Dietetyk Wrocław - Leczenie Otyłości | Saba Odchudzanie
  • Postaw na test 10:00 01.04.2016
  • Wizyty Promocyjne

    Sprawdź, czym są puste kalorie i jak ich unikać w jadłospisie

    Obecnie coraz więcej osób interesuje się i pragnie przejść na tak zwane zdrowe odżywianie. Jest to bardzo pozytywny trend, który daje szansę na to, że w tej kwestii wiele się zmieni. Osoby, które interesują się tym tematem, często spotykają się z wieloma umownymi kategoriami i pewnym słownictwem. Natomiast ludzie, którzy dopiero raczkują w tym względzie, czują się czasami niezwykle zagubieni. Terminem, który często pojawia się, w związku z wprowadzeniem do swojego życia diety są puste kalorie. Sprawdź, czym one są i jak ich unikać w jadłospisie?

    Co to są puste kalorie? – definicja

    Wyrażeniem puste kalorie określa się produkty żywnościowe, które są w dużym stopniu przetworzone i nie mają lub zawierają bardzo mało witamin, minerałów i innych składników odżywczych. Dlatego są to artykuły, które należy wykluczyć ze swojego jadłospisu lub zdecydowanie ich unikać. Stanowią one połączenie groźnych dla organizmu tłuszczów nienasyconych i węglowodanów prostych. Ze względu na kompozycje tych niebezpiecznych składników w dużym stopniu przyczyniają się one do aktywowania chorób cywilizacyjnych. Na liście tych schorzeń należy wymienić między innymi cukrzycę, miażdżycę, otyłość, a także liczne choroby układu sercowo-naczyniowego. Bardzo często puste kalorie oznacza się w alkoholu.

    Puste kalorie — jakie produkty zawierają ich najwięcej?

    Do kategorii pustych kalorii zalicza się przede wszystkim żywność fast food, czyli hamburgery, frytki, kebaby i zapiekanki. Co więcej, do tej grupy należą też wszystkie słone przekąski, a więc chipsy, paluszki, słone orzeszki i prażynki. Są to także wszelkie niezdrowe słodycze: batoniki, ciastka, lody, cukierki, a także produkty cukiernicze, czyli słodkie bułeczki, drożdżówki i pączki. Osoby, które pragną unikać w swoim jadłospisie pustych kalorii, powinny zrezygnować ze słodkich napojów gazowanych typu coca-cola, oranżada, a także słodzonych soków owocowych. Puste kalorie znajdują się w alkoholu, a więc w wódce, w piwie i w whisky.

    Sprawdź, czym są puste kalorie i jak ich unikać w jadłospisie

    Dlaczego alkohol zalicza się do grupy produktów określanych mianem puste kalorie?

    Puste kalorie znajdują się w alkoholu, dlatego nie jest on wskazany osobom, które pragną zrzucić zbędne kilogramy. Tylko mililitr czystego alkoholu etylowego jest jednoznaczny z dostarczeniem do organizmu 7 kalorii. Co więcej, poza energią nie znajdziesz w nim żadnych wartości odżywczych, ani witamin. Dlatego produkt ten jak najbardziej zasługuje na miano puste kalorie. Istotne jest także to, że alkohol sprzyja zwiększaniu tkanki tłuszczowej jeszcze z innego powodu. Organizm człowieka traktuje go jak truciznę, której jak najszybciej należy się pozbyć z układu. Istotne jest również to, że niektóre związki w organizmie, które odpowiedzialne są za usuwanie alkoholu, uczestniczą też w rozkładaniu tłuszczu. Zatem, gdy dojdzie do spożycia alkoholu w nadmiernej ilości, związki te zajmą się usuwaniem trucizny, a nie eliminowaniem nadmiernego tłuszczu.

    Co zrobić, aby unikać pustych kalorii? Puste kalorie, a tycie

    Odpowiedź na to pytanie jest prosta, po prostu nie należy ich jeść i zrezygnować ze złych nawyków żywieniowych. Wyeliminuj ze swojego jadłospisu puste kalorie, ograniczając produkty, które je zawierają, czyli niezdrowe przekąski, czyli chipsy, ciastka i produkty należące do grupy fast food. Jedyne, co zyskasz dzięki nim to szybkie zaspokojenie głodu, który równie szybko zamieni się w chęć zjedzenia kolejnych niezdrowych produktów. Ponadto wzbogacisz swoje ciało w dużą ilość nasyconego tłuszczu, węglowodanów i soli. Co więcej, zabierzesz sobie także szansę na zjedzenie wielu witamin, minerałów i błonnika pokarmowego. Zamiast niezdrowych przekąsek wybierz raczej warzywa, owoce, otręby, orzechy, pestki słonecznika, dyni i wiele innych produktów zaliczanych do tej kategorii. Zdrowe „słodycze” to zero pustych kalorii.

    W jadłospisie niewskazane są także tłuste mięsa, a więc wieprzowina, baranina, gęsina i kaczka. W zamian sięgaj po chude mięso, czyli cielęcinę, indyka, królika, kurczaka, a także ryby morskie. Wyklucz z diety również niezdrowe napoje gazowane i zastąp je wodą mineralną bez gazu. Świetnie sprawdzają się także herbaty ziołowe, zielone, a także naturalne soki wyciskane metodą cold press. Wybieraj także pieczywo z pełnego ziarna i zapomnij o białych bułeczkach, które nic wartościowego w sobie nie mają. Wypracuj też w sobie ważny nawyk czytania etykiet produktów, które wkładasz do swojego koszyka zakupowego. Stosuj także zdrowsze zamienniki w stosunku do szkodliwych produktów.

    Sprawdź, czym są puste kalorie i jak ich unikać w jadłospisie

    Jak zmniejszyć ilość pustych kalorii w daniu?

    Przygotowując dania, staraj się zmniejszyć puste kalorie, ograniczając produkty, które je zawierają. Bardzo dobrze uda Ci się to zrobić przez stosowanie tak zwanych zamienników. Dla przykładu, gdy robisz sałatkę z majonezem, zamiast tego sosu użyj chudego jogurtu naturalnego. Co więcej, cukier możesz zastąpić miodem lub nierafinowanym cukrem kokosowym. Do słodzenia świetnie nadają się także owoce. Do wielu dań nie potrzebujesz soli, a zamiast niej warto posypywać warzywa suszonymi ziołami, które mają w sobie bardzo wiele cennych walorów odżywczych. W zastępstwie ketchupu cudownie sprawdzi się musztarda. Natomiast, gdy lubisz lody, możesz zrobić pyszny domowy deser przez zamrożenie naturalnego soku owocowego wykonanego metodą cold press. Możliwości jest bardzo dużo, a ograniczeniem jedynie wyobraźnia. Niewielkie zmiany w tym zakresie, mogą istotnie wpłynąć na Twoje zdrowie i sylwetkę.

    Pamiętaj, że przed wprowadzeniem jakiejkolwiek diety najlepiej jest udać się do dietetyka. Dzięki temu otrzymasz indywidualnie dobraną do swoich potrzeb dietę, która uwzględni Twoje preferencje, alergie, choroby i inne parametry. Co więcej, specjalista będzie czuwał nad Twoimi postępami i udzieli Ci wiele cennych wskazówek.

    Bibliografia:

    https://www.mp.pl/pacjent/dieta/odchudzanie/radydietetyka/63207,chce-schudnac-z-ktorych-produktow-zrezygnowac [dostęp 20.06.2022r.]

    Ładowanie...

    Translate »
    Ładowanie