Dietetyk Wrocław - Leczenie Otyłości | Saba Odchudzanie
  • Postaw na test 10:00 01.04.2016
  • Wizyty Promocyjne

    Ksylitol – co warto o nim wiedzieć

    Współcześnie wiele przetworzonych produktów zawiera dużo białego cukru. Słodzik ten często gości także w domach i jest dodawany do różnych napojów, posiłków czy wypieków. Jego nadmierne ilości mogą jednak prowadzić do rozwoju poważnych chorób. Jedną ze zdrowszych odmian cukru jest ksylitol, który często polecany jest osobom zmagającym się z cukrzycą. Czym się wyróżnia i jakie są jego zastosowania? Czym grozi jego nadmiar i kto powinien go unikać?

    Co sprawia, że ksylitol jest zdrowszy?

    Niski indeks glikemiczny

    Ksylitol, zwany również cukrem brzozowym, to słodzik pochodzenia naturalnego. Pozyskuje się go z kory fińskiej brzozy, kolb kukurydzy, grzybów oraz niektórych owoców takich jak śliwki, truskawki, jagody, maliny czy gruszki. Słodzik należy do grupy tak zwanych polioli – alkoholi cukrowych, które wolniej wchłaniane są do organizmu i nie powodują wzrostu poziomu glukozy we krwi. Dzięki temu ksylitol posiada bardzo niski indeks glikemiczny oraz o 40 procent mniej kalorii. Słodzik znacząco zmniejsza także łaknienie na słodycze oraz chroni organizm przed rozwojem szkodliwych pleśni i drożdżaków w przewodzie pokarmowym. To czyni z niego doskonały zamiennik białego cukru dla diabetyków, osób zmagających się z otyłością oraz chorych dotkniętych insulinoopornością i zakłóconą tolerancją glukozy.

    Pomoc w mineralizacji

    Słodzik posiada także właściwości mineralizujące. Ułatwia bowiem wchłanianie ważnych cząsteczek do organizmu. Ze względu na wspomaganie przyswajania wapnia przez kości ksylitol polecany jest osobom zmagającym się z chorobami stawów czy osteoporozą.

    ksylitol

    Właściwości przeciwpróchnicze

    Ksylitol chroni również zęby przed nadmiernym rozwojem próchnicy. Nie podlega bowiem procesowi fermentacji, dzięki czemu bakterie znajdujące się w jamie ustnej nie zamieniają go w kwasy. Słodzik przeciwdziała także przyleganiu drobnoustrojów do powierzchni zębów i dziąseł, co pozwala na znaczne zmniejszenie ilości płytki nazębnej. Tym samym cukier brzozowy stanowi doskonałe rozwiązanie dla osób zmagających się z różnymi chorobami zębów.

    Ksylitol – wygląd i jego zastosowanie

    Ksylitol nie różni się wyglądem i smakiem od zwykłego białego cukru. Wydziela także delikatny miętowy aromat. Cukier brzozowy dodawany jest do wielu różnych produktów takich jak gumy do żucia, płyny do płukania jamy ustnej, pasty do zębów czy miętówki. Można go także znaleźć w aerozolach do nosa oraz żywności dietetycznej.

    Kiedy nie należy spożywać ksylitolu?

    Ksylitol, tak jak inne substancje, może okazać się szkodliwy. Decydując się na jego zakup, należy pamiętać o zachowaniu umiaru i rozpoczęciu konsumpcji od bardzo małych dawek w celu powolnego przyzwyczajenia organizmu do zmian. Pozwoli to na uniknięcie rozwolnienia czy problemów z nerkami, które często pojawiają się po spożyciu zbyt dużych ilości cukru. Dodając słodzik brzozowy do posiłków, zdecydowanie warto tym samym obserwować reakcje organizmu i w razie niepokojących objawów zaprzestać używania ksylitolu. Należy również pamiętać o tym, że cukru tego typu nie powinny spożywać małe dzieci w wieku do trzech lat. Posiadają one bowiem niedostatecznie dojrzały system trawienny.

    Cukier brzozowy – podsumowanie

    Ksylitol to słodzik, który cieszy się coraz większą popularnością. Jego różnorodne zalety sprawiają, że jest zdecydowanie zdrowszy od białego cukru i pozytywnie wpływa na organizm. Decydując się na zakup cukru brzozowego, warto pamiętać o zachowaniu umiaru podczas posiłków i rozpocząć suplementację od małych dawek. Pozwoli to na uniknięcie przedawkowania i związanych z nim negatywnych objawów, a także na pełne przyswojenie dobroczynnych właściwości słodzika. Zawsze warto skonsultować się w tej sprawie z dietetykiem.

     

    Źródła:

    1. KSYLITOL dla cukrzyków i nie tylko. Właściwości cukru brzozowego – PoradnikZdrowie.pl, https://www.poradnikzdrowie.pl/diety-i-zywienie/co-jesz/ksylitol-dla-cukrzykow-i-nie-tylko-wlasciwosci-cukru-brzozowego-aa-GQZh-eySf-tMLx.html
    2. Ksylitol – Wikipedia, wolna encyklopedia, https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Ksylitol
    3. Ksylitol – co to jest? Cena, kalorie, szkodliwość, https://www.medme.pl/artykuly/cukier-brzozowy-czyli-cala-prawda-o-ksylitolu,34435.html

    Ładowanie...

    Translate »
    Ładowanie