Dietetyk Wrocław - Leczenie Otyłości | Saba Odchudzanie
  • Postaw na test 10:00 01.04.2016
  • Wizyty Promocyjne

    Dieta jednym z kroków do dobrego samopoczucia

    Nie od dziś wiadomo, że jedzenie dostarcza nam nie tylko niezbędnego do życia paliwa. Posiada także inne supermoce. Na czym one polegają? Rozgrzewają zimą, gdy pijemy herbatę z sokiem malinowym albo mleko z miodem. Chłodzą latem za sprawą pysznej lemoniady z cytryną i listkami mięty.

    Podobnie możemy wspomagać leczenie różnych dolegliwości i schorzeń dzięki, różnym produktom spożywczym, takim jak zioła, owoce i warzywa. Żurawina na przykład leczy stany zapalne układu moczowego, a rumianek zbawiennie wpływa na nasz układ nerwowy i trawienny. Jego kojące działanie zaleca się nawet niemowlętom.

    Wciąż mało kto jednak zdaje sobie sprawę, że spożywane produkty potrafią również wpływać na nasze samopoczucie. Choć pozornie wydaje się to mało prawdopodobne, to co jemy, może działać pozytywnie na stan naszego ducha. Z kolei źle dobrane składniki mogą nas przytłaczać i wpływać negatywnie na nerwy i nastrój. Wszystko zależy od tego, jakie składniki będziemy dostarczać swojemu organizmowi. Okazuje się bowiem, że przez żołądek możemy trafić nie tylko do serca, ale również do naszej głowy.

    Krok do dobrego samopoczucia – jak dieta wpływa na nasz humor?

    W dużym skrócie chodzi o to, że należy utrzymywać stały poziom glukozy w naszym organizmie. Tak samo bowiem, jak poszczególne organy żywią się różnymi składnikami odżywczymi, mózg karmi się glukozą.

    Dostarczenie odpowiedniej dawki glukozy jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania naszego mózgu. Gdy ma jej wystarczającą ilość, wytwarza serotoninę (neuroprzekaźnik) – zwaną też hormonem szczęścia – która działa w naszym układzie nerwowym. Ona właśnie w dużej mierze odpowiada za to, jak się czujemy, a także za to, jak będziemy odczuwać ból. Serotonina odpowiada również za apetyt.

    Jeśli czujemy się zdenerwowani czy rozdrażnieni, to znak, że poziom glukozy w naszym organizmie spada i należy go uzupełnić, by mózg mógł cały czas produkować serotoninę.

    Co jeść, żeby poprawić sobie nastrój?

    Aby nasz mózg produkował odpowiednie ilości serotoniny, należy dostarczać mu takich składników, które będzie mógł przetworzyć w glukozę. Żeby nasza dieta była krokiem do dobrego samopoczucia, musi być bogata w węglowodany złożone. Podczas trawienia ulegają one stopniowemu rozkładowi, co sprawia, że poziom glukozy we krwi utrzymuje się na stałym poziomie. Mózg ma więc cały czas dostęp do swojego paliwa.

    Najwięcej węglowodanów złożonych znajdziemy w warzywach, w różnych gatunkach kasz, w makaronie z pszenicy durum, a także w pełnoziarnistym pieczywie i nieoczyszczonym ryżu.

    dobre samopoczucie

    Co jeść oprócz węglowodanów?

    Dla naszego organizmu najważniejsza jest zróżnicowana dieta. Tylko zbilansowane posiłki będą prawidłowo wpływać na funkcjonowanie całego ciała. Dla utrzymania dobrego samopoczucia, oprócz węglowodanów, ważne są również:

    • witaminy z grupy B, które łagodzą napięcie i stres, dodają nam energii, a, co więcej, biorą udział w procesie syntezy serotoniny. Produkty bogate w te witaminy to ciemne pieczywo, zielone warzywa, kasze, drożdże oraz kiełki i ryby;
    • magnez – pozwala utrzymać odpowiednie napięcie w komórkach nerwowych, najlepiej wchłania się z wapniem i witaminą B6. Znajdziemy go w nasionach, zielonych warzywach, orzechach, a także w produktach zbożowych;
    • wapń – jest szczególnie istotny dla kobiet, ponieważ reguluje poziom żeńskich hormonów. Usprawnia również pracę nerwów. Najwięcej wapnia znajduje się w mleku oraz w produktach nabiałowych;
    • kwasy Omega-3 – najnowsze badania udowadniają, że działają one zbawiennie na nasz nastrój i powinny być stosowane w leczeniu depresji. Pozwalają zachować witalność i prawidłową równowagę nerwową. Nazywane są stabilizatorami nastroju. Szczególnie bogate w kwasy są ryby morskie, a także oleje tłoczone na zimno, na przykład lniany lub z awokado.

    W trosce o swoje dobre samopoczucie – czego nie jeść?

    Komponując dietę dla dobrego samopoczucia, warto ograniczyć cukry proste, ponieważ, choć działają szybko i dają tak zwanego energetycznego kopa, szybko znikają z organizmu, co prowadzi z kolei do spadku nastroju. Na ogół również, produkty zawierające cukry proste, są ubogie w inne składniki odżywcze, więc jedzenie ich nie dostarcza nam odpowiednio skomponowanego paliwa. Badania wskazują nawet, że jedzenie w ciągu dnia zbyt dużej ilości słodyczy (które zawierają najwięcej cukrów prostych) może na dłuższą metę prowadzić do apatii, zmęczenia, a nawet to nadpobudliwości i agresji.

    Badania pokazują ponadto, że należy ograniczyć spożycie wysoko przetworzonych produktów, ponieważ są one ubogie w chrom, który uczestniczy w procesie przyswajania cukru. Gdy jest go w organizmie za mało, może to doprowadzić do hipoglikemii, czyli do niskiego stężenia glukozy we krwi. Co z kolei przyczynia się do wystąpienia stanów lękowych, drażliwości, nudności, a także do bólów głowy.

    Zdrowy sposób na szybką poprawę nastroju

    Najnowsze badania pokazują, jak ważna w naszym życiu jest zbilansowana i przemyślana dieta. Organizm, by prawidłowo funkcjonować, potrzebuje wszystkich składników odżywczych, musimy więc zadbać, by każdemu układowi dostarczyć tego, co niezbędne.

    Jeśli poczujemy zmęczenie i potrzebujemy zastrzyku zdrowej energii, najlepiej sięgnąć po banana albo po kilka kawałków ciemnej czekolady (najlepiej takiej o zawartości minimum 70% kakao). Składniki te dostarczają niezbędną ilość energii, a także witamin z grupy B. Co więcej, gorzka czekolada pobudza wydzielanie serotoniny i doskonale poprawia nastrój.

    Ładowanie...

    Translate »
    Ładowanie