Dietetyk Wrocław - Leczenie Otyłości | Saba Odchudzanie
  • Postaw na test 10:00 01.04.2016
  • Wizyty Promocyjne

    Ryż – jaki wybrać i jak gotować?

    Gdy świat staje się globalną wioską, coraz więcej towarów z najdalszych zakątków globu trafia do sklepów i do naszych domów. Dzięki temu możemy próbować nawet trudno dostępnych specjałów oraz smakołyków, o których dotychczas mogliśmy jedynie czytać lub oglądać je w telewizji. Jeszcze do niedawna produktem tego typu był ryż – nowinka z dalekich krain. Dziś znamy wiele jego odmian, a on sam stał się ważnym składnikiem wielu dań, które spożywamy na co dzień. Jego popularność bierze się stąd, że ma on bogate walory smakowe oraz odżywcze. Co jeszcze warto o nim wiedzieć? Jak go wykorzystać i przygotować, aby był jeszcze smaczniejszy i zdrowszy?

    Ryż – potrawa dobra na wszystko

    Produkt ten jest znany od wieków. Pochodzi z Azji, gdzie spożywano go już w starożytności. Do dziś stanowi bazę do wielu potraw i deserów. Jest także istotnym elementem kultury tej części świata. Do Europy przybył za sprawą Aleksandra Wielkiego i w krótkim czasie zdobył rzeszę entuzjastów i smakoszy, którzy docenili jego walory smakowe oraz odżywcze.

    W Polsce, choć nadal podstawę w jadłospisie stanowią ziemniaki i chleb, ryż zajmuje coraz ważniejsze miejsce. Nic dziwnego, produkt ten jest bogaty w składniki odżywcze. Jest lekkostrawny, nie zawiera glutenu, a jednocześnie jest świetnym elementem dań, deserów, a także podstawą do przygotowywania między innymi napojów roślinnych czy mąki. Poleca się go szczególnie osobom, które cierpią na różne nietolerancje pokarmowe lub dla tych, którym zależy na zdrowej i szczupłej sylwetce. Co jeszcze możemy zyskać, jedząc ryż?

    Właściwości ryżu

    Ryż jest produktem niezwykle wartościowym. Zawiera wiele korzystnych dla zdrowia składników odżywczych, dzięki czemu jest szczególnie polecany do stworzenia zdrowej i zbilansowanej diety. Biorąc pod uwagę te korzystne właściwości, jego obecność w naszym jadłospisie jest bardzo wskazana.

    Produkt ten jest przede wszystkim lekkostrawny. Zaleca się jego spożywanie nie tylko podczas procesu odchudzania, ale również wtedy, gdy cierpimy na niestrawność lub kłopoty żołądkowe. Warto wiedzieć, że ryż nie uczula, dzięki czemu mogą go jeść osoby z wszelkimi alergiami pokarmowymi. Co więcej, z uwagi na to, że jest on bogaty w węglowodany, a więc jest doskonałym źródłem białka, chętnie jedzą go sportowcy. Zawiera także kwas foliowy i witaminy z grupy B. Nie brak w nim ponadto żelaza, magnezu i fosforu. Lekarze zalecają jego spożywanie także ze względu na to, że ma on zdolność regulacji poziomu cukru we krwi, a nawet obniża zawartość cholesterolu w organizmie. Jest to więc szczególnie korzystny dla naszej kondycji i zdrowia produkt spożywczy. Dodatkową zaletę stanowi fakt, że występuje on w wielu różnych odmianach, z których każda ma inny smak i zastosowanie.

    Rodzaje i odmiany ryżu

    Ryż to w rzeczywistości bardzo pojemna kategoria różnego rodzaju odmian i gatunków. Warto wiedzieć, że poszczególne warianty różnią się od siebie kształtem, zawartością składników odżywczych, stopniem oczyszczenia, a nawet ilością wchłanianej wody. Każdy z tych czynników będzie miał wpływ na finalny smak i formę ugotowanego ryżu. Dzięki temu za każdym razem uzyskamy potrawę o innych właściwościach.

    Ryż możemy podzielić na kilka kategorii. Jedną z nich jest rozróżnienie na jego długość i kleistość.

    • ryż krótkoziarnisty – ziarna mają długość około 5 milimetrów, po ugotowaniu jest dość kleisty, dzięki czemu poleca się go do przygotowania sushi, risotto lub potraw jednogarnkowych. Dobrze je się go pałeczkami;
    • ryż średnioziarnisty – osiąga długość około 6 milimetrów, dobry do dań typu risotto;
    • ryż długoziarnisty – to najbardziej sypka odmiana, ma długie i wąskie ziarna.

    Popularnym rozróżnieniem ryżu są również kolory – biały, brązowy, czerwony, czarny oraz żółty. Barwy te mówią przede wszystkim o stopniu oczyszczenia produktu w procesie przygotowania do sprzedaży, a następnie konsumpcji. Ryż biały jest w naszej części świata najpopularniejszy, krótko się gotuje i można go długo przechowywać. Jest przez to jednak najuboższy w składniki odżywcze, ponieważ jest najsilniej przetworzony w procesie obróbki. Najlepszy z kolei, pod względem składników korzystnych dla naszego zdrowia, jest ryż brązowy oraz czarny. Oba gatunki po zbiorze są w minimalnym stopniu oczyszczane, dzięki czemu są najbogatsze w witaminy i minerały. Mają także zbawienny wpływ na nasz organizm.

    Kolejnym, bardzo istotnym rozróżnieniem, jest podział na gatunki ryżu. Do Polski dotarło kilka najpopularniejszych, ale w dalekiej Azji wykorzystuje się ich znacznie więcej. Najważniejsze to parboiled, jaśminowy, basmati, a nawet ryż dziki. Każda z odmian ma swoją specyfikę, zastosowanie oraz smak. Dzięki temu, wykorzystując je do codziennego gotowania, za każdym razem możemy uzyskać wyjątkowy efekt. Co więcej, ta różnorodność sprawia, że każdy z pewnością znajdzie wśród tej palety możliwości wersję dla siebie. Warto przy tym pamiętać, że każda z odmian wymaga nieco innego traktowania.

    ryż

    Jak gotować ryż?

    Gotowanie ryżu wydaje się prostą sprawą, w praktyce jednak to prawdziwa sztuka. Sushi masterzy, którzy pragną zgłębić umiejętność prawidłowego przygotowywania tego wyjątkowego dania, czasem całymi latami uczą się wyłącznie tego, w jaki sposób gotować ryż, aby miał odpowiednią konsystencję i smak.

    O smaku ryżu decydują często niuanse, które mają kolosalny wpływ na ostateczny kształt i jakość ugotowanej potrawy. Warto przy tym wiedzieć, że przepis idealny na przygotowanie tego składnika zależy w dużej mierze od jego rodzaju. Inny sposób zastosujemy w przypadku ryżu jaśminowego, a inny dla odmiany brązowej czy dzikiej. Znaczenie ma tu kilka aspektów, między innymi długość gotowania, a także konieczność wypłukania go przed włożeniem do garnka.

    Bez względu jednak na gatunek, warto pamiętać o kilku ważnych zasadach, dzięki którym każde danie z ryżu będzie majstersztykiem. Kluczowy jest przede wszystkim sposób przechowywania ryżu w formie surowej. Najlepsze do tego będą suche i przewiewne miejsca, najlepiej pozbawione intensywnego zapachu, którym ryż mógłby nasiąknąć. Do gotowania należy wybrać odpowiednio duży garnek, mając na uwadze, że w czasie gotowania zwiększa on swoją objętość kilkukrotnie. W procesie przygotowywania produktu do spożycia zaleca się użycie wywaru warzywnego lub bulionu. Dzięki temu będzie on smaczniejszy. Aby nie wykipiał w czasie gotowania, można dodać do garnka odrobinę masła, a dla zachowania koloru kilka kropel soku z cytryny.

    Każdy gatunek ryżu powinno się przynajmniej raz wypłukać, przed rozpoczęciem gotowania. Bardzo ważne jest także użycie wody w odpowiednich proporcjach (na opakowaniu znajdziemy szczegółowe wytyczne). W zależności od stopnia chłonności, ilość wody w stosunku do ilości ryżu będzie inna. Należy przy tym także pamiętać, aby dopasować odmianę produktu do potrawy, którą chcemy przygotować. Wykorzystanie właściwości adekwatnie do jego zastosowania, sprawi, że gotowe danie będzie miało idealną formę i smak.

    Zastosowanie ryżu w codziennej diecie

    Ryż to obecnie coraz popularniejszy produkt spożywczy na całym świecie. To zainteresowanie bierze się stąd, że ma on ogromne walory smakowe i odżywcze. Polecany jest szczególnie osobom cierpiącym na nietolerancje pokarmowe oraz dla tych, którym zależy na szczupłej sylwetce. Bogactwo odmian sprawia także, że z udziałem ryżu możemy wyczarować wyjątkowe dania, które służą naszemu zdrowiu. Warto wybierać odmiany dzikie i najmniej przetworzone, ponieważ jest to najlepsze źródło składników odżywczych. W razie wątpliwości, w jaki sposób bezpiecznie włączyć ryż do codziennej diety, warto zasięgnąć porady dietetyka, który pomoże opracować smaczne i wartościowe menu.

     

    Źródła informacji:

    Ładowanie...

    Translate »
    Ładowanie