Dietetyk Wrocław - Leczenie Otyłości | Saba Odchudzanie
  • Postaw na test 10:00 01.04.2016
  • Wizyty Promocyjne

    Dieta dla dzieci – zdrowe słodycze

    Z każdej strony – z telewizji, Internetu oraz z mijanych na ulicy billboardów – krzyczą do nas slogany reklamujące „szalenie” zdrowe produkty dla naszych dzieci. Miłe dla oka grafiki i prorodzinne hasła z pewnością przyciągają wzrok, ale czy zawierają, choć ziarenko prawdy? Przecież od dawna wiadomo, że cukier wcale nie krzepi. Nie zmienia to jednak faktu, że w marketowej żywności znajdziemy go pełno (nawet tam, gdzie byśmy się go nie spodziewali!). Niestety to właśnie najmłodsi konsumenci są najbardziej narażeni na moc przekazu reklamowego. Tymczasem badania pokazują, jak bardzo szkodliwy wpływ na młode organizmy mają wysoko przetworzone słodycze, które z ładnie brzmiącymi treściami reklam mają niewiele wspólnego. Co więc robić? Co podawać dzieciom, żeby jadły różnorodnie, smacznie i pożywnie? Czy istnieją w ogóle zdrowe słodycze?

    Rodzicielski dylemat – dawać czy nie dawać

    Siła reklamy jest ogromna. Mało kto może powiedzieć, że jest na nią całkowicie niepodatny. Każdego dnia nad naszymi umysłami pracują przecież setki specjalistów, którzy główkują nad tym, jak sprzedać nam coś, co niekoniecznie jest dla nas dobre.

    Wiadomo, że najłatwiej wciągnąć w marketingową machinę dzieci. One bowiem nie znają jeszcze narzędzi stosowanych przez reklamodawców, a jednocześnie najchętniej sięgają po to, co kolorowe, intensywne i ciekawe. To wszystko znajdują w reklamie, która oddziałuje na nas na każdym kroku, czy nam się to podoba, czy nie.

    Nie dziwi więc fakt, że najmłodsi, odwiedzając supermarket, bezbłędnie rozpoznają produkty widziane w mediach. Batoniki, musy, czekolady i napoje, zgodnie z przekazem nadawanym przez producentów, są dla dzieci bardzo zdrowe. Dzięki nim rozwój naszych pociech jest zbilansowany. Te wszystkie hasła pięknie brzmią. Niestety czar pryska, gdy przeczytamy etykietę. W przypadku większości słodyczy na pierwszym miejscu listy składników znajduje się cukier lub, co gorsza, syrop glukozowo-fruktozowy. O jego fatalnym wpływie nie trzeba już dziś chyba nikogo przekonywać. Jest to jednak najtańszy i najczęściej stosowany produkt, nic więc dziwnego, że pojawia się niemal we wszystkich masowo produkowanych słodyczach.

    Współcześni rodzice stają więc przed ogromnym dylematem. Czy całkowicie wykluczyć słodkości z diety dziecka, czy znacząco je ograniczyć? Z jednej strony wiadomo doskonale, że najmłodsi uwielbiają wszelkiego rodzaju słodycze. Z drugiej, trudno mówić o zdrowym żywieniu, jeśli prześledzi się składy popularnych produktów wytwarzanych przez wielkie koncerny spożywcze. Jaką drogę obrać, aby wilk był syty i owca cała?

    zdrowe słodycze

    Zakazany owoc smakuje lepiej?

    To prawda stara jak świat, że to, co zabronione, wydaje nam się bardzo atrakcyjne. Nie inaczej jest ze słodyczami. Jako rodzice możemy nie kupować do własnego gospodarstwa popularnych produktów, o których wiemy, że nie są najzdrowsze. Niestety, im dziecko starsze, tym trudniej będzie nam utrzymać własne obostrzenia w mocy. Maluchy bowiem coraz częściej spotykają się na różnych imprezach, urodzinach czy balach tematycznych. Bywają też u innych rodzin w domach i tam poznają najróżniejsze style żywienia, niekoniecznie takie same jak ich własne. Może się wówczas okazać, że zetkną się one z produktami, których spożywania do tej pory im wzbranialiśmy. Co w takiej sytuacji?

    Dzieci, którym zabraniano słodyczy w domu, nie do końca rozumiejąc mechanizmy zdrowego żywienia, mogą poczuć się oszukane lub potraktowane w sposób niesprawiedliwy. W końcu inni rówieśnicy je jedzą! Radykalizm tego rodzaju może doprowadzić do sytuacji, w której nasz maluch poczuje się wyobcowany i wyrzucony poza nawias. Fakt, że ono nie może jeść słodyczy, może być odebrany jako kara. A nie o to nam przecież chodzi! Warto więc wypracować złoty środek, dzięki któremu dziecko nie będzie czuło się pokrzywdzone.

    Dieta dla dzieci? Słodko, ale z umiarem!

    Słodycz jest jednym z podstawowych smaków rozpoznawanych przez kubki smakowe człowieka. Stanowi integralną część wielu potraw. Znajdziemy ją także w naturalnej formie w owocach i warzywach. Trudno więc całkowicie wykluczyć ją z diety.

    Warto przy tym pamiętać, że słodycze same w sobie nie są złe. Szkodliwy jest za to ich nadmiar. Cukry proste, z których się one składają, też pełnią ważne funkcje w organizmie, na przykład podnoszą poziom glukozy we krwi i dodają energii. Trzeba oczywiście mieć jednak świadomość, że nie można przesadzać z ilością spożywanych słodyczy. Brak umiaru może doprowadzić do uzależnienia, a ono do otyłości oraz chorób układu krążenia.

    Dlatego, komponując swoje codzienne menu, dobrze jest pamiętać o zasadzie umiaru. Zdrowe słodycze dla dzieci stanowią właściwe uzupełnienie diety. Co więcej, oprócz składników odżywczych, dostarczają również walorów smakowych, które są przecież równie ważne. W końcu jedzenie to nie tylko obowiązek, ale również ogromna przyjemność, a czasem nawet okazja do świetnej zabawy.

    Zdrowe słodycze przygotuj sam, czyli o zabawie w kuchni!

    Wielu rodzicom wciąż wydaje się, że samodzielne przygotowywanie zdrowych posiłków dla całej rodziny jest czymś trudnym. Tymczasem to właśnie w ten sposób mamy gwarancję, że podajemy bliskim to, co najlepsze. Co więcej, kuchenne zajęcia mogą zapewnić świetną zabawę dla dużych i małych!

    Dietetycy podają, że optymalna ilość cukru w ciągu dnia, dla dziecka, wynosi dwie łyżki. Niestety, ze względu na jego dużą zawartość w popularnych produktach spożywczych, dość szybko można osiągnąć dzienny limit. Dlatego znacznie lepszym rozwiązaniem jest samodzielne przygotowanie zdrowych słodyczy.

    Wbrew obiegowej opinii, posiłki gotowane w domu mogą być jednocześnie zdrowe i smaczne. Przy odrobinie dobrej woli sami możemy przygotować dziecku zdrowe słodycze. Dania takie jak domowy kisiel, chipsy z jabłek albo pyszne babeczki czekoladowe mogą jednocześnie dostarczać odpowiednich składników oraz świetnego smaku. Ciasto upieczone wspólnie będzie wspaniałym doświadczeniem dla wszystkich domowników. Wystarczy tylko pamiętać, aby mądrze wybierać poszczególne składniki. Cukier biały można zastąpić trzcinowym albo ksylitolem, który stanowi zdrową alternatywę dla tradycyjnego rozwiązania. Zamiast margaryny zastosujmy masło. A po posiłku wybierzmy się na długi spacer z rodziną!

    Źródła informacji:

    Ładowanie...

    Translate »
    Ładowanie