Dietetyk Wrocław - Leczenie Otyłości | Saba Odchudzanie

L-karnityna – wpływ na odchudzanie, działanie i dawkowanie

W dzisiejszych czasach opracowanie zdrowej i zbilansowanej diety staje się nieco prostszym zadaniem, ponieważ coraz więcej wiemy na temat funkcjonowania naszego organizmu. Poznajemy go lepiej, a dzięki temu wiemy również, jakie składniki są mu potrzebne, aby prawidłowo się rozwijał. Uczymy się także, z jakich pokarmów czerpać to, co dla nas najlepsze. Jednym z wciąż badanych związków jest L-karnityna – bardzo ważny element ludzkiego ciała.

L-karnityna co to — kilka słów na początek

Jest to niezwykle istotny związek chemiczny, który syntetyzuje się z dwóch aminokwasów — lizyny oraz metioniny. Proces ten odbywa się głównie w nerkach, wątrobie oraz w mózgu człowieka. Następnie odkłada się on w sercu oraz w mięśniach szkieletowych. Przyjmuje się, że dorosły człowiek gromadzi około 20 gramów L-karnityny. Jest to wciąż związek stosunkowo słabo poznany, jednak wiadomo już, że pełni on w naszym ciele bardzo ważne zadanie.

l-karnityna1

Rola L-karnityny w ludzkim organizmie – l-karnityna działanie

Składnik ten bierze czynny udział w skomplikowanych procesach chemicznych, zachodzących w naszym wnętrzu. Jednym z nich jest transport długołańcuchowych kwasów tłuszczowych, a tym samym wsparcie metabolizacji lipidów. Cząsteczki te przenoszone są do mitochondriów, gdzie przekształca się je w niezbędną do prawidłowego funkcjonowania energię. Co więcej, zadaniem L-karnityny jest również usuwanie z mitochondriów pozostałych, krótko- i średniołańcuchowych kwasów tłuszczowych, które mogą zagrażać organizmowi. Zauważono ponadto, że związek ten ma zdolność obniżania poziomu cholesterolu we krwi.

Na tym nie kończą się jednak zadania L-karnityny. Wśród wielu ważnych funkcji znajdziemy również przemiany węglowodanów, a także metabolizm rozgałęzionych aminokwasów. Warto ponadto wiedzieć, że związek ten przyczynia się do ochrony komórek przed reaktywnymi formami tlenu. Działa antyoksydacyjnie, a nawet ma zdolność stabilizowania błon komórkowych. Przypisuje się mu ponadto zapobieganie zmianom miażdżycowym w organizmie, a także umiejętność chelatowania niektórych składników, na przykład żelaza czy kadmu. L-karnityna może również transportować je, a następnie usuwać z ciała. Warto przy tym także wiedzieć, że, ze względu na umiejscowienie tego elementu w sercu oraz w mięśniach szkieletowych, wpływa on na prawidłową pracę układu sercowo-naczyniowego. Stosuje się go więc w różnego rodzaju schorzeniach, na przykład w zaburzeniach krążenia czy podczas choroby wieńcowej.

Gdzie znajdziemy L-karnitynę?

Przyjmuje się, że zdrowy, harmonijnie odżywiający się człowiek dostarcza sobie właściwą ilość tego związku. Jest to około 15 miligramów na dzień. Najwięcej znajdziemy go w mięsie, głównie w wieprzowinie, baraninie oraz w wołowinie i rybach. Najmniej jest go w produktach drobiowych. Ewentualne niedobory możemy uzupełnić również za pomocą przetworów mlecznych. Warto przy tym wiedzieć, że w składnikach pochodzenia roślinnego L-karnityna występuje w niemal śladowych ilościach. Zgodnie z najnowszymi badaniami, niewielkie dawki można dostarczyć dzięki spożyciu awokado czy ziaren zbóż.

W dostarczeniu L-karnityny do organizmu bardzo istotne jest to, że przyswajalność z pokarmów wynosi około 50 do nawet 85%. Tymczasem w przypadku suplementacji specjalistycznymi preparatami wartość ta to jedynie 15 do maksymalnie 20%. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie więc dostarczanie tego związku wraz ze zdrowym posiłkiem. Jest to szczególnie istotne w przypadku zdiagnozowania niedoborów tego składnika.

Niedobory L-karnityny mogą mieć podłoże genetyczne lub nabyte. Pierwsza z przyczyn zdarza się najczęściej w wyniku pojawiających się zaburzeń w biosyntezie, obserwowanej na przykład u wcześniaków. Z kolei niedobory wtórne biorą się przede wszystkim ze złej podaży tego związku. Borykają się z nią głównie weganie i wegetarianie, a także osoby niedożywione. Warto jednak wiedzieć, że braki w organizmie L-karnityny mogą mieć poważne konsekwencje. Mogą prowadzić między innymi do zaniku mięśni, niewydolności serca, a nawet do hipoglikemii.

l-karnityna2

Suplementacja L-karnityny – co warto o niej wiedzieć?

Ewentualne podjęcie suplementacji L-karnityny powinno zależeć przede wszystkim od wskazań lekarskich. Wynika to bowiem z aktualnej kondycji naszego organizmu oraz od indywidualnych uwarunkowań. Należy także wziąć pod uwagę, że na rynku znajdziemy ogromny wybór preparatów (zarówno pojedynczych, jak i wieloskładnikowych), które zawierają różne dawki tego związku. Ustalenie prawidłowych proporcji jest tym ważniejsze, że istnieją spore rozbieżności w dopuszczalnych i zalecanych ilościach. Przyjmuje się, że spożycie L-karnityny nie powinno przekraczać 2 gramów dziennie. Minimalna porcja to z kolei 100 miligramów. Udowodniono bowiem, że stosowanie tego związku może przyczynić się do poprawy kondycji naszego organizmu.

L-karnityna a proces odchudzania

Jak pokazują najnowsze badania, L-karnityna może wspierać osoby pragnące pozbyć się zbędnych kilogramów. Jako że związek ten wspomaga zamianę tłuszczu w energię, może jednocześnie przyczyniać się do redukcji tkanki tłuszczowej. Co więcej, składnik ten często występuje w suplementach polecanych do walki z otyłością.

Dodatkowe wsparcie w postaci L-karnityny poleca się ponadto sportowcom. Udowodniono bowiem, że związek ten wspiera potreningową regenerację oraz zwiększa wydolność sercowo-naczyniową. Ma on także zdolność łagodzenia kontuzji i mikrourazów.

Jego stosowanie poleca się również parom planującym zajście w ciążę. Działanie L-karnityny poprawia bowiem prawidłową pracę układu rozrodczego oraz jego ogólną kondycję. Biorąc pod uwagę korzystny wpływ tego składnika na nasz organizm, warto skonsultować jego suplementację z lekarzem luz ze specjalistą dietetykiem.

Źródła informacji:

Ładowanie...

Ładowanie