Dietetyk Wrocław - Leczenie Otyłości | Saba Odchudzanie
  • Postaw na test 10:00 01.04.2016
  • Wizyty Promocyjne

    Mądra dieta dla małego geniusza

    Większość rodziców przykłada ogromną wagę do tego, co jedzą ich pociechy. Dotyczy to nie tylko codziennego jadłospisu, ale również doboru poszczególnych składników. Ta potrzeba kontroli wynika z faktu, że schorzenia, takie jak otyłość czy niedobory witamin, w dzisiejszym świecie stały się faktem. Najgorsze jest jednak to, że coraz częściej zaczynają one dotykać najmłodszych! Jak więc powinniśmy dbać o ich zdrowy rozwój? Jaka powinna być mądra dieta dla małego geniusza?

    Otyłość oraz inne choroby cywilizacyjne u najmłodszych

    Lekarze już od dawna alarmują, że problem nadwagi stał się faktem i coraz częściej borykają się z nim nawet bardzo małe dzieci. Dlaczego tak jest? Co jest przyczyną tak drastycznego pogorszenia sytuacji?

    Źródłem zdecydowanej większości problemów zdrowotnych jest nieodpowiednia dieta. Dotyczy to zarówno dużych, jak i małych łasuchów. Schorzenia i choroby wywołują najczęściej źle dobrane składniki odżywcze, dostarczane w zbyt dużych lub zbyt małych ilościach. W diecie naszych dzieci jest również zbyt dużo cukrów prostych. Jest ona także coraz częściej wysoko przetworzona, przez co mamy znacznie mniejszy wpływ na to, co podajemy najmłodszym. Choć wydawać by się mogło, że „raz nie zawsze” i „takie trochę nie zaszkodzi” to w praktyce okazuje się niestety, że nasze dzieci jedzą coraz gorzej. Jest to tym groźniejsze, że nawyki wypracowane w dzieciństwie mają zasadniczy wpływ na sposób odżywiania w dorosłym życiu. Te złe przyzwyczajenia w prostej linii prowadzą do schorzeń takich jak otyłość, spadki nastroju, problemy z krążeniem i wiele innych dolegliwości. Zignorowane lub wykryte zbyt późno mogą doprowadzić do formy przewlekłej, a nawet do bardzo poważnych chorób.

    Trudne zadanie dla rodzica – karmić zdrowo i smacznie

    Współcześni rodzice mają przed sobą bardzo trudne zadanie. Półki sklepowe uginają się od towarów. Na billboardach śmieją się do nich dzieci karmione ogromnymi ilościami białego cukru, a niezdrowe przekąski można kupić niemal na każdym rogu. Nasze pociechy już od najmłodszych lat przyzwyczaja się do wysoko przetworzonego jedzenia, niemal pozbawionego wartości odżywczych. Nie dziwi więc fakt, że trudno odnaleźć się w tym chaosie i sprawić, aby najmłodsi jedli smacznie i zdrowo. Co więcej, rodzicom często brakuje podstawowej wiedzy na temat tego, jak powinna wyglądać zdrowa i zbilansowana dieta dla maluchów. Aby ją zdobyć, często muszą sięgać po specjalistyczne publikacje, ponieważ do mediów przebijają się często nie do końca zdrowe i bezpieczne trendy.

    Mniej przekąsek – więcej pełnowartościowych posiłków

    Warto także uświadomić sobie, że dzieci, bombardowane ze wszystkich stron kolorowymi i przesłodzonymi przekąskami, nie chcą już jeść tego, co zdrowe i wartościowe. Konsekwencją takiego stanu rzeczy jest jeszcze trudniejsze zadanie dla rodziców, którzy, nawet próbując dobrze karmić swoje pociechy, przegrywają z atrakcyjnie podawanymi w reklamach i mediach produktami. Sprawa warta jest jednak zachodu, ponieważ odpowiednio dobraną dietą u dzieci jesteśmy w stanie zdziałać prawdziwe cuda!

    Uczyń z gotowania zabawę, czyli o większej świadomości zdrowego żywienia u dzieci!

    Metod na podawanie dziecku zdrowych i wartościowych posiłków jest wiele. Każdy z pewnością zna swoją pociechę najlepiej na świecie i wie, co “działa” u danej osoby. Nadrzędną zasadą jest jednak to, aby możliwie jak najmniej “demonizować” problem. Zamiast straszenia możliwymi chorobami czy przykrymi konsekwencjami złych wyborów żywieniowych. warto uświadomić maluchom, że jedzenie to nasze paliwo. A im lepszej jakości ono jest, tym zdrowsze i silniejsze będą one same.

    Dziecko powinno zrozumieć, że może bawić się smakami, łączyć je i dopasowywać wedle uznania. Wspólne gotowanie może być świetną zabawą i sposobem na spędzenie czasu w rodzinnym gronie. Przy tej okazji pokazujemy jednocześnie naszym maluchom, które produkty najlepiej wybierać i jak je ze sobą łączyć.

    Najważniejsze zasady żywienia u dzieci

    Czasem nawet niewielka zmiana w dotychczasowych nawykach może sprawić, że nasze dziecko będzie pełne wigoru i chęci do działania. Specjaliści doradzają umiar oraz zachowanie zdrowego rozsądku. Nie jest dobrze wszystkiego dziecku zabraniać, może się bowiem okazać, że kiedy zacznie podejmować własne decyzje, zechce na własnej skórze wypróbować smak zakazanego owocu. Skrajności nigdy nie są więc dobre dlatego, zamiast nich można uczyć i pokazywać, że zdrowe jedzenie może być smaczne.

    Na początek warto wprowadzić kilka modyfikacji do codziennego jadłospisu. Biały cukier zastąp trzcinowym lub klonowym, sól ziołami, które mają mnóstwo wartości odżywczych, a przy tym świetnie smakują. Stosuj różne rodzaje mąki (nie tylko pszenną). Podawaj dziecku dużo owoców i warzyw. Ważne jest, aby były one wybierane sezonowo, aby zagwarantować tym samym ich świeżość i odżywczość. W sezonie jesienno-zimowym, kiedy o plony trudno, najlepiej serwować różnego rodzaju kiszonki – idealne w tym okresie bomby witaminowe. Do diety warto włączyć również oleje tłoczone na zimno oraz orzechy i nasiona. Można je z powodzeniem dodawać jako element poszczególnych dań albo jako smaczną i zdrową przekąskę w ciągu dnia. Co więcej, zbilansowane posiłki wcale nie muszą być trudne ani skomplikowane w przygotowaniu. Wbrew pozorom, im prościej, tym lepiej i smaczniej.

    Nawyki rodziców nawykami dzieci?

    Bardzo ważną sprawą, o której przypominają nieustannie lekarze oraz dietetycy, jest uświadomienie rodzicom, że ich dzieci uczą się przede wszystkim przez naśladownictwo. Nie osiągniemy zadowalających rezultatów, jeśli sami będziemy przeczyć promowanym u własnych dzieci zasadom. Jeśli sami, własnym przykładem, nie pokażemy dzieciom, jak to powinno wyglądać, możemy zapomnieć o tym, że będą one zdrowo jadły. W razie wątpliwości czy problemów z opracowaniem właściwych działań zawsze możemy zwrócić się po pomoc do specjalisty dietetyka. Podpowie nam on, jak prawidłowo zbilansować dietę swojego dziecka.

    Należy przy tym pamiętać także, aby się nie poddawać i nie załamywać rąk po pierwszym nieudanym podejściu. Ważne jest, aby próbować przekonać dziecko (choć nie na siłę!), że to, co zdrowe, może być jednocześnie pyszne. Czasem trzeba wykonać kilka kroków więcej i testować reakcje naszej pociechy. Niekiedy okazuje się, że innego dnia dany produkt będzie smakować znacznie lepiej, na przykład podczas rodzinnego pikniku w miłych okolicznościach przyrody. Może się również okazać, że podany w innej formie nabierze także nowego wyrazu. Bez względu jednak na obraną metodę działania, warto próbować, ponieważ dzięki temu mamy szansę zapewnić swojej latorośli zdrowy i bezpieczny rozwój, który z pewnością zaowocuje w jego dorosłym życiu.

    Źródła informacji:

    Ładowanie...

    Translate »
    Ładowanie