Dietetyk Wrocław - Leczenie Otyłości | Saba Odchudzanie
  • Postaw na test 10:00 01.04.2016
  • Wizyty Promocyjne

    Owoce, które warto jeść jesienią

    Pomarańcze, banany i truskawki to najlepsze owoce, które warto jeść jesienią. Nie należy zapominać także o warzywach, takich jak: pomidory, kalafiory i szpinak, które również zawierają mnóstwo cennych witamin i minerałów dla naszego organizmu. Owoce i warzywa z pól i sadów transportowane są do naszego kraju przez cały rok z różnych stron świata. Niestety produkty z importu nie tylko są znacznie droższe, ale również odbiegają jakością od upraw naszych polskich sadowników.

    Owoce, które warto jeść jesienią – jabłka

    Jabłko jest synonimem naszego polskiego skarbu. Jesteśmy trzecim po Chinach i Stanach Zjednoczonych największym producentem tych owoców. Przez konieczność dostosowania produkcji do pewnych wymogów, takich jak np. stworzenie odmian odpornych na choroby i przymrozki, wiele popularnych gatunków zniknęło.

    Jabłka mają nieograniczoną liczbę zastosowań kulinarnych. Można je wykorzystać do sałatek i surówek, a także ciast, dżemów i przecierów. Bardzo dużo witamin zawierają świeżo wyciskane soki oraz kompoty. Osoby, które poszukują czegoś innego, mogą stworzyć z jabłek ocet jabłkowy albo cydr.

    Jabłko jest również małą bombą witaminową, ponieważ zawiera najcenniejsze witaminy z grupy: A, C, D, E, K oraz B, a także cenne minerały. Najlepiej jest jadać je bez obierania, ponieważ w postaci surowej mają najwięcej cennych właściwości.

    Owoce, które warto jeść jesienią – gruszki

    Ten słodki owoc w polskich sadach jest uprawiany w znacznie mniejszej ilości niż popularne jabłka, ponieważ grusza jest rośliną ciepłolubną i niezbyt dobrze uprawia się ją w polskim klimacie. Warto sięgać po te owoce, gdyż zawierają one mnóstwo cennych substancji odżywczych.

    Najbardziej wartościowe składniki mineralne, które znajdziemy w gruszach to: jod, miedź, wapń, fosfor, bor, żelazo, magnez i potas. Mają również cenne witaminy: A, B1, B2, B6, C i PP.

    Najlepiej jest gruszki spożywać w formie kompotu lub starte. Polecane są one w szczególności osobom, które mają problemy z trawieniem i przy zatruciach pokarmowych. Posiadają także bardzo dobre właściwości przeciwgorączkowe, dzięki czemu są skuteczne przy leczeniu przeziębień i grypy. Działają więc one jak naturalne antybiotyki.

    owoce które warto jeść jesienią

    Dlaczego warto jesienią sięgać po dziką różę?

    Dzika róża jest krzewem pospolitym, który porasta obrzeża lasów, ugory, zarośla i przydroża. Owoce dzikiej róży są skarbnicą zdrowia. Stanowią doskonałe źródło witaminy C i zawierają jej znacznie więcej niż popularne cytrusy.

    W dzikiej róży występują witaminy A, B1, B2, E, K i kwas foliowy. Znajdziemy w niej również olejki eteryczne i flawonoidy, które posiadają działanie przeciwgrzybiczne, przeciwzapalne i przeciwutleniające.

    Dzika róża jest doskonałą rośliną, kiedy chcemy wzmocnić organizm w sezonie jesiennym. Wspomagają leczenie różnych dolegliwości przewodu pokarmowego, nerek i wątroby, a także stawów.

    Owoców dzikiej róży nie spożywa się na surowo. Można je suszyć lub macerować albo zalać spirytusem do naciągnięcia. Jeśli nie mamy czasu na to, aby własnoręcznie zajmować się obróbką tej rośliny to można ją nabyć w postaci herbatki w większości marketów.

    Warzywa i owoce, które warto jeść jesienią – czarny bez

    Owoce czarnego bzu nie jest tak łatwo nabyć, jak w przypadku dzikiej róży. W tym celu należy wybrać się do sklepów zielarskich albo dokonać zamówienia przez internet. Dobrym pomysłem jest również udanie się samemu na zbiory w sezonie, kiedy to jagody czarnego bzu są w pełni dojrzałe.

    Trzeba pamiętać również o tym, że nie można ich spożywać na surowo, ponieważ w takiej postaci są trujące. Dopiero po ugotowaniu albo po ususzeniu możemy bezpiecznie korzystać z ich walorów smakowych i zdrowotnych.

    Jakie cenne właściwości posiada czarny bez? Jest to świetny naturalny antybiotyk na przeziębienie, ponieważ posiada dwukrotnie większą zawartość witaminy C niż zwyczajne cytrusy. Bogaty jest również w witaminy z grupy B i zawiera duże źródło antocyjanów, czyli niezwykle cennych antyutleniaczy, które mają działanie przeciwwrzodowe, przeciwzapalne, przeciwgrzybicze i przeciwnowotworowe.

    Czarny bez działa także przeczyszczająco i moczopędnie. Dodatkowo korzystnie wpływa na kondycję naczyń krwionośnych oraz przeciwdziała rozwojowi miażdżycy.

    Warzywa, które należy jeść w okresie jesienno-zimowym

    Cebula to jedno z najpopularniejszych warzyw, które powinniśmy regularnie spożywać, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym. Jej prozdrowotne właściwości wykorzystywali już starożytni Rzymianie, którzy w ten sposób leczyli przeziębienie i objawy grypy. Cebula podnosi odporność organizmu, obniża poziom cholesterolu i cukru we krwi, a także przeciwdziała zaparciom i poprawia trawienie.

    Czosnek to kolejny naturalny antybiotyk. Najlepiej jest go spożywać zimą, kiedy nasz organizm jest podatny na infekcje. Pomaga zwalczyć przeziębienie i obniża gorączkę. Polecany jest osobom, które zmagają się z chorobami sercowo-naczyniowymi, ponieważ pomaga rozrzedzić krew i zmniejszyć ciśnienie oraz hamuje proces powstawania wielu kancerogenów.

    Kapusta najlepiej w postaci kiszonej zawiera wiele cennych dla naszego organizmu kultur bakterii kwasu mlekowego. Wspomaga prawidłowe funkcjonowanie jelit, hamuje stany zapalne i rozrost drożdżaków, a także szkodliwych bakterii. Stanowi bogate źródło witamin z grupy A, B, C i K.

    Burak najczęściej znany jest pod postacią barszczu albo ćwikły. Można go jednak wykorzystać również do zapiekanek, do przekąsek i deserów, a także koktajli warzywno-owocowych. Buraki warto spożywać w okresie jesiennym i zimowym, aby wzmocnić odporność organizmu, dodać sobie energii oraz zwalczać łamanie w kościach. Warzywo to ma niesamowite właściwości oczyszczające i odkwaszające, dzięki czemu poprawia stan krwi oraz wypłukuje z organizmu szkodliwy kwas moczowy.

    Ziemniak jest najpopularniejszym i najbardziej znanym warzywem w naszym kraju. Jest podstawowym źródłem witaminy C, gdyż ma jej więcej niż cebula czy jabłka. Warzywo to zawiera również cenne witaminy z grupy B, magnez, potas i żelazo. Ze względu na to, że jest lekkostrawny to polecany jest głównie osobom z problemami żołądka.

    owoce które warto jeść jesienią

    Czy warto spożywać owoce i warzywa w okresie jesieni i zimy?

    Świeże owoce i warzywa są źródłem wielu witamin oraz soli mineralnych, a także cennego błonnika pokarmowego. Zawierają także prozdrowotne antyoksydanty, takie jak kwasy fenolowe, karotenoidy i flawonoidy.

    Według Światowej Organizacji Zdrowia powinniśmy co najmniej 5 razy w ciągu dnia spożywać warzywa i owoce. Nie tylko powinniśmy po nie sięgać w okresie jesienno-zimowym, ale przez cały rok. Pomoże nam to naturalnie wzmacniać odporność organizmu i przyswajać niezbędne związki ochronne, które mają również działanie lecznicze.

    Zgodnie z obowiązującą piramidą zdrowego żywienia, owoce i warzywa stanowią absolutną podstawę naszego pożywienia. Dlatego warto je spożywać wielobarwne i różnorodne. Bardzo dobrym pomysłem są świeżo wyciskane soki, które zawierają najwięcej witamin i minerałów.

    Każdy samodzielnie może ustalić sobie swoją dietę według zapotrzebowania, ale najlepiej jest sporządzić jadłospis z dietetykiem. Specjalista zajmujący się żywieniem przeprowadzi dokładny wywiad, aby dowiedzieć się, jakie są nasze gusta kulinarne, choroby i nietolerancje pokarmowe, dzięki temu na tej podstawie przygotuje nam posiłki na cały tydzień oraz doradzi, których produktów lepiej unikać. Pozwoli nam to wzmocnić organizm i chronić się przed groźnymi chorobami.

     

    Źródło informacji:

    https://kobieta.onet.pl/zdrowie/profilaktyka/10-warzyw-i-owocow-ktore-trzeba-jesc-zima-sprawdz-czy-masz-je-w-domu/

    Ładowanie...

    Translate »
    Ładowanie