Dietetyk Wrocław - Leczenie Otyłości | Saba Odchudzanie
  • Postaw na test 10:00 01.04.2016
  • Wizyty Promocyjne

    Woda – wszystko czego o niej nie wiedziałeś

    Woda ma ogromne znaczenie dla każdego żywego organizmu. Jest to główny składnik ilościowy występujący we wszystkich żyjących na globie ziemskim stworzeniach, a także ważna struktura środowiska, w którym one funkcjonują. Woda to życie! Dlatego też trzeba dbać o regularne uzupełnianie zasobów wodnych w organizmie. Wszędzie słyszymy, że najlepszym produktem do nawadniania jest woda mineralna. Zawiera ona składniki, których brakuje w codziennej diecie, a które zapewniają skuteczną przemianę materii oraz zapobiegają chorobom. Czy jednak każda woda źródlana jest dobra? Na etykiecie produktu zawartych jest wiele informacji o nasyceniu minerałami. Na które parametry należy zwracać uwagę? Jakie powinny być ich wartości?

    Woda jako zasadniczy składnik ciała człowieka

    Woda należy do najważniejszych składników organizmu ludzkiego. Zawartość wskazanego związku zmienia się wraz z wiekiem. W ciele nowo narodzonego dziecka jest jej około 80%, natomiast w przypadku dorosłego człowieka poziom ten kształtuje się w granicach od 60 do 75%. Co więcej, woda obecna jest w każdej tkance ludzkiego ustroju. Podkreślić należy jednak fakt, że jej rozmieszczenie nie jest jednolite. Przestrzenie te nie są oddzielone.  Między nimi zachodzi regularny przepływ dużych ilości płynu, na przykład w formie soku trzustkowego, czy śliny.

    Dzięki wodzie podtrzymywane są wszystkie procesy biologiczne, na przykład wchłanianie pożywienia z jelit, czy też odżywianie komórek. Ponadto jest to istotny regulator ciepła. Warto również podkreślić, że ma duże znaczenie w zwilżaniu błon śluzowych, czy też gałki ocznej. Dorosły człowiek jest w stanie przeżyć bez wody tylko kilka dni. Niedostateczna ilość wody bardzo szybko prowadzi do odwodnienia organizmu, a tym samy niewydolności fizycznej oraz psychicznej. Gdy utracimy 20% tego związku, możemy doprowadzić nawet do śmierci.

    Dzienne zapotrzebowanie na wodę u dorosłej osoby kształtuje się na poziomie 2,5 litra. Ilość wody, która pozwoli na skuteczne uzupełnienie bilansu, zależy od wielu aspektów, na przykład wieku, stylu życia, czy też temperatury otoczenia. Symptomy świadczące o zbyt małej zawartości wody w organizmie są dostrzegalne bardzo szybko. Mamy wówczas gorszą zdolność koncentracyjną, pojawia się nieprawidłowość w zakresie koordynacji ruchowej, odczuwamy silne bóle głowy, mamy problemy z trawieniem, jesteśmy także mniej odporni na różnego rodzaju schorzenia.

    Organizm człowieka jest taką strukturą, która potrafi pozyskać wodę z różnych produktów: owoców, warzyw czy mięsa. Jednakże podkreślić należy fakt, że ponad 1,5 litra musi być w formie płynnej. Może to być herbata, naturalne soki, a najlepiej jest, gdy jest to po prostu woda, która koniecznie musi charakteryzować się odpowiednią jakością.

    Woda - wszystko czego o niej nie wiedziałeś

    Woda wodzie nierówna, czyli znaczenie składników mineralnych zawartych w wodach źródlanych

    Wody mineralne mogą mieć w swoim składzie ponad 70 różnych składników, jednakże najważniejsze to: magnez, wapń, sód, wodorowęglany, fluorki, siarczany, żelazo, jodki, a ponadto dwutlenek węgla.

    Wapń i magnez

    Magnez i wapń mają zasadnicze znaczenie. Pierwszy z wymienionych wpływa na właściwe funkcjonowanie układu immunologicznego oraz nerwowo-mięśniowego. Chroni przed chorobami nowotworowymi, miażdżycą, a ponadto kamicą nerkową. We współczesnych czasach istotne jest to, że ogranicza również napięcie nerwowe, a także zmniejsza rezultaty związane z wpływem zanieczyszczeń przemysłowych na organizm człowieka.

    Wapń natomiast to zasadniczy komponent kości oraz zębów. Wspaniale działa na przemianę materii i utrzymywanie normalnej pracy serca. Co więcej, chroni przed osteoporozą. Ma szczególne znaczenie dla dojrzewających dziewcząt, a także kobiet w okresie menopauzy.

    Średnie dzienne niedobory magnezu kształtują się na poziomie 100 mg, natomiast wapnia 500 mg. Dlatego też należy wybierać wody zawierające w 1 dm3 co najmniej 50 mg Mg oraz 150 mg Ca. Istotne znaczenie ma również proporcja między wskazanymi minerałami, która powinna wynosić 1:2.

    Wodorowęglany

    Wybierając odpowiednią wodę, należy zwracać również uwagę na wodorowęglany. Przyczyniają się one bowiem do alkalizowania kwasów żołądkowych, dlatego też mają duże znaczenie dla osób, którym doskwiera nadkwasota. Wysoki poziom tych składników jest także korzystny w początkowym etapie cukrzycy, gdyż przyczyniają się one do zmniejszenia poziomu cukru we krwi oraz moczu.

    Jakie powinno być ich nasycenie? Osoby chore na nadkwasotę powinny rezygnować z wód zawierających ponad 600 mg wodorowęglanów w 1 dm 3, natomiast osoby zdrowe z tych, które przekraczają 1000 mg, gdyż mogłoby to przyczynić się do zaburzenia procesów trawiennych.

    Sód

    Jest to składnik, który zapobiega odwodnieniu organizmu, a ponadto wpływa na równowagę kwasowo-zasadową. Co więcej, jest to również moderator krwi. Niedostateczna ilość tego komponentu zaburza trawienie. Współcześnie spożywa się jednak bardzo dużo sodu, którego źródłem jest sól kuchenna, wędliny, zupy, mięso i inne potrawy. Podkreślić należy fakt, że nie jest to absolutnie spowodowane przez wodę, ale właśnie pozostałe składniki przyjmowanie przez człowieka.

    Woda nasycona wskazanym minerałem w ilości 250 mg w 1 dm3 stanowi maksymalnie 5% bilansu sodowego. W związku z tym wybieranie wód niskosodowych nie wykazuje żadnego praktycznego uzasadnienia w obniżaniu spożycia soli.

    Chlorki

    Zawartość chlorków w wodach mineralnych jest bardziej zróżnicowana i kształtuje się od kilku do nawet 1500 mg w 1 dm3. Anion chlorkowy obecny jest w soku żołądkowym w formie kwasu solnego, natomiast jako chlorek sodu odpowiada za właściwe utrzymywanie ciśnienia osmotycznego, a także płynów ustrojowych. Spożywanie wód chlorkowo-sodowych podczas wzmożonej aktywności fizycznej pozytywnie wpływa na wydolność organizmu. W tej sytuacji korzystne jest przyjmowanie wody zawierającej w 1 dm3 do 1000 mg sodu oraz 1500 mg chlorku.

    Siarczany

    Wskazane związki mają korzystny wpływ na przemianę materii. Co więcej, wykazują pozytywne działanie w przypadku stanów zapalnych dróg moczowych oraz w początkowych stanach cukrzycowych. Pożądane działanie wód siarczanowych dostrzegalne jest przy nasyceniu wynoszącym co najmniej 250 mg/1 dm3. Wskazać należy także, że poziom przekraczający 600 mg/1 dm3 może powodować biegunki.

    Jod, fluor oraz żelazo

    Ważnym źródłem jodu mogą być tylko wody, w których zawartość tego składnika kształtuje się od 0,5 do 10,0 mg/dm3. W przypadku soli żelaza stwierdza się, że działanie fizjologiczne obecne jest wówczas, gdy stężenie Fe wynosi co najmniej 1mg/1dm3. Jednakże mało jest wód spełniających określone kryteria. Co więcej, nie ma również wód o znaczącej ilości fluoru, które powinna wynosić od 1,5 do 5,0 mg/1 dm3.

    Rodzaje wód

    Wiemy już, na jakie składniki mineralne powinniśmy zwracać szczególną uwagę, jednakże warto mieć wiedzę mówiącą o tym, jakie są w ogóle rodzaje wód. Wyróżnia się zatem wodę źródlaną, mineralną, stołowa, a także leczniczą. Czym one się różnią?

    Wody źródlane pozyskiwane są z płytszych warstw podziemnych. Charakteryzują się one niskim bądź średnim stopnie zmineralizowania (poniżej 1000 mg/1 dm3). Uwarunkowania geologiczne wpływają na niewielkie zmiany ich składu chemicznego. Natomiast wody mineralne otrzymuje się na skutek odwiertów głębinowych. W tym przypadku mineralizacja jest średnia bądź wysoka (powyżej 1000 mg/1 dm3). Produkt określany mianem wody stołowej to efekt zmieszania wody źródlanej z wodą mineralną. Proces produkcji doprowadza do istotnej modyfikacji ich składu, dlatego wyróżniają się uboższą zawartością ważnych dla funkcjonowania organizmu składników. Ostatnia grupa kwalifikowana jako wody lecznicze to stopień mineralizacji poniżej 1000 mg/1dm3 i wysokie stężenie jednego ze składników, który znacząco wpływa na działanie ludzkiego ustroju.

    Woda - wszystko czego o niej nie wiedziałeś

    Woda gazowana czy niegazowana?

    Ostatni aspekt dotyczy wyboru pomiędzy wodą gazowaną, a niegazowaną. Pierwsza z wymienionych lepiej wchłania się z przewodu pokarmowego i sprawia, że organizm łatwiej pozbywa się szkodliwych toksyn. Jednak nie jest korzystna dla osób cierpiących na problemy trawienne, wzdęcia, nadkwasotę, gdyż dwutlenek węgla drażni śluzówkę przewodu pokarmowego. Co więcej, rozpychają one ściany żołądka, co daje złudne poczucie ugaszenia pragnienia. Dlatego też mogą negatywnie wpływać na aspekt związany z uzupełnieniem bilansu wodnego w organizmie.

    Literatura:

    • Łubkowska Beata: Rola wody w życiu człowieka i środowisku [w:] Żywienie a środowisko pod redakcją M. Podgórskiej, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania, Gdańsk 2016, strony 26-28.
    • Wojtaszek Tadeusz: Profilaktyczno-zdrowotne działanie wód mineralnych [w:] Z życia Polskiego Towarzystwa Magnezologicznego, strony 119-121.

    Ładowanie...

    Translate »
    Ładowanie