Dietetyk Wrocław - Leczenie Otyłości | Saba Odchudzanie
  • Postaw na test 10:00 01.04.2016
  • Wizyty Promocyjne

    Trójca żywienia – węglowodany

    Poprawnie zbilansowana dieta to klucz do zachowania zdrowia i smukłej sylwetki. Nierzadko jednak zdarza się, że usuwamy z codziennego jadłospisu ważne składniki żywieniowe, błędnie uważając je za tuczące i szkodliwe. Do często unikanych elementów należą między innymi węglowodany. Czym one jednak dokładnie są i czy rzeczywiście warto je ograniczać? Jaką pełnią rolę w organizmie człowieka i czym się cechują?

    Węglowodany – charakterystyka

    Budowa i podział

    Węglowodany, zwane również cukrami czy sacharydami, to związki organiczne występujące w wielu produktach spożywczych. Zbudowane są z cząsteczek węgla, wodoru i tlenu, a także grup hydroksylowych. Dzielą się również na wiele różnych podtypów, które w rozmaity sposób wpływają na ciało człowieka.

    Pośród sacharydów można rozróżnić tak zwane węglowodany proste i złożone. Pierwszy podtyp to związki posiadające mniej niż trzy cząsteczki cukru, takie jak ryboza, glukoza, fruktoza czy galaktoza. Z łatwością rozpuszczają się one w wodzie, a także posiadają bezbarwny i krystaliczny wygląd. Oprócz tego cechują się również wysoką kalorycznością i posiadają niewielką wartość odżywczą. Drugi rodzaj zaś to elementy żywieniowe o bardziej skomplikowanej budowie. Należą do nich między innymi takie sacharydy jak kwas hialuronowy, laktoza czy glikogen. Podtyp ten jest powszechnie uważany za zdrowszy dla człowieka ze względu na dłuższy okres trawienia i przyswajania do organizmu. Węglowodany można także podzielić na związki przyswajalne i nieprzyswajalne. Pierwsze z nich dostają się do krwi człowieka, dzięki czemu dostarczają mu potrzebną energię. Drugie stają się zaś składnikiem błonnika pokarmowego.

    Rola w organizmie

    Węglowodany pełnią wiele ważnych funkcji, co czyni z nich istotny i niezbędny element codziennego odżywiania. Do ich najważniejszych zadań należy dostarczanie energii oraz uzupełnianie glikoprotein cząsteczek krwi czy białek. Sacharydy odgrywają również istotną rolę w usprawnianiu pracy mózgu, organ ten potrzebuje bowiem dziennie około 140 gramów glukozy. To czyni z cukrów związki organiczne umożliwiające sprawne działanie wszystkich narządów.

    Cukry potrzebne są także w procesie utleniania kwasów tłuszczowych oraz syntezy aminokwasów glukogennych. Ich niedobór może tym samym doprowadzić do zakwaszenia organizmu oraz nadmiernego spalania białka, co niekorzystnie wpływa na ogólny stan zdrowia. Nadmiar węglowodanów również wiąże się z negatywnymi skutkami dla organizmu. Zalegające związki przekształcane są bowiem w tłuszcze, które nierzadko wywołują nadwagę i związane z nią inne dolegliwości.

    węglowodany

    Zapotrzebowanie

    Przyjmuje się, że w diecie 2000 kcal powinno znaleźć się co najmniej od 250 do 350 gramów cukrów. Faktyczne dzienne zapotrzebowanie na węglowodany może jednak się różnić w zależności od wielu czynników. Należą do nich między innymi wiek, styl życia, płeć, czy przebyte choroby. Dla przykładu, kobiety karmiące piersią i będące w ciąży potrzebują od 175 do 210 gramów na dobę. Podobnie miłośnicy sportów potrzebują zwiększonych ilości węglowodanów, dzięki którym nie dojdzie do wycieńczenia organizmu. Chcąc ułożyć codzienny jadłospis, zdecydowanie warto tym samym wybrać się z wizytą do wykwalifikowanego dietetyka. Specjalista pomoże w odpowiednim dopasowaniu posiłków do potrzeb, dzięki czemu pożywienie nie wywrze negatywnego wpływu na zdrowie.

    Które produkty spożywcze są bogate w węglowodany?

    Obecnie cukry różnych typów znajdują się w składach wielu produktów spożywczych. To sprawia, że codzienne zakupy stają się trudniejsze, gdyż wymagają precyzji i świadomego unikania szkodliwego jedzenia. Niekorzystne dla organizmu cukry proste o wysokim stopniu kaloryczności można znaleźć między innymi w ciastach, napojach gazowanych, białym ryżu czy wysoko przetwarzanej żywności. Bogatym źródłem zdrowszych węglowodanów złożonych są zaś owoce, warzywa, rośliny strączkowe czy produkty pełnoziarniste. Uzupełnianie nimi posiłków bez wątpienia pozytywnie wpłynie na zdrowie i pozwoli na szybką stratę zbędnych kilogramów.

    Węglowodany – podsumowanie

    Sacharydy to związki organiczne, wokół których krąży wiele dietetycznych mitów. Są to jednak ważne elementy żywieniowe, które pełnią istotne role w organizmie. Układając codzienny jadłospis, zdecydowanie warto tym samym zasięgnąć porady specjalisty i nie usuwać węglowodanów z pożywienia. Dzięki temu posiłki nie zaszkodzą zdrowiu i wywrą pozytywny wpływ na samopoczucie.

    Źródła:

    1. Węglowodany proste i złożone. Czym są i gdzie ich szukać?, https://www.medonet.pl/zdrowie/diety,weglowodany-proste-i-zlozone–czym-sa-i-gdzie-ich-szukac-,artykul,1704454.html
    2. Węglowodany – charakterystyka – algi Spirulina i Chlorella, https://www.spirulina.pl/zdrowie/weglowodany.html
    3. Węglowodany – podział, rola w organizmie, zapotrzebowanie- ABCZdrowie, https://zywienie.abczdrowie.pl/weglowodany?amp=1

    Ładowanie...

    Translate »
    Ładowanie