Dietetyk Wrocław - Leczenie Otyłości | Saba Odchudzanie

Witamina D3 wszystko co musisz wiedzieć

W dzisiejszych czasach na każdym kroku słyszymy, jak ważna jest zdrowa i zbilansowana dieta. Co to jednak tak naprawdę oznacza? Zadanie stworzenia harmonijnego i smacznego menu na co dzień staje się tym trudniejszym. Otaczają nas, często mylące, komunikaty na temat zdrowych diet, które mają nam jednocześnie dostarczyć cudowne efekty odchudzające. Jak więc wybrać tę odpowiednią, która będzie bogata we wszystkie niezbędne składniki odżywcze i witaminy? W jaki sposób dostarczyć kluczowych dla naszego rozwoju witamin, takich jak witamina D3?

Witamina D3 czy D co to jest — kluczowy składnik dla zdrowia i dobrej kondycji

Jest to jeden z najważniejszych składników, jakie powinniśmy dostarczać w codziennej diecie. Pełni on w organizmie nie tylko bardzo ważne funkcje. Stanowi także istotny budulec naszych tkanek, a przy tym ma ogromny wpływ na nasze samopoczucie i dobrą formę psychofizyczną. Warto jednak wiedzieć, że często cierpimy na jego niedobory, które są równie groźne, jak jego nadmiar. Co więcej, znajdziemy go w wielu pokarmach pochodzenia zwierzęcego, na przykład w rybach. Jednak, co bardzo ważne, ludzki organizm może wytwarzać witaminę tę samodzielnie, pod wpływem promieni słonecznych. Dlatego często zdarza się, że w okresie jesienno-zimowym mamy jej mniej, przez co cierpimy na spadki nastroju oraz ogólne obniżenie formy. W jaki sposób możemy więc zadbać o jej odpowiedni poziom i dlaczego warto rozważyć dodatkową suplementację witaminy D3?

Właściwości witaminy D3 – co to jest, na co się ją stosuje?

Podstawową funkcją tego składnika jest troska o nasz układ kostny. Witamina ta działa przede wszystkim na prawidłową pracę oraz rozwój kości i stawów. Wspiera również gospodarkę wapniowo-fosforanową. Dlatego tak istotne jest dostarczanie tego elementu już od pierwszych dni życia człowieka. W młodym wieku jej zadanie polega także na przeciwdziałaniu występowania chorób takich jak krzywica, a nawet próchnica, jako że witamina ta wspiera jednocześnie nasze uzębienie.

Bardzo ważną funkcją witaminy D3 jest jej wpływ na nasz układ odpornościowy oraz nerwowy. Zimą, kiedy brakuje nam słońca i naturalnego światła, powinniśmy dostarczać ją w formie suplementacji, ponieważ jej brak może powodować zaburzenia cyklu snu, spadek nastroju, a nawet depresję. Warto przy tym wiedzieć, że składnik ten może wpływać na regenerację wątroby, a także na poprawę metabolizmu w organizmie. Dzięki temu zaleca się często jego suplementację również w czasie stosowania diety odchudzającej. Co więcej, jej korzystny wpływ wspiera jednocześnie układ krwionośny, między innymi dzięki niwelowaniu ryzyka występowania nadciśnienia tętniczego.

ryby D3

Niedobory i przedawkowanie witaminy D3 dla dorosłych — objawy

Jak w przypadku większości składników odżywczych, zarówno niedobory, jak i nadmiar tej witaminy mogą być groźne dla naszego organizmu. Aby więc upewnić się, że faktycznie potrzebujemy dodatkowej suplementacji, dobrze jest w pierwszej kolejności udać się do dietetyka, który może zlecić specjalistyczne badania kontrolne. Pozwolą one ustalić, jaki jest faktyczny poziom witaminy D3 w naszym organizmie.

Warto jednak mieć świadomość, że jeśli mamy jej za mało, możemy doświadczać utraty apetytu, zaburzeń snu oraz bólów kostno-mięśniowych. Zwiększona zachorowalność na grypę czy sezonowe infekcje również mogą być objawem niedoborów. Znakiem tego mogą być także powracające systematycznie biegunki.

Z kolei nadmiar witaminy D3 w organizmie może objawiać się między innymi nudnościami, zwiększonym pragnieniem, ogólnym osłabieniem, a także potliwością czy świądem. Wszelkie tego rodzaju niepokojące sygnały należy każdorazowo skonsultować z lekarzem, aby wskazać właściwą przyczynę i móc podjąć odpowiednie kroki.

Źródła witaminy D3 w pokarmach dla dorosłych

W największych ilościach znajdziemy witaminę D przede wszystkim w produktach odzwierzęcych, nabiałowych, oraz głównie w rybach. Należy jednak pamiętać, że zbyt wysoka obróbka cieplna może zmniejszać dostępną ilość tej witaminy w pokarmach. Zaleca się więc pieczenie oraz duszenie potraw, zamiast smażenia w głębokim tłuszczu. Dostarczymy ją także, spożywając sery, jajka oraz niektóre tłuszcze roślinne, na przykład produkty do smarowania pieczywa. Jeśli nasza dieta jest uboga w te składniki, można spróbować wykonać badanie z krwi, a następnie, w zależności od uzyskanych wyników, opracować nie tylko zbilansowaną dietę, ale także dopasować odpowiedni sposób suplementacji, gdyż mimo diety bogatej w tę witaminę bardzo ciężko jest dostarczyć jej odpowiednią ilość z pożywienia.

Witamina D3 – suplementować czy nie suplementować?

Rozwiązanie tej kwestii dla jednych wydaje się oczywiste, dla innych jest bardziej skomplikowaną sprawą. Większość specjalistów zaleca suplementację witaminą D w okresie od października do marca, bez względu na indywidualne wyniki. Przyjmuje się bowiem, że w tej części roku cierpimy na wyraźne niedobory tego składnika. Co więcej, przy zastosowaniu odpowiedniej dawki nie ma ryzyka przedawkowania. Niektórzy sądzą jednak, że należy wcześniej ustalić, jaki jest poziom tej witaminy w naszym organizmie i dopiero na tej podstawie podejmować dalsze kroki. W tej sytuacji trudno więc wskazać jednoznacznie dobre rozwiązanie. Dobrze jest jednak swoje pierwsze kroki skierować do specjalistycznej poradni lub do profesjonalnego dietetyka. Podpowie nam on, jaka opcja będzie dla nas najlepsza.

Ładowanie...

Ładowanie