Dietetyk Wrocław - Leczenie Otyłości | Saba Odchudzanie

Potas – dieta bogata w ten składnik

Kiedy podejmujemy decyzję o rozpoczęciu diety, kolejnym krokiem jest wybór odpowiedniego rozwiązania, które przybliży nas do osiągnięcia celu. Bardzo ważne jest, aby metoda na odchudzanie była w pełni bezpieczna dla naszego zdrowia i sprawdzona pod kątem zbilansowania. Nie wystarczy bowiem szybko zrzucić zbędne kilogramy. Należy jeszcze tę wagę utrzymać, dostarczając jednocześnie niezbędnych składników odżywczych. Często dla wielu z nas jest to trudne zadanie, ponieważ nie wiemy, która z opcji będzie dla nas najlepsza. Aby rozwiać swoje wątpliwości, dobrze jest skierować się po pomoc do specjalisty dietetyka, który dopasuje wariant odpowiedni dla danej osoby. W ostatnim czasie dużą popularnością cieszy się dieta bogata w potas. Na czym ona polega i kto może ją stosować?

Zbilansowana dieta źródłem zdrowia i doskonałej sylwetki!

Każdego roku w obiegu pojawiają się zupełnie nowe diety cud. Większość z nich obiecuje natychmiastowe efekty przy minimalnym nakładzie sił i środków. Na szczęście rośnie także świadomość tego, w jaki sposób powinno komponować się zdrowe i harmonijne menu. Większość z nas wie już doskonale, że nie chodzi o szybkie czy krótkotrwałe rozwiązania, ale o to, aby stale dostarczać naszemu ciału tego, co niezbędne. Dzięki temu nie tylko będziemy się lepiej czuć, ale jednocześnie osiągniemy i utrzymamy smukłą sylwetkę. W jaki sposób to zrobić? Przede wszystkim warto sięgać po sprawdzone i bezpieczne metody. Dobrze jest także, przed wyborem, zasięgnąć fachowej opinii, aby mieć pewność, że podjęliśmy świadomą i przemyślaną decyzję.

Wiele współcześnie stosowanych diet polega na redukcji kaloryczności, przy jednoczesnym dostarczaniu kompletu potrzebnych składników odżywczych. Jest to kluczowa zasada, jeśli zależy nam na pozbyciu się zbędnych kilogramów, przy zachowaniu bezpieczeństwa. Czy dieta bogata w potas to dobre rozwiązanie? Jaka jest specyfika tej metody?

Potas – dieta bogata w ten składnik

Dieta bogata w potas — kilka słów na początek

Potas to jeden z podstawowych elementów budujących nasze ciało. Warto przy tym wiedzieć, że nasz organizm produkuje go samodzielnie w bardzo niewielkich ilościach. Możemy spotkać go w kościach. Natomiast większą porcję tego składnika musimy dostarczyć w spożywanych pokarmach.

Potas pełni w organizmie bardzo istotną funkcję. Odpowiada on między innymi za prawidłową syntezę białka. Bierze także udział w reakcjach enzymatycznych. Wpływa ponadto na zapewnienie właściwej gospodarki wodno-elektrolitowej. Utrzymuje również odpowiedni poziom równowagi kwasowo-zasadowej. Jego obecność w organizmie działa korzystnie na pracę mięśni, w tym również na prawidłowe działanie mięśnia sercowego.

Niedobory potasu w organizmie

Stosunkowo rzadko dochodzi do niedoborów potasu u ludzi zdrowych. Zwykle, jedząc sezonowo i rozsądnie, dostarczamy sobie takie ilości, jakie są nam potrzebne do prawidłowego rozwoju. Warto zwrócić jednak uwagę, że braki mogą się pojawić u osób, które cierpią na przykład na schorzenia układu sercowo-naczyniowego lub nadciśnienie. Co więcej, na swoją dietę powinni uważać także smakosze kawy oraz ci, którzy spożywają duże ilości alkoholu. Może dochodzić wówczas do wypłukiwania potasu z organizmu. Na jego utratę narażeni są również sportowcy, którzy w czasie treningu tracą duże ilości wody.

Jeśli wcześniej nie mieliśmy problemów z niedoborem potasu, a pojawią się u nas objawy takie jak nadciśnienie, osłabienie mięśni, a także problemy z sercem oraz prawidłową pracą nerek, warto sprawdzić jego aktualny poziom. U zdrowego człowieka funkcjonowanie poszczególnych narządów jest harmonijne i ściśle połączone ze sobą. U chorych niestety, gospodarka składników odżywczych często prowadzi do zaburzeń, co może z kolei wywoływać różnego rodzaju problemy.

Potas – dieta bogata w ten składnik

Zaburzenia związane z nadmiarem potasu

Choć potas jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, zbyt duże jego ilości również mogą prowadzić do różnego rodzaju zaburzeń. Warto wiedzieć, że u większości zdrowych ludzi, którzy spożywają zbilansowane posiłki, problem ten nie występuje, ponieważ nadmiar potasu wydala się wraz z moczem. Kłopoty mogą pojawić się, jeśli dostarczamy go również w formie suplementów, a nasze nerki nie pracują odpowiednio. Wówczas nadmiar tego składnika może odkładać się w organizmie, co z kolei może prowadzić do zaburzeń funkcjonowania mięśnia sercowego.

Warto przy tym wiedzieć, że dietę bogatą w potas powinno się każdorazowo weryfikować ze specjalistą. Nie powinniśmy stosować jej na własną rękę, ponieważ zarówno nadmiar, jak i niedobór mogą być dla nas groźne. Przyjmuje się, że dzienna dawka potasu nie powinna przekraczać 4 700 miligramów. Warto jednak wiedzieć, że wartość tę należy dopasować do wieku, płci, stanu zdrowia oraz do ogólnej kondycji fizycznej. Przykładem mogą być kobiety w ciąży, których zapotrzebowanie na ten składnik wzrasta nawet o 400 miligramów.

Pokarmy bogate w potas

Najwięcej potasu znajdziemy przede wszystkim w owocach i warzywach. Osobom cierpiącym na jego niedobory poleca się ponadto dietę śródziemnomorską, która jest nie tylko smaczna, ale również odpowiednio zbilansowana. Warto dbać także, aby nasze codzienne menu było zróżnicowane i naturalne. Dobrze jest jeść sezonowe i jak najmniej przetworzone składniki. O ile lekarz nie zaleci inaczej, nie ma także potrzeby stosować dodatkowej suplementacji potasu.

Aby zachować zdrową i smukłą sylwetkę, dobrze jest uświadomić sobie, że kluczem do sukcesu jest nie tylko odpowiednio skomponowana dieta, ale również różne formy aktywności fizycznej i umysłowej. To bardzo ważne, aby zadbać o siebie, dostarczając niezbędne składniki odżywcze oraz ruch. Warto także zwrócić się po profesjonalną pomoc do dietetyka, który pomoże nam stworzyć indywidualnie dopasowane menu, które będzie jednocześnie odpowiedzią na nasze potrzeby.

 

Źródła informacji:

  • https://www.mp.pl/pacjent/dieta/zasady/73851,potas
  • https://wylecz.to/badania-laboratoryjne/jonogram-badanie-stezenia-elektrolitow-jonow/

Ładowanie...

Ładowanie