Dietetyk Wrocław - Leczenie Otyłości | Saba Odchudzanie
  • Postaw na test 10:00 01.04.2016
  • Wizyty Promocyjne

    Mikroelementy w żywieniu

    Mikroelementy w żywieniu to gwarancja dobrego samopoczucia i zdrowia. Pierwiastki te odgrywają bowiem niezmiernie ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu, a ich niedobór lub nadmiar może skutkować występowaniem poważnych chorób. Które konkretnie cząstki kryją się jednak pod tą nazwą i w jakich produktach występują? Czym różnią się mikroelementy od makroelementów i jakie funkcje pełnią?

    Mikroelementy w żywieniu – mikroelementy a makroelementy

    Mianami mikro- i makro elementów określa się pierwiastki lub minerały, które są niezbędne do poprawnego działania różnorodnych narządów wewnętrznych człowieka. Podstawową różnicą pomiędzy obiema grupami jest ich ilość potrzebna w organizmie oraz szybkość, z jaką ciało ludzkie reaguje na ich niedobory lub nadmiary. Dla przykładu codzienna dawka mikroelementów wymagana do prawidłowego funkcjonowania jest bardzo niska, a negatywne skutki ich braku rozwijają się bardzo powoli. Inaczej jest w przypadku makroelementów, które stanowią co najmniej 0,1% masy ciała. Wymagają także codziennego dostarczania ich do organizmu w większych ilościach przekraczających 100 mg na dobę.

    Mikroelementy w żywieniu – pierwiastki i ich funkcje

    Do mikroelementów zaliczamy ponad 50 różnych pierwiastków lub minerałów. Należą do nich między innymi takie cząstki jak magnez, żelazo, miedź, cynk czy mangan. Pełnią one różnorodne zadania w organizmie człowieka, dzięki czemu umożliwiają jego codzienne sprawne funkcjonowanie. Aktywnie wspomagają także procesy powstawania nowych komórek oraz wchodzą w skład wielu enzymów. Dzięki temu korzystnie wpływają na zdrowie i dobre samopoczucie.

    Dla przykładu magnez i żelazo to pierwiastki istotne w prawidłowym ukrwieniu organizmu. Biorą bowiem udział w transporcie tlenu do komórek, dzięki czemu poprawiają koncentrację, zapobiegają anemii i dodają energii. Ponadto obniżają ilość cholesterolu i są składnikami układu kostnego, a także zmniejszają podatność na stres i stany lękowe. Do podstawowych zadań miedzi i manganu należy zaś ochrona neuronów przed uszkodzeniem, dzięki czemu pozytywnie wpływają na psychikę człowieka. Oprócz tego miedź jest także odpowiedzialna za metabolizm kwasów tłuszczowych oraz produkcję kolagenu, dzięki czemu znacząco poprawia wygląd. Na zdrowie włosów, skóry i paznokci wpływa również cynk, który chroni przed trądzikiem. Ponadto mikroelement jest niezmiernie ważny w procesie dojrzewania płciowego, a także konieczny do bezpiecznego i zdrowego przebiegu ciąży.

    mikroelementy w żywieniu

    Mikroelementy w żywieniu – źródła i sposoby suplementacji

    Podstawowym sposobem uzupełniania mikroelementów jest zbilansowana dieta bogata w rośliny strączkowe, orzechy, ryby, czerwone mięso, pełnoziarniste pieczywo czy warzywa i owoce. Pierwiastki można również suplementować poprzez specjalne tabletki, pastylki do rozpuszczenia w wodzie czy tabletki do ssania. Warto jednak pamiętać o tym, by wszelkie zmiany w żywieniu skonsultować z wykwalifikowanym dietetykiem. Dopasuje on jadłospis do wszelkich indywidualnych potrzeb, dzięki czemu posiłki będą w pełni bezpieczne i korzystne dla organizmu.

    Mikroelementy w żywieniu – podsumowanie

    Mikroelementy to niezwykle ważne pierwiastki i minerały, bez których organizm nie jest w stanie poprawnie funkcjonować. Pełnią one różnorodne funkcje i aktywnie wspierają pracę wielu narządów. Tym samym warto zadbać o ich prawidłową suplementację poprzez zbilansowany jadłospis stworzony przez wykwalifikowanego specjalistę. Pozwoli to na uniknięcie szkodliwych nadmiarów lub niedoborów pierwiastków oraz dłuższe cieszenie się dobrym zdrowiem.

    Źródła:

    1. Znaczenie pierwiastków śladowych (mikroelementów) w diecie, https://www.onkonet.pl/dp_leczzyw_mikroelementy.php
    2. Mikroelementy – charakterystyka, działanie, występowanie, https://www.medonet.pl/zdrowie,mikroelementy—charakterystyka–dzialanie–wystepowanie,artykul,1727603.html
    3. Mikroelementy w diecie człowieka – funkcje, jak uzupełniać? – wiadomości w Sklep-presto.pl, https://www.sklep-presto.pl/wiadomosc/mikroelementy-w-diecie-czlowieka-funkcje-jak-uzupelniac/11210/

    Ładowanie...

    Translate »
    Ładowanie