Dietetyk Wrocław - Leczenie Otyłości | Saba Odchudzanie
  • Postaw na test 10:00 01.04.2016
  • Wizyty Promocyjne

    Witamina C – podstawa na katar i przeziębienie

    Witamina C, zwana również kwasem askorbinowym, to związek chemiczny niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Stosuje się ją najczęściej do walki z objawami przeziębienia w celu ochrony ciała przed chorobami. Witaminę można suplementować za pomocą różnego rodzaju pastylek lub dostarczać do komórek poprzez zachowanie odpowiedniej i zdrowej diety. W jakich produktach można znaleźć witaminę C? Jak wpływa ona na organizm i jakie mogą być skutki jej nadmiaru i niedoboru?

    Witamina C – zastosowanie i jej wpływ na organizm

    Charakterystyczną cechą kwasu askorbinowego są jego właściwości antyutleniające. Dzięki nim witamina C chroni komórki przed wolnymi rodnikami, które negatywnie wpływają na ciało człowieka. Jej regularne spożywanie zmniejsza ryzyko udaru mózgu oraz pozwala na uniknięcie wielu chorób nowotworowych, takich jak rak przełyku czy żołądka. Wspomaga również proces gojenia ran oraz wchłaniania wapnia i żelaza.

    Witaminę C można także stosować w celu zmniejszenia objawów stwardnienia rozsianego, choroby Alzheimera czy schizofrenii. Posiada ona bowiem nieocenione właściwości ochronne, które korzystnie wpływają na układ nerwowy. Kwas askorbinowy zapobiega też przedwczesnemu starzeniu się skóry, dzięki czemu znajduje szerokie zastosowanie w kosmetyce.

    Oprócz tego witamina C jest również stosowana w celu ochrony przed przeziębieniami. W trakcie chorób nierzadko także bywa suplementowana w zwiększonych dawkach, mających przeciwdziałać objawom chorobowym i przyspieszać powrót do zdrowia. Warto jednak nadmienić, że według najnowszych badań jedynie regularne spożywanie kwasu askorbinowego obniża ryzyko zachorowania i znacząco zmniejsza występujące symptomy. Tym samym dobrze jest codziennie kontrolować ilość witaminy C w organizmie, aby uniknąć gorączki i wizyt u lekarza.

    Witamina C – jej nadmiar i niedobór w organizmie

    Planując suplementację witaminy C lub zmianę diety warto zwrócić uwagę na różne sygnały wysyłane przez organizm. Pewne pozornie błahe symptomy mogą bowiem świadczyć o nadmiarze lub niedoborze kwasu askorbinowego. Odpowiednie dopasowanie jadłospisu do indywidualnych potrzeb przez wykwalifikowanego dietetyka bez wątpienia pozwoli na uniknięcie wielu poważnych konsekwencji zdrowotnych.

    Zbyt małe ilości witaminy C objawiają się zwykle poprzez różnego rodzaju dolegliwości związane z niedokrwistością. Należą do nich między innymi krwawienie dziąseł, częstsze występowanie siniaków czy ogólne zmęczenie i osłabienie organizmu. Niedobór kwasu askorbinowego może także powodować astmę, szkorbut oraz bóle mięśni i stawów. Niepokojące objawy mogą się nasilać zwłaszcza u osób chorujących na nadciśnienie tętnicze i u kobiet w ciąży, jak również podczas wysiłku fizycznego.

    Nadmiar witaminy C znacznie rzadziej wywołuje symptomy chorobowe. Dzieje się tak, ponieważ kwas askorbinowy nie gromadzi się w organizmie i jest wydalany wraz z moczem. Przekroczenie dawki 1000 mg może jednak negatywnie wpłynąć na układ żołądkowy, powodując biegunki, bóle brzucha, czy wysypki skórne. Nadmiaru witaminy C powinny wystrzegać się osoby, które zmagają się z problemem kamieni nerkowych. Zwiększone ilości kwasu askorbinowego w moczu mogą bowiem powodować jego zakwaszenie i w konsekwencji nasilenie się dolegliwości.

    witamina C

    Witamina C – w jakich produktach można ją znaleźć?

    Zwykło się sądzić, że cytryna zawiera największe ilości witaminy C. Nic bardziej mylnego. Jej najlepszym źródłem są bowiem takie rośliny jak: acerola czy owoce róży. Zawierają one kolejno aż 1600 i 426 mg kwasu askorbinowego na 100 g produktu, dzięki czemu są doskonałym wyborem dla osób z niedoborem witaminy C. Do jadłospisu warto również dodać takie warzywa jak pietruszkę, brukselkę, szpinak czy kalarepę. Wielbicielom owoców i cytrusów poleca się zaś truskawki, poziomki, czarną porzeczkę, pomarańczę, pomelo i grejpfrut. Produkty te bez wątpienia korzystnie wpłyną na zdrowie, a także urozmaicą codzienną dietę.

    Witamina C – podsumowanie

    Witamina C to ważny związek chemiczny, który pełni wiele różnorodnych funkcji w ciele człowieka. Chroni ona również przed poważnymi schorzeniami, a także poprawia wygląd. Tym samym warto zadbać o jej codzienną suplementację poprzez odpowiedni i ułożony przez dietetyka jadłospis. Pozwoli to na cieszenie się dobrym zdrowiem przez wiele lat.

    Źródła:

    1. Rola witaminy C. Właściwości zdrowotne i pielęgnacyjne- ABCZdrowie, https://zywienie.abczdrowie.pl/rola-witaminy-c?amp=1
    2. Kwas askorbinowy – Wikipedia, wolna encyklopedia, https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Kwas_askorbinowy
    3. Witamina C – kwas askorbinowy: właściwości i zastosowanie – PoradnikZdrowie.pl, https://www.poradnikzdrowie.pl/zdrowie/apteczka/witamina-c-kwas-askorbinowy-wlasciwosci-i-zastosowanie-aa-GdaG-BQ2f-YivZ.html

    Ładowanie...

    Translate »
    Ładowanie