie znalazły się elementy z całej palety, a nie tylko dwa lub trzy wybrane kolory. Każda z barw dostarcza nam bowiem czegoś zdrowego i potrzebnego. Dlatego tak ważna jest tu różnorodność i bilans. W praktyce musimy jeść wszystkiego po trochu, aby zachować dobrą kondycję psychofizyczną. Przy okazji zadbamy również o odpowiednią wagę.

    Jakie kolory warto umieścić na swoim talerzu?

    Specjaliści wskazują na siedem głównych barw, które decydują o zdrowej diecie. Mowa o nasyconej czerwieni, bieli, niebieskim i fioletowym, o soczystym zielonym oraz o żółtym i pomarańczowym. Musimy zadbać, aby każdy z nich znalazł się w naszym codziennym jadłospisie. Nie powinno być to jednak trudne zadanie, ponieważ o każdej porze roku do wyboru mamy całą paletę możliwości. Jakich składników odżywczych dostarczają poszczególne odcienie?

    Czy kolory otoczenia mają wpływ na odchudzanie?

    Czerwień — król talerza?

    To kolor ważny również w świecie kulinariów. Nieprzypadkowo kojarzy się on z sercem oraz z układem krwionośnym. Ma on bowiem ogromny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie tych części naszego ciała. Bardzo ważnym składnikiem czerwonych warzyw i owoców jest likopen. Jest to przeciwutleniacz, który wspiera pracę układu sercowo-naczyniowego. Minimalizuje także ryzyko wystąpienia nowotworów. Warto przy tym wiedzieć, że oddziaływanie likopenu wzmaga się podczas obróbki termicznej. Równie zbawienne będą więc dla nas sosy pomidorowe czy pieczona papryka. Czerwone owoce i warzywa można dodawać do różnych posiłków w ciągu całego dnia.

    Biel nie taka straszna, jak ją malują

    Choć w sklepach znajdziemy różne białe produkty, które raczej do zdrowych nie należą (cukier czy mąka), w przyrodzie nie brakuje także naturalnych rozwiązań. Cebula, rzodkiewka, kalafior czy banany to tylko niektóre z możliwości. Zawierają one między innymi potas, magnez, a także duże ilości błonnika oraz białka. Jest to bardzo cenne źródło, dlatego musi znaleźć się w naszym menu.

    Żółty i pomarańczowy — kolory słońca, które mają wpływ na odchudzanie

    To przede wszystkim barwy lata, ale i zimą mamy do dyspozycji drogocenne cytrusy, które wspierają na przykład proces rekonwalescencji po chorobie. Zapewniają nam także słoneczne wsparcie, nawet gdy za oknem szaro i ponuro. Co więcej, pomarańczowe produkty zawierają beta karoten oraz karotenoid, które dostarczają nam witaminę A. Z kolei w kukurydzy, melonach czy w słodkich ziemniakach znajdziemy bogate źródło witaminy C.

    Czy kolory otoczenia mają wpływ na odchudzanie?

    Soczysta zieleń zdrowia doda!

    Wiele osób cierpi na pewną awersję do zielonych warzyw, takich jak brukselka czy brokuły, ze względu na ich specyficzny smak. Tymczasem są one bogate w witaminę A oraz w wapń. Ma to szczególne znaczenie dla tych, którzy nie chcą lub nie mogą jeść nabiału. Co więcej, zielony groszek, szparagi czy cukinia zawierają izotiocyjaniany, wspierające między innymi układ moczowy oraz wątrobę. Komponując kolorową dietę, nie możemy zapomnieć także o ziołach, na przykład aromatycznej mięcie czy bazyli.

    Niebieski i fioletowy — ciemna, ale dobra strona mocy!

    Dla dopełnienia kolorowego talerza koniecznie musimy uzupełnić go o produkty, takie jak śliwki, bakłażany, rodzynki oraz jagody. Wszystkie te elementy wspierają rozwój naszego mózgu oraz poprawiają jego kondycję. Co więcej, obniżają one również ciśnienie krwi. Mają one także zdolności ochronne. Zapobiegają bowiem przenikaniu do organizmu toksyn środowiskowych.

    Kolory ważne nie tylko na talerzu i ich wpływ na odchudzanie

    Równowaga i umiar są bardzo istotne w naszym codziennym życiu. Zarówno brak, jak i nadmiar któregoś ze składników dostarczanych w kolorowych pokarmach, może skutkować poważnymi niedoborami lub przedawkowaniem. Co więcej, monotonność w diecie może doprowadzić także do wyjałowienia organizmu, a nawet do wystąpienia chorób i schorzeń.

    Warto jednak także wiedzieć, że dobieranie potraw pod względem kolorów nie tylko dostarcza nam niezbędnych składników, ale również może wpływać na nasz apetyt, a także na inne aspekty odżywiania. Mówi się przecież, że jemy oczami i jest w tym stwierdzeniu dużo prawdy. Spożywanie posiłków jest doznaniem zmysłowym i biorą w nim udział nie tylko smak, ale także dotyk, węch oraz wzrok.

    Czy kolory otoczenia mają wpływ na odchudzanie?

    Wpływ na odchudzanie kolorów otoczenia — czy to ma sens?

    Istnieje wiele teorii łączących kolory z jedzeniem. Mówi się na przykład, że żywe i ciepłe barwy, takie jak żółty, czerwony czy pomarańczowy, pobudzają nasz apetyt (dotyczy to w równym stopniu otoczenia). Z kolei odcienie jasnoniebieskiego wywołują w nas wrażenie niechęci, przez co unikamy potraw w takich kolorach. Niektórzy specjaliści wskazują, że taka praktyka dobierania barw (nie tylko potraw, ale i na przykład zastawy stołowej) miałaby sprzyjać odchudzaniu, ponieważ możemy wówczas sterować tą aktywnością w określony sposób. Jak jest w rzeczywistości? Czy kolory mają aż taką moc?

    Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna i trudno z całą pewnością potwierdzić lub obalić konkretne działanie kolorów na nasze łaknienie czy postrzeganie jedzenia. Nie da się ukryć, że kolory wywołują w nas konkretne emocje, ale zwykle są one kwestią bardzo indywidualną. Dla jednych zieleń będzie kwintesencją zdrowia i smaku, dla innych z kolei kojarzyć się będzie z karmieniem królików.

    Przykładem zróżnicowanego podejścia do barw może być czerń. Z jednej strony w jedzeniu kojarzy się raczej źle, na przykład ze spalonym daniem, przez co podświadomie jej unikamy. Patrząc na to jednak inaczej, elegancka zastawa w tym odcieniu sprawi, że poczujemy się dobrze, a potrawa tak podana będzie lepiej smakować i być może zjemy jej więcej. Warto także pamiętać, że nie ma tu jednej sprawdzonej recepty, która by pozwoliła nam osiągać ściśle określone rezultaty. W praktyce znacznie lepszym rozwiązaniem będzie kierowanie się własnymi odczuciami oraz indywidualnym kluczem doboru kolorów. W każdym aspekcie należy zadbać także o różnorodność. Dobrze jest bowiem pamiętać, że dominacja tylko jednej barwy, czy to na talerzu, czy w swoim otoczeniu, może okazać się przytłaczającą i na dłuższą metę męczącą.

    Barwy a zdrowa dieta odchudzająca — o czym należy pamiętać?

    Zbilansowana dieta odchudzająca to podstawa naszego zdrowia oraz szczupłej sylwetki. Na naszym talerzu powinny znaleźć się wszystkie kolory, ponieważ każdy z nich dostarcza jakiegoś ważnego dla nas elementu. Komponując swoją dietę odchudzającą i codzienny jadłospis, warto zwrócić uwagę nie tylko na jakość składników oraz ich rodzaj, ale również na kolorystykę. Wielobarwne jedzenie pozwoli nam również zadbać o szczupłą sylwetkę. Co więcej, stosując taką różnorodną dietę, powinniśmy dodać do niej jednocześnie spacery oraz ruch na świeżym powietrzu. Leśne wędrówki czy zabawy na plaży również mogą wpłynąć na nasze samopoczucie oraz pozytywny efekty i wpływ na proces odchudzania. Ponadto dobrze jest otaczać się kolorami, które wprawiają nas w przyjemny nastrój. Ten aspekt również ma duże znaczenie. Po więcej szczegółów warto zwrócić się do specjalisty dietetyka, który nie tylko wskaże nam zdrową dietę, ale wesprze nas w tym ważnym zadaniu.

    Ładowanie...

    Translate »
    Ładowanie