Dietetyk Wrocław - Leczenie Otyłości | Saba Odchudzanie
  • Postaw na test 10:00 01.04.2016
  • Wizyty Promocyjne

    Postanowienia noworoczne a odchudzanie – jak zacząć?

    Postanowienia noworoczne a odchudzanie – jak zacząć? Czy da się pogodzić ze sobą te dwie rzeczy? Choć może wydawać się to trudne, jest to jak najbardziej możliwe. Sekret powodzenia tkwi w odpowiednim zmotywowaniu się, a także w zbudowaniu trwałych i zdrowych nawyków. Równie ważne jest to, aby prawidłowo dobrać dietę do indywidualnych potrzeb oraz poprawnie ustalić cele, które nie doprowadzą do chorób oraz wyniszczenia organizmu.

    Postanowienia noworoczne a odchudzanie – czym jest motywacja?

    Zanim rozpocznie się podróż w stronę szczuplejszej sylwetki, warto jednak zadać sobie pytanie, czym właściwie jest motywacja. Najprościej ujmując, jest nią zbiór elementów, które wyzwalają chęci do zmian i wykonania różnych czynności. Motywację można podzielić na wewnętrzną i zewnętrzną. Oba te podtypy różnią się między sobą wieloma czynnikami i mogą dawać mniejsze lub większe rezultaty.

    Postanowienia noworoczne a odchudzanie – czym jest motywacja wewnętrzna?

    Z motywacją wewnętrzną mamy do czynienia wtedy, gdy podejmowane działania nas interesują, a także wyzwalają uczucie szczęścia, radości i zadowolenia. Dzięki jej dużym ilościom, rzeczy, które wymagają wielkiego wysiłku, stają się prostsze i przyjemniejsze. Dzieje się tak, ponieważ osoba wykonująca czynności nie skupia się na nich, lecz na przyjemności i wartościach z nich płynących. Tym samym sprawnie i bez większych problemów spełnia swoje obowiązki.

    Motywacja wewnętrzna uznawana jest za najbardziej pozytywny sposób zachęcenia samego siebie do jakiegoś działania. Angażuje ona bowiem zarówno umysł, jak i emocje, wzbogacając wewnętrznie człowieka oraz powiększając jego szacunek do własnej pracy. Przywiązuje również uczuciowo osobę do wykonywanej czynności, dzięki czemu nie zachodzi potrzeba przymuszania się do działania.

    Postanowienia noworoczne a odchudzanie – czym jest motywacja zewnętrzna?

    Motywacją zewnętrzną nazywamy zaś czynniki znajdujące się poza naszym umysłem, które kontrolują i sprawdzają postęp wykonanej pracy lub informują o czekających nagrodach. Przykładem może być pracodawca, który zleca zrealizowanie jakiegoś projektu i oczekuje rezultatów w określonym terminie, za co wypłaci nam wynagrodzenie. Motywację zewnętrzną dostarczają również różnego rodzaju aplikacje na smartfony, które przypominają o pracy i odliczają dni, które nam na nią pozostały.

    Ten typ zachęty wiąże się z przymusem, co bardzo często negatywnie wpływa na człowieka. Poleganie wyłącznie na motywacji zewnętrznej może szybko doprowadzić do zniechęcenia, utraty dobrego nastroju czy zwiększenia odczuwanego stresu. W konsekwencji nierzadko doprowadza to do zrezygnowania z wykonywania danej czynności.

    Postanowienia noworoczne a odchudzanie – jak zachęcić się do działania?

    Zanim rozpocznie się przygodę z odchudzaniem, zdecydowanie warto przyjrzeć się wcześniej temu, w jaki sposób planujemy się zmotywować do zrzucenia zbędnych kilogramów. Jak można zauważyć, zewnętrzne próby zachęcenia siebie do działania nierzadko okazują się nieskuteczne. Jest to jednym z wielu powodów, dla których wiele osób nie wypełnia swoich noworocznych postanowień. Aby nie stracić motywacji, dobrze jest tym samym połączyć jej zewnętrzne i wewnętrzne podtypy. Dzięki temu bez wątpienia osiągnie się zamierzony cel.

    Postanowienia noworoczne a odchudzanie – jak nie stracić motywacji?

    Planując odchudzanie, warto podejść do zrzucania kilogramów na różne sposoby, angażując w ten proces nie tylko ciało, ale także uczucia i umysł. Utrata wagi może być bowiem znakomitą okazją do nauki gotowania nowych lekkostrawnych potraw, eksperymentowania w kuchni i odkrywania nieznanych sobie wcześniej warzyw czy owoców.

    Do wypróbowania przepisów dobrze jest zaprosić bliskie osoby. Dzięki temu przechodzenie na dietę nie będzie kojarzyło się z przymusem, ale z przyjemnością i radośnie spędzonym z bliskimi czasem. Innym ciekawym pomysłem jest również poszerzenie wiedzy na temat diet i zwyczajów kulinarnych z różnych stron świata. Dzięki temu nie tylko zwiększą się pokłady motywacji wewnętrznej, ale także nasze życie wzbogaci się o nowe fakty i doświadczenia.

    Oprócz rozwijania zainteresowania odchudzaniem i dietami warto również połączyć zrzucanie kilogramów z innymi czynnościami, które sprawiają nam przyjemność. Dla przykładu, osoby, które kochają oglądać filmy i seriale powinny przygotowywać sobie zdrowe owocowo-warzywne przekąski do schrupania podczas seansu.

    Miłośnicy zwierząt mogą zaś częściej wychodzić z nimi na świeże powietrze i angażować się we wspólną zabawę. Oprócz tego warto jest na bieżąco kontrolować swoje postępy za pomocą zewnętrznych akcesoriów, takich jak liczniki kalorii czy aplikacje sumujące dni odchudzania. Dzięki temu motywacja nie zniknie i poskutkuje dobrymi rezultatami.

    Postanowienia noworoczne a odchudzanie – czym są nawyki?

    Podczas zrzucania zbędnych kilogramów, warto pamiętać, że sama motywacja to jedynie część sukcesu. Aby efekty odchudzania były jak najtrwalsze, bez wątpienia dobrze jest zapoznać się z pojęciem „nawyk”. Dzięki temu czynności, które wykonujemy w kierunku lepszego zdrowia i szczuplejszej figury staną się naszą nową naturą i będą stałymi elementami codziennego życia.

    Czym jest nawyk? Terminem tym określamy zautomatyzowanie powtarzalnych działań, jakiego dokonuje nasz mózg w celu oszczędzania cennej energii. Organ ten zużywa jej pokłady za każdym razem, gdy podejmujemy jakiś wybór. Wytworzenie nawyku pozwala na wykonywanie pewnych rzeczy bez poświęcania im większej uwagi.

    Bardzo często bywa również tak, że wyuczone przez mózg schematy działania powtarzamy całkowicie nieświadomie, co, w zależności od typu nawyku, może wywierać pozytywny lub negatywny wpływ na nasze życie. Dla przykładu osoba gimnastykująca się każdego ranka nie musi maksymalnie skupiać się na ćwiczeniach, dzięki czemu wykonuje je automatycznie i dba w ten sposób o swoje zdrowie. Miłośnik podjadania ze stresu może jednak długo nie zdawać sobie sprawy z tego, co robi, co w efekcie przełoży się na niechciane kilogramy i pogorszenie samooceny.

    postanowienia noworoczne a odchudzanie

    Postanowienia noworoczne a odchudzanie – jak powstają nawyki?

    Zdrowe nawyki stanowią silną broń w walce z nadwagą. Aby je wypracować, warto jednak najpierw zapoznać się ze schematem ich powstawania. Według Charlesa Duhigga, do zautomatyzowania pewnej czynności potrzebne są trzy ważne czynniki, tworzące tak zwaną „pętlę nawyku”. Są to wyzwalacz, zwyczaj i nagroda. W przypadku osoby, która chciałaby codziennie po przebudzeniu wykonywać kilka prostych ćwiczeń rozciągających, wyzwalaczem mógłby być moment wstawania oraz karteczka na biurku przypominająca o gimnastyce. Nawykiem zaś byłby ruch, a nagrodą słuchanie ulubionej muzyki. Powtórzenie tego cyklu przez kilka dni sprawi, że mózg zautomatyzuje owe czynności, tworząc nowy zwyczaj. Dzięki temu poranne ćwiczenia będą przychodziły z coraz większą łatwością, co pozytywnie wpłynie na zdrowie i figurę.

    Postanowienia noworoczne a odchudzanie – jak stworzyć nawyk?

    Pierwszym krokiem w stronę stworzenia nowego zwyczaju jest opisanie go w jak najbardziej konkretny sposób. Dla przykładu niewystarczająco dokładny cel „chcę schudnąć” lepiej zamienić na „chcę codziennie dodać do śniadania jakieś warzywa”. Takie sprecyzowanie pozwoli na szybszą automatyzację czynności, dzięki czemu nawyk dużo łatwiej będzie wprowadzić w życie.

    Kolejnym krokiem jest zadbanie o odpowiednią motywację, która nie będzie oparta jedynie na zewnętrznych czynnikach. Następnie przychodzi pora na ustawienie przypomnień, dzięki którym nie przegapimy wyzwalacza, oraz wykonanie docelowej czynności i nagrodzenie siebie w wybrany wcześniej sposób. Wielokrotne powtórzenie tego schematu działań poskutkuje stworzeniem i ciągłym utrwalaniem nowego nawyku, co bez wątpienia pozytywnie wpłynie na nasze życie i zdrowie.

    Postanowienia noworoczne a odchudzanie – jak utrzymać nawyk?

    Najtrudniejszą częścią procesu stwarzania nowych zwyczajów jest bez wątpienia wytrwanie w nich na tyle długo, by mózg zdążył je zautomatyzować. Często problemem jest niewystarczająco silna motywacja, która nie jest zakorzeniona w emocjach i opiera się jedynie na zewnętrznych czynnikach kontrolnych. Inną przyczyną trudności może być również strach przed zmianą lub próba stworzenia zbyt wielu nawyków jednocześnie. Rezultatem jest zwykle zbyt szybka rezygnacja i porzucenie postanowień.

    Aby uniknąć powrotu do punktu wyjścia, warto wyznaczyć sobie konkretną ilość czasu na wytworzenie nowych zwyczajów. Będzie ona odgrywała rolę okresu próbnego, który do niczego nie musi zobowiązywać i z którego w razie niepowodzenia można się wycofać. Jego ustalenie ma na celu zmniejszenie napięcia związanego ze zmianami oraz przemianę nawyku w coś łatwiejszego do osiągnięcia. Dzięki temu zautomatyzowanie powtarzalnych czynności będzie przebiegać sprawniej i bez udziału negatywnych emocji.

    Dużą popularnością cieszą się metody 21 lub 30 dni, podczas których nowe zwyczaje powtarza się przez kilka tygodni, jednocześnie pozwalając sobie na rezygnację, gdy ów czas dobiegnie końca. Sposoby te są bardzo skuteczne, gdyż wyznaczony okres próbny niemal zawsze wystarcza do zbudowania trwałego nawyku.

    Postanowienia noworoczne a odchudzanie – czym jest dieta i czy warto na nią przechodzić?

    Przyjmuje się, że każdy człowiek powinien dbać o to, aby jego dieta była odpowiednio zbilansowana. Bardzo ważne jest to, aby dostarczała sprecyzowane ilości różnych składników odżywczych, witamin i minerałów. Często sugeruje się spożywanie pięciu posiłków dziennie w równych odstępach czasu. Dietetycy przypominają także o szkodliwości nadmiernie przetworzonego jedzenia. Nierzadko zawiera ono bowiem negatywnie wpływające na organizm konserwanty, barwniki i zbyt duże ilości cukru. W praktyce jednak wiele osób spożywa ciężkostrawne posiłki, regularnie odwiedza restauracje typu fast food i podjada słodycze między posiłkami. Takie niezdrowe nawyki żywieniowe często skutkują nadwagą oraz różnymi chorobami, takimi jak cukrzyca, nadciśnienie czy miażdżyca.

    Dieta polega na usunięciu z osobistego jadłospisu pewnych produktów oraz potraw i zastąpieniu ich innymi, które są znacznie zdrowsze. Taka zmiana zwyczajów powszechnie kojarzy się z trudnościami, wyrzeczeniami i efektem jo-jo. Nie oznacza to jednak, że nie da się zamienić jej w doświadczenie, które przynosi radość, szczęście i pozytywne rezultaty. Aby pozbyć się zbędnych kilogramów i cieszyć się dobrym zdrowiem, zdecydowanie warto dokładnie przyjrzeć się temu, co znajduje się na naszym talerzu. Wprowadzenie nawet najmniejszych zmian może bowiem dobrze wpłynąć na nasz organizm.

    Postanowienia noworoczne a odchudzanie – z jakich produktów warto zrezygnować?

    Podejmując decyzję o przejściu na dietę, dobrze jest dokładnie przeanalizować swoje nawyki żywieniowe i wyznaczyć konkretne pory spożywania posiłków. Dzięki temu organizm będzie miał wystarczająco dużo czasu na przetworzenie i całkowite strawienie każdego dania. Przełoży się to bez wątpienia na zredukowanie zbędnej ilości tkanki tłuszczowej. Dobrze jest również pilnować godzin pierwszego i ostatniego posiłku w ciągu dnia. Przyjmuje się, że śniadanie należy zjeść w ciągu pierwszych 30 minut od wstania z łóżka. Kolację zaś powinno się spożyć najpóźniej do dwóch godzin przed snem. Wprowadzenie takich zmian znacząco poprawi przemianę materii.

    Zdecydowanie warto również wyeliminować z jadłospisu hamburgery, zapiekanki i inne ciężkostrawne posiłki typu fast food. Nie tylko pozwoli to na skuteczne zrzucenie zbędnych kilogramów, ale także pozytywnie wpłynie na zdrowie. Innymi produktami, z których również dobrze jest zrezygnować, są wszelkiego rodzaju słodycze oraz nadmiernie słodzone napoje. Cukier bowiem nie tylko uzależnia, ale także negatywnie wpływa na umysł, wywołując wahania nastroju oraz poważne problemy z koncentracją. Szkodliwe produkty warto zastąpić warzywami i owocami, a także dużymi ilościami wody.

    Postanowienia noworoczne a odchudzanie – jak wybrać odpowiednią dietę?

    Czasami bywa tak, że rezygnacja ze szkodliwych i ciężkostrawnych posiłków nie pomaga w zrzuceniu wagi lub osiągnięte efekty są niezadowalające. W takim przypadku warto rozważyć przejście na specjalistyczną dietę. Ich ilość potrafi jednak często być przytłaczająca, przez co niełatwo jest wybrać właściwy jadłospis. Zadanie jest o tyle trudniejsze, że wiele z nich przedstawia się nierzadko jako „diety-cud”, które mają być skuteczne dla każdej osoby. W praktyce jednak są to często wysoce szkodliwe listy produktów, które zagrażają zdrowiu. Nie są one również przystosowane do indywidualnych potrzeb każdego człowieka.

    Warto pamiętać o tym, że decyzji o przejściu na dietę nie należy podejmować samodzielnie. Istnieje bowiem ryzyko pogłębienia już istniejących niedoborów witamin i składników odżywczych oraz znacznego pogorszenia stanu zdrowia. Aby rezultaty były jak najlepsze, a organizm nie został wyniszczony, należy udać się do wykwalifikowanego i doświadczonego w swoim zawodzie dietetyka. Specjalista dobierze odpowiednią zindywidualizowaną dietę, zwracając jednocześnie uwagę na istniejące choroby, różne przeciwwskazania, alergie, gusta kulinarne i inne ważne czynniki. Dzięki temu nowy jadłospis bez wątpienia spełni swoje zadanie i zbędne kilogramy znikną. Zdrowie i samopoczucie ulegną zaś widocznej poprawie.

    postanowienia noworoczne a odchudzanie

    Postanowienia noworoczne a odchudzanie – zdrowe i realne cele oraz ich rola w zrzucaniu zbędnych kilogramów

    Czasami zdarza się, że odpowiednia motywacja, utworzenie nowych nawyków i dobranie diety z pomocą wykwalifikowanego specjalisty nie dają oczekiwanego rezultatu. Częstą reakcją jest wtedy uczucie silnego zawodu, znaczne pogorszenie samooceny oraz zniechęcenie do odchudzania. Wiele osób nierzadko zadaje sobie pytanie, dlaczego nie jest w stanie zrzucić określonej ilości kilogramów w ciągu tygodnia lub miesiąca. W efekcie wyszukiwane są nowe diety, głodówki i zestawy ćwiczeń, które zwykle kończą się skrajnym zmęczeniem i wyniszczeniem organizmu.

    Problem często leży w niepoprawnie określonych celach, które nie są realistyczne i zdrowe. Planując pozbycie się nadmiaru tkanki tłuszczowej z organizmu, warto pamiętać o tym, aby podchodzić do całego procesu ze sporą dozą rozsądku. Dobrze jest także akceptować własne słabości czy porażki. Zbyt wysokie lub za niskie oczekiwania wobec samego siebie i wybranej diety mogą bowiem wywrzeć negatywny wpływ na zdrowie. Mogą również sprawić, że całkowicie zrezygnujemy z odchudzania, nie widząc w tym działaniu żadnego sensu.

    Postanowienia noworoczne a odchudzanie – jakie są rodzaje celów?

    Cele można podzielić na finalne i pośrednie. Pierwszy typ to końcowy rezultat, jaki pragnie się osiągnąć. Może nim być zrzucenie 10 kilogramów lub codzienne spożywanie zdrowych posiłków. Typ drugi zaś to cel finalny podzielony na mniejsze kroki, które mają do niego prowadzić. Przykładem może być utrata jednego kilograma na miesiąc lub stopniowe dodawanie do jadłospisu zdrowszych i mniej przetworzonych produktów. Takie rozróżnienie celów na dwa podtypy znacząco usprawnia proces odchudzania i chroni przed podjęciem niewłaściwych decyzji. Pozwala również na lepszą kontrolę osiąganych rezultatów, co bez wątpienia dodaje motywacji do działania.

    Postanowienia noworoczne a odchudzanie – jak wyznaczyć zdrowe i realne cele?

    Aby nie stracić zapału do walki ze zbędnymi kilogramami, a także nie wyniszczyć organizmu, warto dokładnie przemyśleć, gdzie przebiegają granice naszej wytrzymałości. Podobnie trzeba się zastanowić, co konkretnie chcemy osiągnąć i czego potrzebujemy, aby zrealizować wymarzone plany. Dobrze jest być ze sobą szczerym i nie zawyżać swoich oczekiwań. Dzięki temu odchudzanie nie stanie się autodestrukcyjnym procesem.

    Oprócz tego należy pamiętać o tym, aby formułować cele w pozytywnym tonie i mieć pewność, że są możliwe do dokładnego zmierzenia. Powinny one także wynikać z własnych decyzji, które nie zostały podjęte pod czyjąś presją. Dzięki temu odchudzanie będzie bardziej radosnym procesem pozbawionym nadmiarów negatywnych emocji.

    Cele po sprecyzowaniu oraz podzieleniu na pośrednie i finalne warto nieco zaniżyć i zapisać na kartce. Często bowiem zdarza się, że nieświadomie przeceniamy własne możliwości. Obniżony próg oczekiwań będzie przede wszystkim odgrywał rolę ochrony przed utratą zdrowego rozsądku. Da także szansę na pozytywne zaskoczenie, gdy pewnego dnia nieoczekiwanie się go przekroczy.

    Postanowienia noworoczne a odchudzanie – jak kontrolować realność wyznaczonych celów?

    Podczas odchudzania zdecydowanie warto mieć listę celów stale pod ręką. Pozwoli to na codzienne motywowanie siebie do działania oraz kontrolowanie realności zapisanych oczekiwań. W przypadkach, gdy pomimo obniżenia plany nadal są zbyt trudne do wykonania, nie należy reagować samo potępieniem ani zmuszać się do nadmiernego wysiłku. Cierpliwe podejście oraz pozwolenie sobie na dokonywanie poprawek na liście celów bez wątpienia pomoże w walce ze zbędnymi kilogramami. Stanie się także cenną lekcją akceptacji samego siebie.

    Postanowienia noworoczne a odchudzanie – podsumowanie

    Lista tworzona na początku stycznia nie musi być powodem do niezadowolenia. Nie trzeba także wyrzucać jej do kosza po pierwszej porażce czy kilku tygodniach bezczynności, które pozbawiają zapału do dalszej walki z nadwagą. Odchudzanie to długotrwały proces, do którego należy podejść ze sporą dawką rozsądku oraz akceptacji wobec własnych pomyłek i ograniczeń. Odpowiednie nastawienie, dokładny plan działania oraz skonsultowanie się z wykwalifikowanym specjalistą to bez wątpienia gwarancja sukcesu i dobrego zdrowia.

     

    Źródła:

    1. Motywacja – definicja, rodzaje, proces motywacji – Publikacje, https://www.edukuj.pl/motywacja.html
    2. 10 sposobów jak skutecznie wytwarzać dobre nawyki – Produktywni, https://produktywni.pl/blog/jak-wytwarzac-dobre-nawyki/
    3. Jak wyrobić w sobie nawyk w 30 dni?, https://michalpasterski.pl/2008/09/jak-wyrobic-w-sobie-nawyk-w-30-dni/
    4. Zdrowy styl życia – podstawowe elementy, sen, aktywność fizyczna, używki- ABCZdrowie, https://zywienie.abczdrowie.pl/zdrowy-styl-zycia
    5. hellozdrowie.pl, Co cukier robi z twoim mózgiem? Nie będziesz zadowolona, https://www.hellozdrowie.pl/artykul-co-cukier-robi-z-twoim-mozgiem/
    6. Jak właściwie wyznaczać cele odchudzania i zmiany nawyków?, http://ewawlodarczyk.pl/blog/jak-wlasciwie-wyznaczac-cele-odchudzania/

    Ładowanie...

    Translate »
    Ładowanie