Dietetyk Wrocław - Leczenie Otyłości | Saba Odchudzanie
  • Postaw na test 10:00 01.04.2016
  • Wizyty Promocyjne

    Trójca żywienia – tłuszcze

    W ostatnich latach coraz więcej mówi się na temat zbilansowanej diety, która dostarcza organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Oznacza to, że to, co jemy, musi być różnorodne, aby było zdrowe i w pełni bezpieczne. W naszym menu powinny znaleźć się więc wszystkie niezbędne elementy, w tym także tłuszcze. Warto poznać ich właściwości i nauczyć się, które z nich będą dobre dla naszego ciała.

    Co to są tłuszcze?

    Tłuszcze nazywane są inaczej lipidami. Stanowią bardzo istotny składnik naszej diety. Występują zarówno w pokarmach pochodzenia zwierzęcego, jak i roślinnego. Dzielą się na tłuszcze nasycone i nienasycone.

    Jakie funkcje pełnią tłuszcze w naszym organizmie?

    Dostarczenie odpowiedniej dawki zdrowych tłuszczów jest kluczowe, ponieważ dzięki nim obniża się we krwi poziom cholesterolu, a także poprawia funkcjonowanie układu krwionośnego. Wspomagają one ponadto pracę układu nerwowego, wpływają na struktury błon komórkowych, jak również chronią narządy wewnętrzne. Ich obecność jest także niezbędna w procesie przyswajania witamin A, D, E oraz K.

    Tłuszcze nasycone – co warto o nich wiedzieć?

    W ich skład wchodzi kilka rodzajów kwasów tłuszczowych, na przykład palmitynowy i mirystynowy. Regulują one pracę hormonów, a także wspomagają układ odpornościowy. Warto jednak zwrócić uwagę, że nie powinniśmy przekraczać zalecanej dawki tłuszczów nasyconych. Specjaliści zalecają, aby nie była ona większa niż 10% dziennej racji żywieniowej. Wskazane jest unikanie nadmiernego spożycia oleju palmowego, kokosowego oraz słodyczy. Zamiast nich najlepiej jeść chude mięso, a także tłuszcze pochodzenia roślinnego oraz nabiał o obniżonej zawartości tłuszczu.

    tłuszcze

    Tłuszcze nienasycone – kilka przydatnych informacji

    Ten rodzaj tłuszczów jest niezwykle zdrowy i wskazany dla naszego organizmu. Należy jednak pamiętać, aby nie spożywać go w formie podgrzanej, ponieważ obróbka cieplna wyzwala w nich niebezpieczne dla zdrowia substancje. W naturalnej postaci znajdziemy je w orzechach, rybach oraz w olejach roślinnych, na przykład w lnianym lub arachidowym. Ich pozytywne działanie wpływa na prawidłową pracę układu krwionośnego. Pozwalają także obniżyć poziom złego cholesterolu we krwi. Dzięki nim zyskamy również piękną i zdrową skórę oraz lśniące włosy.

    Niebezpieczne tłuszcze trans

    To najbardziej niebezpieczna dla zdrowia grupa tłuszczów. Lekarze ostrzegają, że to właśnie ich spożycie przyczynia się do występowania chorób cywilizacyjnych. Zmieniają one nasz metabolizm, co może wywoływać zatory w tętnicach, a nawet wylew czy zawał serca. Mogą powodować również schorzenia układu pokarmowego. Powstają między innymi przez podgrzewanie olejów tłoczonych na zimno. Do obróbki termicznej należy więc używać wyłącznie tych produktów, które są do tego przeznaczone.

    Jak działają tłuszcze w organizmie?

    Nie sposób wyobrazić sobie prawidłowego funkcjonowania organizmu bez zdrowych tłuszczów. Pełnią one bardzo istotne zadania. Do najważniejszego z nich należy gromadzenie energii. Stanowią one równocześnie zapasową bazę, z której w razie potrzeby czerpiemy siłę. Są także nośnikiem smaku. Ułatwiają ponadto przełykanie pokarmu.

    Tłuszcze biorą także udział w budowaniu błon komórkowych oraz białej masy mózgu. Gromadząc się pod skórą, zapewniają ochronę przed nadmierną utratą ciepła. Stabilizują również narządy wewnętrzne. Ich obecność w organizmie decyduje o sprawnym funkcjonowaniu narządów, głównie układu krwionośnego.

    Tłuszcze są ważnym źródłem witaminy D, tak ważnej w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu, a także w pracy systemu nerwowego oraz dobrego samopoczucia na co dzień.

    Naturalne źródła tłuszczów w diecie

    Tłuszcze znajdziemy w większości pokarmów. Ich źródła dzielą się na widoczne, takie jak oleje, oraz niewidoczne, czyli te, które zawierają także inne składniki. Są to między innymi wyroby mięsne i wędliniarskie, pełnotłusty nabiał oraz produkty wysoko przetworzone, takie jak słone przekąski czy ciastka. Należy bardzo starannie dobierać swoją dietę, aby w maksymalnie możliwy sposób zminimalizować spożycie nasyconych tłuszczów trans. W takiej sytuacji najlepiej udać się do specjalisty dietetyka, który pomoże nam opracować specjalne menu, dopasowane do naszych indywidualnych potrzeb i naturalnych uwarunkowań.

     

    Źródła informacji:

    Ładowanie...

    Translate »
    Ładowanie