Dietetyk Wrocław - Leczenie Otyłości | Saba Odchudzanie
  • Postaw na test 10:00 01.04.2016
  • Wizyty Promocyjne

    Dieta Wege

    W dzisiejszym świecie bardzo dużo mówi się o tym, że współczesna przemysłowa produkcja żywności niesie w sobie dużo zła. Oprócz tego, że jest ona zbyt przetworzona, a przez to niezdrowa dla naszego organizmu, odbywa się także bez poszanowania środowiska naturalnego. Stanowi to główną przyczynę tego, że coraz więcej osób przechodzi na wegetarianizm. Czy dieta wege jest dla nas dobra? Jak wykluczyć z codziennego menu mięso i nadal dostarczać naszemu ciału niezbędnych witamin i minerałów?

    Dlaczego coraz częściej wybieramy dietę wegetariańską?

    Z każdym rokiem przybywa coraz więcej konsumentów, którzy bardziej świadomie podchodzą do kwestii żywienia. Czytają oni etykiety, ale także wybierają produkty z lokalnych manufaktur czy od mniejszych producentów. Znacznie częściej zastanawiają się, w jaki sposób wpływa na nich to, co jedzą. Dotyczy to również mięsa. Wykluczenie go z diety jest z jednej strony wyrazem troski o dobro zwierząt, które w hodowli przemysłowej żyją i umierają w strasznych warunkach. Z drugiej, ograniczenie spożycia mięsa, a nawet jego całkowite wykluczenie, jest krokiem ku zdrowiu i lepszemu samopoczuciu.

    Jak zacząć swoją przygodę z wegetarianizmem?

    Początki zwykle bywają trudne. Podjęcie decyzji już samo w sobie stanowi ważny krok, jednak dopiero później, gdy następuje czas działania, często rodzą się wątpliwości i obawy. Przez wieki nasze organizmy przyzwyczaiły się bowiem do jedzenia mięsa. Co prawda już nie polujemy, ale nasze ciało przystosowało się do spożywania i trawienia zwierząt. Co więcej, zewsząd słychać głosy nawołujące do powrotu do dawnych nawyków. Głównym argumentem jest przekonanie, że tylko białko zwierzęce jest w stanie dostarczyć nam niezbędnych składników odżywczych.

    Nic dziwnego, że wielu ludzi ma wątpliwości, jak w tym wszystkim zachować równowagę i zdrowie. Na początek warto uświadomić sobie, że decyzja o zmianie diety powinna być wyłącznie naszym, przemyślanym i zaakceptowanym wewnętrznie wyborem. Jeśli czujemy, że ktoś wywiera na nas presję, nie powinniśmy niczego zmieniać, działając wbrew sobie.

    Przechodząc na dietę wege, najlepiej wkroczyć na nową drogę bez przymusu i strachu. Przy czym dobrze jest sobie pozwolić na metodę małych kroków. Być może wcale nie ma potrzeby rzucać mięsa z dnia na dzień. Może na początku warto je po prostu ograniczyć? Wszystko zależy od tego, jaka jest nasza motywacja i jak radzimy sobie ze zmianami w ogóle. Dietetycy sugerują również, aby stopniowo przestawiać się na zupełnie inny smak diety wegetariańskiej, która całkowicie wyklucza z menu mięso. Trzeba też pamiętać, że w niektórych przypadkach 100% dieta wege może jednak zaszkodzić, dlatego, zanim podejmiesz radykalną decyzję, skonsultuj się ze specjalistą, który pomoże Ci ułożyć zrównoważony jadłospis, uwzględniając Twój stan zdrowia i styl życia.

    Dlaczego warto być wege?

    Mimo że wegetarian w Polsce systematycznie przybywa, każdy ma inne powody, by dokonać zmian w swoim życiu.

    Rozwój cywilizacyjny przyniósł nam ich wiele. Problem głodu w dużej części świata został wyeliminowany lub znacząco zminimalizowany. W zamian za to pojawiły się wielkie, działające na szeroką skalę koncerny spożywcze, które, produkując żywność, działają bez poszanowania środowiska naturalnego. Inne zarzuty wobec nich to także kiepska jakość oraz wysokie przetworzenie sprzedawanych produktów. Nic dziwnego, konsumenci chcieli mieć tanie jedzenie i dostali je. To, jaką cenę za to płacimy, okazuje się dopiero teraz. Jest nią nasze pogarszające się zdrowie i odporność, a także piętrzące się choroby, z którymi coraz trudniej jest nam sobie radzić.

    Dieta wegetariańska pozwala uwolnić się w dużej mierze od przemysłowego jedzenia. Wymaga to więcej starań z naszej strony, jednak efekty z pewnością rekompensują trudy. Osoby, które rezygnują z jedzenia mięsa, zwracają baczniejszą uwagę na dostarczanie organizmowi niezbędnych składników odżywczych. Badania pokazują, że wegetarianie, jedząc więcej owoców i warzyw (w tym tak zwanych roślin strączkowych), dostają więcej witamin i minerałów (na przykład kwasu foliowego, błonnika pokarmowego czy witamin z grupy B). Spożywają również więcej zdrowych tłuszczów.

    dieta wege

    Dieta wege — słaba jakość mięsa i humanitaryzm

    Tanie mięso dostępne w sklepach ma niewiele wspólnego z tym, które jedli nasi przodkowie. Zwierzęta hodowlane są dosłownie szprycowane lekami oraz chemią, aby szybciej rosnąć i nie chorować. Ich dieta nie pozostaje bez wpływu na nas, osoby, które później je zjadają. Rezygnując z tego, nasz organizm staje się wolny od niezdrowych składników. Liczne badania pokazują, że nadmierne spożycie mięsa może znacząco przyczynić się do zapadania na wiele chorób, na przykład na nowotwory. Zdecydowanie lepiej jest więc je ograniczyć lub całkiem wykluczyć.

    Dla wielu ludzi ważny jest również aspekt moralny niejedzenia mięsa. Wiedząc, jak wygląda przemysłowa hodowla, często rezygnujemy z tradycyjnej diety, aby nie przykładać swoimi wyborami ręki do tego procederu. Coraz więcej konsumentów stara się jeść odpowiedzialnie i humanitarnie, nie krzywdząc przy tym innych istot żywych.

    Jak powinna wyglądać zbilansowana dieta wegetariańska?

    Rezygnując z białka zwierzęcego, musimy poszukać go w innych produktach. Jedzenie bogate w białko to:

    • orzechy — niemal wszystkie rodzaje — migdały, włoskie, makadamia, nerkowce, itd.;
    • nasiona — na przykład dyni, słonecznika czy sezamu;
    • rośliny strączkowe — na przykład fasola, ciecierzyca i soczewica;
    • soja i produkty sojowe — na przykład tempeh i tofu.

    Bardzo ważne jest to, aby dieta wege była różnorodna. Warto z nią eksperymentować, poszukując wartościowego menu, które będzie nie tylko zdrowe, ale również smaczne. Warto bowiem mieć świadomość, że wegetariańskie jedzenie jest zupełnie inne niż to tradycyjne. Fakt, że produkty bezmięsne noszą swojsko brzmiące nazwy, takie jak schabowy, mielone czy parówki, mają charakter poglądowy, aby pokazać podobieństwo formy czy tekstury. Wiadomo jednak, że z oryginalną potrawą nie mają wiele wspólnego. Oznacza to, że większość z nas będzie musiała się do tych nowych smaków przyzwyczaić.

    Dieta wege a wapń i witamina B12

    Bardzo ważne w diecie wegetariańskiej jest także jedzenie składników bogatych w wapń. Znajdziemy go w mleku i nabiale. Istotnym elementem są także produkty zbożowe oraz kasze.

    Osoby rezygnujące z mięsa powinny również stosować suplementację. Szczególnie dotyczy to witaminy B12, która znajduje się przede wszystkim w produktach pochodzenia zwierzęcego. Wegetarianie mogą mieć jej niedobory, dlatego konieczne może okazać się wspomaganie witaminami w formie kapsułek lub sprayu.

    Dieta wegetariańska może być smaczna i różnorodna!

    Wszystkie osoby, które chcą przejść na dietę bezmięsną, powinny skupić się na tym, aby była ona jak najbardziej różnorodna. Obecnie w sklepach znajdziemy szeroki wybór produktów wegetariańskich. Warto więc otworzyć się na nowe smaki, by żyć zdrowo i bardziej świadomie. Zanim jednak zaczniemy, najlepiej udać się do specjalisty dietetyka, który podpowie nam, jakie rozwiązanie będzie dla nas najlepsze.

    Źródła informacji:

    Ładowanie...

    Translate »
    Ładowanie