Dietetyk Wrocław - Leczenie Otyłości | Saba Odchudzanie

Jak zmniejszyć apetyt?

Do otyłości mogą przede wszystkim prowadzić czynniki psychologiczne. Przyzwyczajenia, złe nawyki, stres, emocje sprawiają, że pojawia się nadmierny apetyt. Jedzenie kojarzone jest z przyjemnością i wielu ludzi dzięki temu czuje się lepiej. Niestety nadmierny apetyt prowadzi do niekorzystnych zmian w postaci wyższej wagi. Warto zatem dowiedzieć się, jak zmniejszyć łaknienie.

Jakie są przyczyny nadmiernego apetytu?

Do nadmiernego apetytu mogą przede wszystkim prowadzić zaburzenia mechanizmu samoregulacji, przekonania i oczekiwania konkretnej osoby, cechy osobowości, a także trudności związane z radzeniem sobie ze stresem i emocjami. Wszystkie te czynniki prowadzą do braku kontroli nad ilością spożywanego pokarmu. Ludzie przejadają się i w konsekwencji przybierają na wadze.

Jak naturalnie zmniejszyć apetyt?

Bardzo często eliminacja konkretnego problemu prowadzi do zmniejszenia apetytu. Są jednak też inne sposoby na to, aby naturalnie ograniczyć łaknienie. Jedną z metod jest spożywanie posiłków o odpowiedniej konsystencji. Przeprowadzone badania dowodzą, że posiłki w postaci płynnej sycą mniej niż jedzenie w formie stałej. W drugim przypadku informacja o sytości docierająca do mózgu ma więcej czasu. Ponadto może ona pojawić się nawet w trakcie jedzenia. Natomiast w pierwszej sytuacji, zanim się ona dotrze w odpowiednie miejsce, człowiek zdąży pochłonąć dużo więcej kalorii. Dlatego specjaliści zalecają, aby w większości spożywać produkty stałe.

Jak skutecznie zmniejszyć apetyt przez picie wody?

Innym dobrym sposobem na zmniejszenie apetytu może okazać się picie wody. Gdy wypijamy odpowiednią ilość wody w ciągu dnia, przyczyniamy do obniżenia poziomu odczuwanego głodu. Co więcej, faktem jest również to, że właściwe nawodnienie sprawia, że znacznie szybciej odczuwamy sytość po posiłku. Warto również wspomnieć o badaniu, podczas którego osoby w nim uczestniczące wypijały przed posiłkiem 2 szklanki wody. Dzięki temu przyjmowały praktycznie ¼ mniej pożywienia niż osoby, które jej nie wypiły. Istotne jest też to, że podobny efekt może wywołać zjedzenie zupy przed głównym daniem.

Co zrobić, aby zmniejszyć apetyt, czyli uważne jedzenie?

Mindfullness eating, czyli uważne jedzenie. Jest to najbardziej niedoceniany sposób na ograniczenie apetytu. Polega to na tym, aby posiłek spożywać powoli i bez pośpiechu. Dzięki temu mózg w odpowiednim momencie rozpozna chwilę, w której człowiek czuje się najedzony. Dodatkowo, osoby, które praktykują uważność podczas jedzenia, odczuwają również większą radość i satysfakcję w trakcie konsumpcji.

Jak naturalnie zmniejszyć apetyt na słodycze?

Wiele osób objada się przede wszystkim słodkimi posiłkami. Można temu skutecznie zaradzić. Istotne jest to, aby pamiętać przede wszystkim o regularnym jedzeniu. Warto zachowywać 3-4-godzinne odstępy. Pięć mniejszych posiłków w ciągu dnia pozwoli utrzymać odpowiedni i do tego stabilny poziom glukozy we krwi. Co więcej, jest to również wspaniały sposób na to, aby ograniczyć niepotrzebne podjadanie. Kolejną rzeczą jest zastępowanie słodkich przekąsek jabłkiem, jogurtem, czy warzywem. Można też wybrać orzechy lub owoce świeże bądź też suszone.

jak zmniejszyć apetyt

Dlaczego odczuwa się nadmierny apetyt przed miesiączką?

Wiele kobiet odczuwa nadmierny apetyt przed miesiączką. Jest to związane z zespołem napięcia przedmiesiączkowego, na które cierpi bardzo dużo pań. Ponadto jest to zjawisko, które występuje 2 tygodnie przed miesiączką i kończy się w chwili rozpoczęcia lub zakończenia menstruacji. Wśród objawów warto wymienić: drażliwość, lęk, zatrzymanie wody w organizmie, skłonność do płaczu, zmęczenie, ospałość, problemy z koncentracją, obniżone libido, czy też tkliwość piersi. Ponadto wiele pań w tym okresie ma większą ochotę na słodycze, a także produkty wysokowęglowodanowe. W celu zmniejszenia apetytu w czasie napięcia przedmiesiączkowego należy wypijać minimum 2 litry wody dziennie. Istotne jest to, aby zamiast słodkich przekąsek sięgać po zdrowe jedzenie, na przykład jabłko, orzechy, warzywa lub produkty, które w swoim składzie zawierają dużo błonnika.

Jak zmniejszyć apetyt, czyli podsumowanie najważniejszych informacji?

W celu poskromienia nadmiernego apetytu warto spożywać około 5 mniejszych posiłków dziennie. Co więcej, w jedzeniu powinno znaleźć się sporo warzyw i owoców, a także produktów z pełnego przemiału. Koniecznie trzeba się również trzymać z daleka od jedzenia wysokoprzetworzonego. Nie dość, że taka żywność nie ma żadnych wartości odżywczych, to jeszcze przyczynia się do tego, że szybko czujemy się po niej głodni. Kolejną rzeczą jest odpowiednie nawodnienie. Wiele osób myli pragnienie z głodem i zamiast napić się wody, sięga po jedzenie. Warto też wzbogacić swoje posiłki w białko na przykład rośliny strączkowe, orzechy, nabiał lub pestki.

Osoby, którym nie wychodzi wprowadzanie zdrowych nawyków w życie, powinny skorzystać z porad dietetyka. Specjalista opracuje dietę dopasowaną do potrzeb konkretnej osoby. Co więcej, podpowie też czego unikać i na co zwrócić szczególną uwagę. Dzięki temu łatwiej można osiągnąć nie tylko wymarzoną sylwetkę, ale także poprawić zdrowie.

Bibliografia:

https://dietetycy.org.pl/jak-zmniejszyc-apetyt-i-nie-szkodzic-swojemu-zdrowiu/ [dostęp 06.12.2023r.]

https://cateromarket.pl/blog/jak-pohamowac-nadmierny-apetyt/ [dostęp 06.12.2023r.]

 

Ładowanie...

Ładowanie