Dietetyk Wrocław - Leczenie Otyłości | Saba Odchudzanie
  • Postaw na test 10:00 01.04.2016
  • Wizyty Promocyjne

    Dieta kapuściana

    Kapusta to bardzo popularne warzywo, które wykorzystywane jest do przygotowywania potraw na całym świecie. Także przepisy polskiej kuchni obfitują w rozmaite sposoby obróbki i podawania tej rośliny. Ma ona pozytywny wpływ również na nasze zdrowie. A co się stanie, jeśli zdecydujemy się przejść na określoną dietę i spożywać przez pewien czas wyłącznie tę jarzynę? W naszym artykule przedstawiamy, czym jest i jakie efekty przynosi dieta kapuściana.

    Kapusta – co to za warzywo?

    Aż trudno w to uwierzyć, ale kapusta nie jest naszym rodzimym warzywem. Mimo jej niezwykłej popularności w polskim menu nasza kuchnia wykorzystuje tę jarzynę dopiero od XV wieku. Wcześniej właściwości tej rośliny odkryto w krajach basenu Morza Śródziemnego, gdzie już w starożytności rozpoczęto jej uprawę i przyrządzanie z niej przysmaków.

    Wariantów na przygotowanie potraw z kapusty jest wiele. Można ją spożywać w postaci surowej, gotowanej, zasmażanej, a nawet kiszonej. Może być dodatkiem do dań lub ich głównym składnikiem. W Polsce szczególnie popularne są gołąbki, bigos czy zupa kapuściana.

    Dieta kapuściana – czym jest i dla kogo jest zalecana?

    W rozmaitych publikacjach i opracowaniach spotkać można wiele określeń: dieta kanadyjska, kalifornijska, szwedzka, Aleksandra Kwaśniewskiego, prezydencka… Wszystkie dotyczą tego samego sposobu odżywiania się, w którym głównym składnikiem jest kapusta. Prawdopodobnie idea tego rodzaju diety pojawiła się w Norwegii w związku z leczeniem chorych cierpiących na dysfunkcje układu krążenia. W Polsce ten sposób żywienia być może wykorzystywał też nasz ówczesny prezydent, Aleksander Kwaśniewski, stąd określenie diety mianem prezydenckiej.

    Dieta kapuściana to niskokaloryczne menu sugerowane osobom, które chcą bardzo szybko stracić na wadze. W ciągu siedmiu dni można pozbyć się nawet 4-5 kilogramów i oczyścić organizm z zalegających w nim toksyn. To też dobry sposób na rozpoczęcie dłuższego procesu odchudzania. Wystarczy zdecydować się na dietetyczne menu i konsekwentnie kontynuować kurację wyszczuplającą.

    Zasady diety kapuścianej

    Do jadłospisu zalecanego w tej diecie kapuścianej wybrane zostały dwa gatunki tego warzywa – włoska i biała kapusta. Podstawowym daniem jest zupa z kapusty, którą spożywa się codziennie, w zasadzie bez ograniczeń, nawet kilka razy w ciągu dnia i zawsze wtedy, gdy poczuje się głód. I tak przez cały tydzień. W pierwszych dniach odchudzania można wprowadzić wybrane owoce i warzywa, a w końcowym etapie także nieznaczne ilości ryżu, ryb czy mięsa.

    Bardzo ważne jest, by nie zapomnieć o uzupełnianiu płynów (mimo że, spożywamy cały czas zupę). Musimy pamiętać, by wypijać dziennie około 2 litrów wody, a dodatkowo możemy wprowadzić także soki owocowe oraz herbatki i napary ziołowe, które również wspomogą oczyszczanie naszego organizmu.

    dieta kapuściana

    Dieta kapuściana — plusy

    Dieta kapuściana przynosi szybki efekt, zatem będzie odpowiednia dla osób oczekujących rezultatów w krótkim czasie. Jest stosunkowo tania, więc może ją stosować praktycznie każdy, niezależnie od zasobności portfela. Potrawy są łatwe i szybkie w przygotowaniu, dlatego nie trzeba posiadać wielkich umiejętności kulinarnych, by ją wprowadzić w życie. Jest prosta w zastosowaniu dzięki nieskomplikowanym regułom, jakie w niej panują. W trakcie jej realizowania tracimy nadmiar wody z organizmu, a wzbogacamy się o wiele cennych składników mineralnych zawartych w spożywanych warzywach. Sama kapusta to źródło witaminy A,  E i C, fosforu, potasu, manganu, wapnia, sodu, siarki oraz błonnika.

    Minusy diety kapuścianej

    Nie da się ukryć, że jadłospis oparty wyłącznie na zupie z kapusty jest bardzo monotonny. Co więcej, odrzucenie wielu innych produktów (bogatych choćby w białka i zdrowe tłuszcze) na dłuższy czas może być szkodliwe dla naszego organizmu. Należy zatem przestrzegać okresu siedmiu dni na kurację odchudzającą i po tym terminie stopniowo poszerzać swoje menu.

    Tak jak w przypadku każdej radykalnej zmiany w żywieniu i wprowadzaniu restrykcji, tak i w niskokalorycznej diecie kapuścianej mogą pojawić się bóle głowy, brzucha, osłabienie, obniżenie witalności i dobrego samopoczucia. Dodatkowo, mimo szybkiego efektu odchudzania, może też wystąpić równie nagły efekt jo-jo. Dlatego też warto przeanalizować swój sposób odżywiania po kuracji i zdecydować się na zbilansowaną, zróżnicowaną dietę bogatą w zdrową, nisko przetworzoną żywność.

    Jest też inna istotna kwestia związana z dietą kapuścianą. Na spożycie tego warzywa powinny uważać osoby cierpiące na niedoczynność tarczycy. Spowodowane jest to tym, że rośliny kapustowate hamują działanie tyroksyny przez występujące w nich tiocyjanki. Efektem jest zmniejszenie się aktywności tarczycy i wzrost stężenia TSH we krwi.

    Odżywianie i zdrowy styl życia

    Stosując jakąkolwiek dietę, powinno się pamiętać, że nie sama zmiana nawyków żywieniowych, dobór produktów i potraw ma znaczenie. Istotną kwestią jest też rozsądne podejście do odchudzania. Aktywność fizyczna, wystarczająca ilość snu, unikanie stresu, konsekwencja w postanowieniach… To wszystko jest istotne dla naszego organizmu, a wprowadzone w życie gwarantuje utrzymanie efektów, jakie osiągniemy dzięki kuracji wyszczuplającej.

    Źródło informacji:

    http://www.dietakapusciana.net/

    https://zywienie.abczdrowie.pl/dieta-kapusciana

    https://lokalnyrolnik.pl/blog/kapusta-biala/

    Ładowanie...

    Translate »
    Ładowanie