Dietetyk Wrocław - Leczenie Otyłości | Saba Odchudzanie
  • Postaw na test 10:00 01.04.2016
  • Wizyty Promocyjne

    Piramida żywienia dla dzieci

    Większość rodziców niemowląt i dzieci do trzeciego roku życia doskonale zdaje sobie sprawę, że muszą one odżywiać się w specjalny sposób. Na tym etapie rozwoju inne jest zapotrzebowanie na składniki odżywcze i witaminy. Dlatego w tym okresie przykłada się do żywienia szczególną wagę. Niestety jednak zdarza się często, że po ukończeniu przez dziecko czterech lat, na ogół zaczyna ono jeść dokładnie to samo, co dorośli. Tymczasem to nie najlepszy schemat, ponieważ nadal potrzeby najmłodszych są zupełnie inne niż osób, których organizmy są już dojrzałe i w pełni ukształtowane. Jak więc powinna wyglądać piramida żywienia dla dzieci i co musi się w niej znaleźć?

    Dlaczego piramida żywienia dla dzieci różni się od piramidy dorosłych?

    Dietetycy i specjaliści związani z żywieniem są zgodni: nasze potrzeby są różne na różnych etapach rozwoju. Zupełnie inne będzie zapotrzebowanie na składniki odżywcze i mineralne osoby dorosłej, a zupełnie inne dziecka, którego organizm bardzo intensywnie się rozwija. Dlatego właśnie naukowcy opracowali piramidę żywienia dla dzieci, która ma stanowić podstawę do komponowania codziennej diety najmłodszych. Stosowanie jej założeń w praktyce daje gwarancję na zdrowie, sprawność i doskonałe samopoczucie naszych pociech.

    Czy piramida jest tworem niezmiennym?

    Warto mieć jednak przy tym świadomość, że piramida żywienia dla dzieci nie jest czymś niezmiennym i stałym. Naukowcy i dietetycy nieustannie badają rozwój najmłodszych i dopasowują jej założenia do aktualnej sytuacji i warunków życiowych młodych ludzi. Obecnie kluczowa jest walka z otyłością, która dotyka coraz większą liczbę dzieci. Równie istotne jest zapewnienie im odpowiedniej dawki snu i odpoczynku, a także aktywności fizycznej.

    Bardzo ważne jest także opracowanie zasad oraz bezpiecznych dla zdrowia ram czasowych dotyczących korzystania z komputera, telefonu komórkowego oraz innych urządzeń elektronicznych. Tak naprawdę więc piramida żywienia zawiera nie tylko wskazówki na temat komponowania diety, ale również wytyczne dotyczące trybu życia najmłodszych, które mogą pomóc w prawidłowym rozwoju.

    Dla kogo przeznaczona jest piramida żywienia dla dzieci?

    Wytyczne dotyczące żywienia oraz stylu życia zostały opracowane dla dzieci w wieku od 4 do 18 lat. Piramida ma formę graficzną, której każdy poziom zawiera daną grupę produktów spożywczych lub zalecenia związane z codziennymi aktywnościami.

    Sam dół, czyli bazę stanowią te pokarmy oraz elementy, których powinno być w życiu dziecka najwięcej. Z kolei na samym szczycie znajduje się to, czego powinno spożywać się jak najmniej.

    piramida żywienia dla dzieci

    Co wchodzi w skład piramidy żywienia dla dzieci?

    Najnowsza piramida żywienia dla dzieci składa się z sześciu pięter.

    1/ Podstawa piramidy — ruch i aktywność fizyczna

    Od bardzo dawna najniższe, czyli najważniejsze, piętro piramidy zajmują aktywność fizyczna i ruch. Nie może ich zabraknąć na co dzień w życiu żadnego dziecka. Mogą one przybierać najróżniejsze formy, spacery, pływanie, gry zespołowe czy bieganie. Ważne jest, aby na stałe zagościły w planie dnia.

    Oprócz tego naukowcy kładą także ogromny nacisk na odpowiednią dawkę snu oraz ograniczenie czasu spędzanego przed różnego rodzaju ekranami urządzeń elektronicznych. Zaleca się, by czas ten nie przekraczał 2 godzin w ciągu dnia. Co więcej, specjaliści sugerują jednocześnie regularne kontrolowanie wagi dzieci. Zbyt duże wahania mogą doprowadzić bowiem do otyłości, a nawet do poważnych schorzeń układu krążenia, które mogą mieć niepożądane skutki w dorosłym życiu.

    2/ Drugie piętro piramidy — owoce i warzywa

    Ten element również stanowi bardzo ważny składnik zdrowego trybu życia. Owoce i warzywa powinny bowiem stanowić podstawę żywienia dzieci. Dobrze, aby były wybierane sezonowo. Ważne jednak, aby na talerzu zagościła różnorodność. Im bardziej kolorowo, tym zdrowiej.

    3/ Trzecie piętro piramidy — produkty pełnoziarniste

    W tej kategorii znajdują się między innymi, pełnoziarniste pieczywo i makarony, a także kasze. W diecie dzieci powinno być dużo produktów zbożowych, ale dobrze jest ograniczyć mąkę pszenną.

    4/ Czwarte piętro piramidy — mleko i nabiał

    Zgodnie z najnowszą wiedzą na temat żywienia dzieci, wciąż bardzo ważne jest spożywanie dużej ilości mleka oraz produktów nabiałowych. Stanowią one bowiem najlepsze źródło wapnia. Zaleca się spożywanie jogurtów, napojów mlecznych, takich jak kefir czy maślanka, a także sera żółtego i twarogu.

    5/ Piąte piętro piramidy — chude mięso i ryby

    Przedostatni poziom zawiera mięso oraz produkty strączkowe. Dietetycy zalecają jednak jedzenie chudego mięsa oraz ryb w ograniczonych ilościach. Na tym poziomie znajdują się również warzywa strączkowe.

    6/ Szczyt piramidy — tłuszcze

    Samą górę piramidy, a więc produkty, których dzieci powinny spożywać jak najmniej, zajmują tłuszcze. Należy je znacząco ograniczyć w codziennej diecie, a te pochodzenia zwierzęcego zastąpić tymi pochodzenia roślinnego. Tłuszcze roślinne dostarczają bowiem jedno- i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Dobrze jest przy tym jeść mniej dań smażonych, a więcej gotowanych, na przykład na parze.

    O czym jeszcze należy pamiętać, komponując dziecięcą dietę?

    Oprócz przedstawienia zestawu produktów oraz proporcji ich spożywania naukowcy doradzają także całkowite wykluczenie z diety słodyczy, oraz dań typu fast food. Zamiast niezdrowych słodkości znacznie lepiej zrobią dzieciom owoce oraz orzechy, które również potrafią osłodzić pokarmy. Bardzo ważne jest jednocześnie ograniczenie lub całkowita rezygnacja z dosalania żywności.

    W codziennej diecie nie może zabraknąć także wody. W ciągu doby konieczne jest regularne nawadnianie organizmu. Po każdym posiłku z kolei zaleca się mycie zębów.

    Piramida żywienia dla dzieci — garść wskazówek, jak stosować ją w praktyce

    Lekarze i dietetycy przekonują, że wcielenie w życie założeń piramidy żywienia stanowi klucz do zdrowia i dobrego samopoczucia naszych dzieci. Należy przy tym pamiętać, że ważna jest także systematyczność i konsekwencja. Posiłki (5 w ciągu dnia) powinny być spożywane w równych odstępach czasu. Warto także zadbać o różnorodność w diecie dziecka. Twórcy piramidy wskazali jedynie grupy produktów, które otwierają przed rodzicami szeroką gamę możliwości komponowania zdrowych, smacznych i pożywnych dań.

    W realizowaniu ustaleń piramidy, kluczowe może okazać się stworzenie schematu dnia oraz regularnie podejmowanych działań. Jej podstawą jest ruch, warto więc zadbać o to, aby nasze dziecko miało go pod dostatkiem. Z kolei po męczących aktywnościach konieczne jest zapewnienie mu odpoczynku, który pozwoli mu się zregenerować i nabrać nowych sił.

    Ważna jest również profilaktyka oraz uważne przyglądanie się swojemu dziecku. Warto pamiętać o regularnych badaniach kontrolnych oraz sprawdzaniu wagi i wzrostu swojej pociechy. Dzięki temu możemy na bieżąco wyłapywać wszystkie ewentualne nieprawidłowości.

    Źródła informacji:

    Ładowanie...

    Translate »
    Ładowanie