Dietetyk Wrocław - Leczenie Otyłości | Saba Odchudzanie

Posiłek przedtreningowy, dobrze skomponowany

W diecie każdego sportowca lub osoby aktywnie uprawiającej sport kluczowe jest prawidłowe dobranie składu i kaloryczności potraw. Ogromne znaczenie mają nie tylko poszczególne elementy odżywcze, ale również pory spożywania posiłków oraz ich zawartość energetyczna. Wynika to z prostego faktu, zgodnie z którym rytm życia osoby trenującej jest inny niż tej, która wykonuje inny rodzaj pracy. Inne są więc pory jedzenia, ale także inne elementy się w nim zawierają. Przykładem może być posiłek przedtreningowy. Jak powinien wyglądać i dlaczego ma tak istotne znaczenie?

Sportowcy – odmienne potrzeby, różna dieta

Przyjęło się sądzić, że stosowanie diety wiąże się wyłącznie z potrzebą odchudzania. Tymczasem jest to błędne przekonanie, które wzięło się ze stereotypowego myślenia. W rzeczywistości oczywiście zdarzają się osoby, które chcą pozbyć się nadmiarowych kilogramów, ale nie są to jedyni pacjenci dietetyków.

Żywienie ma bowiem ogromne znaczenie. Jego wpływ na nasze życie jest niebagatelny, dlatego coraz więcej osób zwraca uwagę na to, co kładzie na swoim talerzu. Zawartości swojej lodówki powinien przyjrzeć się każdy, komu zależy nam zdrowym i zbilansowanym menu. Taki jadłospis ustala się przede wszystkim na podstawie rzetelnej i dogłębnej analizy trybu życia, dotychczasowych nawyków oraz naturalnych uwarunkowań, takich jak waga czy wzrost. W przypadku diety sportowca, skład codziennych posiłków należy dopasować do częstotliwości treningów oraz specyfiki danej dyscypliny. Przyjmuje się, że zapotrzebowanie energetyczne będzie różnić się w zależności od tego, jak dokładnie wygląda plan treningowy oraz pozostałe szczegóły. Dzięki wprowadzeniu tego rodzaju zmian sportowiec będzie mógł osiągać lepsze wyniki i podnosić swoją formę.

Jak dodać sobie energii, czyli zawartość posiłków przedtreningowych

Zadanie posiłku spożywanego przed treningiem wcale nie jest łatwe. Musi to być bowiem staranna kompozycja składników dostarczających energii, ale nie obciążających nadmiernie organizmu. Uczucie ciężkości i wypełnienia nie jest wskazane w momencie, kiedy właśnie mamy wyruszyć na trening. Jak więc skomponować zdrowy i odżywczy posiłek przed treningiem?

Posiłek przedtreningowy w rzeczywistości jest dość obszernym pojęciem. Jego specyfika może różnić się w zależności od preferencji konkretnej osoby. Niektórzy wolą bowiem zjeść w miarę standardową porcję na około dwie – trzy godziny przed. Innym z kolei wystarczy niewielkie danie, zjedzone godzinę przed startem. Każdy z tych wariantów ma nieco inną specyfiką i nie każdy z nich będzie pasował do wszystkich dyscyplin sportowych. Warto jednak pamiętać, że o ile posiłek zjedzony na więcej niż dwie godziny przed może być w miarę standardowy w swoim składzie i objętości, o tyle ten “na ostatnią chwilę” powinien spełniać określone warunki.

Jak powinien wyglądać posiłek przedtreningowy?

W przypadku osób regularnie uprawiających sport bardzo ważne jest dostarczenie odpowiedniej ilości węglowodanów. Elementy te muszą się więc znaleźć w daniu poprzedzającym ćwiczenia fizyczne. Jest to niezbędny składnik, który dostarcza potrzebną dawkę energii. Znajdziemy go przede wszystkim w ryżu, różnych gatunkach kaszy oraz w świeżych i suszonych owocach. Należy jednak przy tym pamiętać, że składniki te nie mogą być ciężkostrawne. Dobrze jest również unikać w nich tłuszczu lub elementów, które wywołują uczucie ciężkości. Będzie to bowiem miało niekorzystny wpływ na jakość i przebieg treningu.

posiłek przedtreningowy suszone owoce

posiłek przedtreningowy suszone owoce

Co jeszcze powinniśmy wiedzieć na temat posiłku przedtreningowego?

Specjaliści przygotowujący zawodników do różnego rodzaju zawodów są zgodni co do tego, że posiłek tego rodzaju powinien być lekki. Dobrze również, aby miał on przystępną formę, na przykład lekko rozdrobnioną. Dzięki temu poszczególne składniki nasz organizm szybciej i łatwiej strawi. Dietetycy sportowi zalecają ponadto, aby posiłek przed treningiem zawierał także niewielkie ilości białka. Dotyczy to przede wszystkim ćwiczeń siłowych. Białko jest bowiem wsparciem w budowaniu i regeneracji tkanki mięśniowej. Co więcej, w daniu powinna znaleźć się również woda. Składnik ten może mieć różne formy, na przykład koktajlu, zupy czy po prostu napoju do posiłku.

Posiłek przedtreningowy a kofeina

Komponując smaczny, zdrowy oraz pożywny posiłek przed treningiem, należy przyjrzeć się także innym korzystnym dla nas mikroelementom. Dietetycy wspierający sportowców sugerują, że do posiłku, który miałby dodać zawodnikom energii, dobrze jest dodać kofeinę. Może być ona podana w formie suplementu diety lub jako filiżanka kawy. Doskonale pobudzi organizm do działania i uzupełni ewentualne braki energetyczne. Sprawi ponadto, że ciało będzie lżej wchodzić w tryb treningowy.

Posiłek przedtreningowy a sól

Na koniec warto zwrócić uwagę na obecność w diecie takich składników jak sól. Jej funkcje w organizmie są bowiem kluczowe. Ma ona wpływ nie tylko na smak potraw, ale również na przyswajalność mikroskładników oraz nawodnienie. Co więcej, w trakcie wysiłku fizycznego organizm pozbywa się ogromnych ilości wody w postaci potu. Aby uzupełnić powstające w ten sposób niedobory sodu, zaleca się dosalanie posiłku przedtreningowego.

Co jeść przed treningiem?

Stosując się do zasad związanych z komponowaniem diety sportowca, warto postawić na wartościowe produkty. Wśród wielu możliwości znaleźć można między innymi owsiankę z orzechami i suszonymi owocami, różne rodzaje smoothie czy białe mięso z ryżem. Oczywiście dostępnych wariantów jest więcej i można je stosować w najróżniejszych konfiguracjach. Jeśli jednak potrzebujemy w tym względzie wsparcia merytorycznego, warto skierować się po specjalistyczną pomoc. Wykwalifikowany dietetyk będzie w stanie prawidłowo dopasować dla nas najlepsze możliwe rozwiązanie. Przygotowane menu będzie smaczne, zdrowe i doda niezbędnej w czasie treningu energii.

Źródła informacji:

Ładowanie...

Ładowanie