Dietetyk Wrocław - Leczenie Otyłości | Saba Odchudzanie
  • Postaw na test 10:00 01.04.2016
  • Wizyty Promocyjne

    Dieta norweska jadłospis na 14 dni

    Ostatnio dużą popularnością cieszy się tak zwana dieta norweska. Została ona opracowana przez lekarzy z Oslo. Jest to sposób odżywiania, który skupiony jest na dwóch składnikach. Stosuje się ją przez dwa tygodnie. Dowiedz się więcej, na ten temat.

    Dieta norweska jadłospis, czyli co warto wiedzieć na jej temat?

    Dieta norweska jadłospis jest planem żywieniowym, który praktykuje się przez 14 dni. Zmierza ona do tego, aby osoba ją stosująca straciła około 10 kg masy ciała. Co więcej, według osób, które odpowiadają za jej opracowanie, zmniejsza ona uczucie głodu, a także przyspiesza metabolizm. Istotne jest to, że dieta ta jest bardzo wymagająca.

    Na czym polega dieta norweska?

    Cechą charakterystyczną diety norweskiej jest spożywanie dań bazujących na dwóch składnikach: jajkach i grapefruitach. Co więcej, osoba będąca na tej diecie każdego dnia je trzy posiłki, czyli śniadanie, II śniadanie i obiad. Istotne jest również to, aby w tym przypadku zapomnieć o łączeniu węglowodanów z tłuszczami. Dzięki temu jest większe prawdopodobieństwo, że uda się znacznie przyspieszyć redukcję wagi. Nieodzownym elementem jest też dbałość o właściwe nawodnienie organizmu. Dlatego zaleca się tutaj wypijanie około 2 litrów płynów. Może to być niegazowana woda mineralna czy też herbaty ziołowe.

    Dania z gotowanych jajek i grapefruitów urozmaica się innymi składnikami. W tym sposobie odżywiania dozwolone są surówki, sałatki z selera, ogórków, pomidorów i marchewki. Mogą tutaj także być inne warzywa. Dopuszcza się też mięso, ale wyłącznie w wersji gotowanej. Wśród konkretnych gatunków należy wymienić ryby, kurczaka, inne mięso drobiowe i wołowinę.

    Czy dieta norweska jadłospis na 14 dni jest bezpieczna?

    Dieta norweska skupia się na dwóch głównych składnikach i pozwala na włączenie warzyw, a także mięsa gotowanego. Jest ona bardzo restrykcyjna, dlatego może przyczynić się do pewnych niedoborów w organizmie. Co więcej, 14-dniowe silne ograniczenia mogą prowadzić do zaburzeń równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie człowieka. Spowoduje ona zmniejszenie masy ciała, ale związane będzie to z pozbyciem się wody i mięśni, a nie tłuszczu. Ponadto, po zakończeniu 14-dniowego postu waga może bardzo szybko się zwiększyć, ponieważ niebezpieczeństwo efektu jojo jest tutaj bardzo duże.

    Dieta norweska

    Dieta norweska jadłospis na 14 dni, czyli, co należy jeść w poszczególnych dniach?

    Warto zobaczyć też, jak wygląda przykładowy jadłospis przy diecie norweskiej. Osoba, która korzysta z tego sposobu odżywiania, pierwszego dnia diety spożywa, aż 9 jajek, czyli 3 w czasie każdego posiłku. Co więcej, nie obędzie się też bez grapefruita, a także kawy lub herbaty do śniadania. Posiłki należy uzupełnić surówką z warzyw bez dressingu. Drugiego dnia można zjeść od jednego do dwóch jajek zarówno na pierwsze, jak i drugie śniadanie. Oczywiście musi być też grapefruit i kawa lub herbata. Na obiad gotowane mięso z grupy dozwolonych i surówka bez sosu.

    Dieta norweska jadłospis szczegółowy, czyli trzeci i czwarty dzień

    Trzeciego dnia można zjeść tyle jajek, co poprzedniego dnia. Na drugie śniadanie dodatkowo warto zjeść szpinak gotowany z jogurtem. Wraz z porą obiadową należy spożyć kotleta, surówkę, a także herbatę, wodę lub kawę. Czwarty dzień jest bardzo podobny do poprzedniego. Osoba na diecie spożywa jajka w ilości od 1 do 2 sztuk. Na drugie śniadanie dodatkowo surówka z dozwolonych warzyw i grapefruit, a także kawa lub herbata. Na obiad można zjeść jajka, kromkę razowego pieczywa, gotowany szpinak i twaróg.

    Dieta norweska jadłospis szczegółowy, czyli piąty i siódmy dzień

    Piąty dzień diety norweskiej to również jajka i grapefruit. Do drugiego śniadania warto zjeść dodatkowo szpinak, a także wypić kawę lub herbatę. Z kolei na obiad nie powinno zabraknąć ryby z surówką, jednej kromki pieczywa z chleba razowego i kawy lub herbaty. Szósty dzień diety też przebiega z udziałem jajek, ale należy je zjeść tylko na pierwsze śniadanie. Z kolei drugie śniadanie to sałatka owocowa, a także kawa i herbata. Na obiad można zjeść mięso wołowe, pomidor, ogórek kiszony, seler naciowy i kawę lub herbatę. Siódmy dzień na diecie norweskiej przebiega z uwzględnieniem od 1 do 2 jajek na pierwsze śniadanie. Natomiast na drugie śniadanie można zjeść kawałek mięsa drobiowego, na przykład z indyka, a także grapefruit i pomidor. Na obiad zaleca się zjedzenie także mięsa drobiowego z pomidorem, selerem naciowym, kiszoną kapustą, a także grapefruit i herbatę lub kawę.

    Dieta norweska jadłospis na 2 tygodnie, czyli jakie składniki dostarcza do organizmu?

    W diecie norweskiej podstawowym składnikiem są jajka, które mają dużo witamin. Dlatego zapewniają one organizmowi takie witaminy jak: A, E, D, K i z grupy B, a także minerały: potas, sód, żelazo, fosfor, wapń, magnez, cynk i selen. Z kolei grapefruity obniżają poziom cholesterolu we krwi, a przy tak dużej ilości jajek jest to bardzo ważne. Owoce te również ograniczają ilość insuliny i dostarczają witaminy A, C, z grupy B i potasu, wapnia, żelaza, magnezu, fosforu i cynku. Warzywa i owoce również dbają o uzupełnianie organizmu w liczne witaminy, na przykład C z grupy B, minerały, czyli potas, magnez, fosfor. Z kolei mięso i ryby dbają o obecność takich minerałów jak: cynk, żelazo czy selen. Dostarczają także witamin z grupy B, czyli B2, B3, B5, B6 i B12.

    Jakie są wady diety norweskiej?

    Dieta norweska jest bardzo restrykcyjna, dlatego nie jest dobra dla każdego. Nie mogą jej stosować osoby z chorobami nerek, układu kostnego, krążenia czy przewodu pokarmowego. Co więcej, nie mogą to być też dzieci w okresie wzrostu i kobiety w ciąży, a także karmiące piersią. Zła proporcja makroskładników, czyli białka, tłuszczy i węglowodanów może skutkować zaburzeniem równowagi kwasowo-zasadowej organizmu. Zwróć uwagę także na to, że ta dieta nie spełnia zapotrzebowania na podstawową przemianę materii. Najczęściej prowadzi także do tak zwanego efektu jojo, ponieważ odejście od diety związane będzie ze znacznym zwiększeniem apetytu.

    Przed przejściem na jakąkolwiek dietę należy skontaktować się z dietetykiem, który podpowie, czy takie rozwiązanie jest dobre. Co więcej, diety bazujące na kilku składnikach nie są dobre, ponieważ mogą prowadzić do wielu niedoborów. Najlepszą opcją jest zrównoważona dieta opracowana przez specjalistę. Dietetyk dobierze sposób odżywiania do indywidualnych preferencji, uwzględni gusta kulinarne, alergie i inne czynniki. Będzie monitorował także wszelkie postępy i powie, na co należy zwrócić szczególną uwagę!

    Bibliografia:

    https://kowalskimaciej.pl/dieta-norweska-zasady-zalety-wady-jadlospis [dostęp 17.08.2022r.],

    https://dietetycy.org.pl/dieta-norweska/ [dostęp 17.08.2022r.].

    Ładowanie...

    Translate »
    Ładowanie