Dietetyk Wrocław - Leczenie Otyłości | Saba Odchudzanie
  • Postaw na test 10:00 01.04.2016
  • Wizyty Promocyjne

    Witamina B – prawidłowy rozwój układu kostnego oraz sercowo-naczyniowego

    Przed nami sezon przeziębień i zwiększonego ryzyka złapania różnego rodzaju infekcji. Aby lepiej się przed nimi chronić, warto poznać swój organizm i sprawdzić, czy na pewno dostarczamy mu tego, co niezbędne w budowaniu naturalnej odporności i w prawidłowym funkcjonowaniu całego ciała. Jednym z kluczowych elementów są witaminy, których nie może zabraknąć w codziennej diecie i suplementacji. Wszystkie są ważne, jednak w czasie zwiększonej podatności na zachorowania oraz spadki nastroju, bardzo istotna jest witamina B.

    Witamina B – co nam daje?

    Witaminy z grupy B pełnią w organizmie bardzo istotną funkcję. Oddziałują przede wszystkim na nasz układ nerwowy. Wpływają w dużym stopniu na dobrą kondycję psychiczną i pozytywny nastrój. Usprawniają pamięć oraz procesy poznawcze. Wyróżniamy osiem witamin z tej grupy, a każda z nich pełni nieco inne zadanie w naszym ciele. Warto poznać je wszystkie, aby móc dostarczać swojemu organizmowi tego, co niezbędne.

    Witamina B to rodzaj paliwa, które sprawia, że w naszym organizmie wszystkie procesy zachodzą w prawidłowy sposób, a poszczególne narządy działają sprawnie. Pozyskuje ona energię z pożywienia, bierze udział w tworzeniu nowych oraz w rozwoju już istniejących komórek, a także współtworzy hormony oraz enzymy. Działa ponadto oczyszczająco i detoksykująco. Jej odpowiednia ilość w ciele pozwala zachować dobrą kondycję, sprawny układ odpornościowy oraz doskonały nastrój.

    Witaminy z grupy B – co warto o nich wiedzieć?

    Wszystkie rodzaje witaminy B są niezwykle ważne i mają zasadniczy wpływ na prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu. Łagodzą napięcia wewnętrzne, ułatwiają naukę, ale jednocześnie wpływają na procesy metaboliczne, na przykład zamieniając glukozę na energię. Na tym jednak nie koniec ich zbawiennego wpływu na funkcjonowanie niemal wszystkich narządów wewnętrznych. Każda z witamin B posiada swoje indywidualne zadania.

    B1 – inaczej tiamina – zwalcza chorobę morską i półpasiec. Bierze ponadto udział w budowaniu kości, a także w usprawnianiu pracy układu sercowo-naczyniowego.

    B2 – inaczej ryboflawina – odpowiada za prawidłowy wzrost i rozwój czerwonych krwinek. Wpływa także na odpowiednią gospodarkę hormonalną w organizmie.

    B3 – inaczej niacyna – stanowi bardzo ważny składnik ludzkiego ciała. Bierze udział w wielu procesach chemicznych w organizmie, na przykład uwalniając energię z pożywienia.

    B5 – kwas pantotenowy – działa w połączeniu z innymi witaminami z grupy B. Rozkłada pożywienie na tłuszcze, białka i węglowodany. Współtworzy witaminę D oraz erytrocyty.

    B6 – inaczej pirydoksyna – przenosi w organizmie aminokwasy. Tworzy również enzymy trawienne.

    B7 – inaczej biotyna – bierze udział w rozkładaniu pożywienia na składniki potrzebne dla organizmu.

    B9 – inaczej kwas foliowy – bierze czynny udział w budowaniu oraz w rozwoju komórek. Dostarczenie go jest szczególnie istotne dla kobiet planujących ciążę, a także w pierwszych jej tygodniach. Jego niedobór może wpływać na wady rozwojowe płodu. Odpowiada także za apetyt, sen oraz nastrój.

    B12 – inaczej kobalamina – zapobiega chorobom serca. Chroni komórki układu nerwowego i dba o prawidłowy rozwój czerwonych krwinek.

    witamina B

    Niedobory witaminy B

    Poziom zapotrzebowania na witaminę B w organizmie zależy w dużej mierze od wieku i płci. Wymagana dawka będzie różnić się w zależności od tego, na jakim etapie rozwoju jesteśmy. Najwięcej potrzebujemy jej w okresie dojrzewania, w czasie ciąży oraz karmienia piersią. Należy jednak zwrócić szczególną uwagę, że niedobory mogą być trudno zauważalne, a przy tym ogromnie niebezpieczne dla prawidłowego funkcjonowania wszystkich narządów.

    Na niedobór witaminy B w organizmie mogą być narażone te osoby, które cierpią na zaburzenia odżywiania. Wynika to z faktu, że wchłania się ona w jelitach. Czasem również nasza dieta nie jest wystarczająco bogata w te składniki, co może prowadzić do problemów zdrowotnych.

    Niedobór witamin z grupy B może mieć poważne konsekwencje. Ma ona bowiem bezpośredni wpływ na nasz nastrój i samopoczucie. Jej braki mogą wywołać depresję, napady lękowe i wiele innych dolegliwości na tle psychicznym.

    Braki w dostarczaniu odpowiedniej ilości witamin z grupy B zauważa się również u osób starszych. Wynika to z obniżonej wchłanialności tego składnika wraz z wiekiem, a często także z niewłaściwej diety. Niedobory witaminy B występują także u osób uzależnionych od alkoholu. W ich organizmach nie ma dostatecznej ilości kwasu foliowego, pirydoksyny i ryboflawiny.

    Witamina B w pokarmach

    Naturalne źródła witaminy B znajdują się przede wszystkim w mięsie i rybach. Ponadto w produktach nabiałowych i mleku, w pomarańczach oraz w maśle orzechowym. Warto zwrócić uwagę, że dotyczą one wszystkich witamin z grupy, co oznacza, że ewentualne niedobory będą dotyczyć każdej z nich.

    Suplementacja witaminami z grupy B

    Zaleca się stosowanie witaminy B w każdym okresie życia. Wynika to z faktu, że w pokarmach nie ma jej wystarczającej ilości. Szczególnie osoby, które nie jedzą lub unikają spożywania mięsa, są narażone na skutki niedoborów witamin z grupy B. Dlatego bardzo ważne jest, aby dostarczać ją w odpowiednich (skutecznych) ilościach. Ewentualny nadmiar jest bowiem znacznie mniej szkodliwy niż brak którejkolwiek z witamin grupy.

    Warto przy tym wiedzieć, że działanie poszczególnych witamin z grupy B jest ze sobą ściśle powiązanie. W organizmie musi panować odpowiedni ich poziom, aby we właściwy sposób wspierały one funkcje organizmu. Najlepiej więc przyjmować je w formie kompleksowej, dobranej pod względem dawki do wieku oraz płci. Bardzo ważne jest, aby dostarczać, w równych ilościach wszystkie witaminy z grupy B. Pojedynczo nie są one bowiem w stanie zbyt wiele zdziałać. Można powiedzieć, że zawsze pracują w zespole.

    Zanim jednak podejmiemy decyzję na temat suplementacji witaminy B, warto zasięgnąć opinii lekarza rodzinnego lub specjalisty dietetyka. Pomogą oni, w oparciu o dokładny wywiad z pacjentem, dobrać właściwą dawkę oraz dietę, która wspomoże suplementację. Konsultacja jest tym ważniejsza, że witamina B może wchodzić w interakcję z niektórymi przyjmowanymi lekami, wywołując niepożądane skutki. Dlatego kontakt ze specjalistą jest tak istotny.

    Źródła informacji:

    Ładowanie...

    Translate »
    Ładowanie