Dietetyk Wrocław - Leczenie Otyłości | Saba Odchudzanie

Woda z cytryną na czczo – mit?

Woda z cytryną na czczo stała się aktualnie bardzo popularnym napojem. Tym bardziej że jest coraz więcej informacji na ten temat. Są one potwierdzone pozytywnymi doniesieniami naukowymi. Często jednak można się spotkać z mitami dotyczącymi właściwości wody z cytryną wypijanej rano. W związku z tym warto zapoznać się z faktami, aby móc samodzielnie ocenić, czy rzeczywiście korzystne będzie wypijanie tego napoju przed śniadaniem.

Woda z cytryną na czczo – właściwości

Ogólnie wiadomo, że woda z cytryną jest wartościowym napojem. Występują w niej takie składniki jak: witaminy C, B1, B6, B9 oraz także liczne minerały tj.: potas, wapń, magnez, żelazo i sód. Ponadto w wodzie z cytryną można również znaleźć biofawonoidy, olejki eteryczne, terpeny, pektyny i rutynę. Dzięki takiej różnorodności zawartości substancji czynnych napój ten, szczególnie wypijany regularnie rano na czczo, ma bardzo korzystny wpływ na zdrowie i funkcjonowanie całego naszego organizmu.

Związane to jest z faktem, iż sam sok z cytryny zwiększa zawartość elektrolitów w wodzie. Z tego względu napój ten jeszcze skuteczniej nawadnia organizm. Jest on zatem wyjątkowo użyteczny latem i w okresach większego wysiłku fizycznego. Pamiętajmy jednak, że o właściwe nawadnianie organizmu trzeba dbać każdego dnia, bez względu na panującą pogodę czy poziom naszej aktywności.

Sok z cytryny jest bogatym źródłem witaminy C, która  wspomaga funkcję układu immunologicznego. U mężczyzn właściwy poziom tego związku zmniejsza ryzyko niepłodności. Ponadto w swoim składzie ma też ona naturalne przeciwutleniacze, pomocne w neutralizacji wolnych rodników. Chronią one bowiem DNA i białka komórek ciała przed uszkodzeniem. Ważne jest także, aby pamiętać o tym, że woda z cytryną skutecznie alkalizuje organizm, zwiększa ilości cytrynianu w moczu i przyspiesza metabolizm.

Ponadto woda z cytryną usprawnia procesy trawienne poprzez stymulację wydzielania żółci i zapewnia w ten sposób uczucie sytości. Dzięki temu wpływa na ograniczenie apetytu. Sok z cytryny obfituje w kwas cytrynowy, który jest związkiem zapobiegającym wiązaniu się wapnia i powstawaniu nierozpuszczalnych kamieni nerkowych. Ponadto wypijanie dużych ilości tego napoju podobnie jak samej wody, przyczynia się do zwiększonej moczopędności, szybszego usuwania toksyn z organizmu i ich lepszego rozcieńczania.

Woda z cytryną na czczo – czy jest zdrowa?

Okazuje się, że wypijanie wody z cytryną na czczo może pozytywnie wpłynąć na nasze zdrowie, urodę oraz dobre samopoczucie. Nie mniej jednak ważne jest jej prawidłowe przygotowanie oraz regularne spożywanie. Samo sporządzenie napoju jest bardzo proste i polega na tym, że do szklanki wody wciskamy sok z połówki cytryny i mieszamy. Można do takiego napoju dodać dla urozmaicenia jego smaku np. miód, miętę, cynamon czy imbir. Temperatura wody nie ma większego wpływu na właściwości napoju. Zaleca się picie wody z cytryną rano, najlepiej tuż po przebudzeniu, na ok. pół godziny przed pierwszym posiłkiem. Aby nastąpił jej korzystny wpływ na organizm trzeba pić ją regularnie przez co najmniej dwa tygodnie.

Woda z cytryną na czczo – czy szkodzi?

Picie wody z cytryną na czczo może zaszkodzić ludziom cierpiącym na dolegliwości żołądkowe. Powodem jest to, że płyn taki jest kwaśny i może dodatkowo podrażnić żołądek. Warto wstrzymać się od jej picia również w przypadku zgagi, ponieważ napój taki może nasilać jej objawy. Ogólnie więc woda z cytryną nie szkodzi zdrowiu za wyjątkiem wspomnianych dolegliwości. Nie mniej jednak wskazana jest prawidłowa i indywidualna dieta, którą określi dietetyk, uwzględniając nasze ewentualne choroby, czy gusta, a nade wszystko cel, jakiemu ma ona służyć. Pomocne są także regularne ćwiczenia fizyczne, czy wizyty u lekarza w przypadku pojawiających się kłopotów ze zdrowiem.

woda z cytryną na czczo

Woda z cytryną na czczo – fakty i mity

Picie wody z cytryną na czczo jest różnie postrzegane, ponieważ jest wiele opinii na ten temat. Okazuje się, że część jest prawdziwa, ale wśród nich znajdują się też opinie zupełnie nieprawdziwe określane mianem mitów. Przedstawiamy zatem kilka opinii prawdziwych i mitów na temat picia wody z cytryną na czczo:

Woda z cytryną wspomaga odchudzanie — prawda

Sama woda z cytryną nie ma właściwości odchudzających. Natomiast skutecznie wspomaga walkę z nadwagą, czy otyłością. Wynika to z faktu, że w skład tego napoju wchodzi duża ilość składników o charakterze kwasowym, które mają cechy spowalniające wchłanianie cukrów z pożywienia i obniżają indeks glikemiczny. W konsekwencji więc sprzyja to utrzymaniu właściwej masy ciała. Z tego wynika, iż picie wody z cytryną na odchudzanie jest bardzo dobrym uzupełnieniem diety redukcyjnej, najlepiej zaleconej przez dietetyka. Dodatkowo, jeżeli przygotujemy mieszankę składającą się z soku i startej skórki cytryny, wtedy dostarczymy organizmowi znacznej ilości pektyn. Pęcznieją one w żołądku i dają uczucie sytości. Jednocześnie zawarte w soku cytrynowym terpeny stymulują wydzielanie śliny i w ten sposób usprawniają trawienie.

Woda z cytryną pita na czczo przyspiesza perystaltykę jelit – prawda

Taki napój pity na czczo może wpłynąć na przyspieszenie perystaltyki jelit. Dodatkowo wypijanie cytrynowego napoju rano zazwyczaj jest pomocne przy problemach z zaparciami. U niektórych osób posiadających problemy związane z wypróżnieniem następuje to w bardzo krótkim czasie po spożyciu kwaśnego napoju, u innych zaś regulacja wypróżnień trwa nawet od 1 do 2 tygodni regularnego wypijania wody z cytryną.

Woda z cytryną wpływa na odporność – prawda

Wiadomo, że cytryna zawiera witaminę C, która uczestniczy w procesach uodporniania organizmu. Zwiększa więc możliwości obronne organizmu przed wirusami i bakteriami.

Woda z cytryną korzystnie działa na skórę – prawda

Woda z cytryną wypijana regularnie może podreperować nie tylko zdrowie, ale i urodę. Ma bowiem wiele korzystnych właściwości, w tym m.in. spowalnia procesy starzenia, wpływa na zanik przebarwień i poprawia ogólną kondycję skóry. Dzieje się to dzięki witaminie C. Jest ona niezbędna do produkcji kolagenu w organizmie, a ten z kolei jest odpowiedzialny za napięcie i elastyczność skóry. Plusy w tym zakresie dają także przeciwutleniacze uczestniczące w procesach regeneracyjnych komórek.

Cytryna jest kwaśna i może zakwasić nasz organizm – mit

Cytryna jest co prawda kwaśna w smaku, ale w żaden sposób nie powoduje zakwaszenia organizmu. Przeciwnie sok z cytryny należy do produktów mocno alkalizujących. Jego pH jest kwasowe i wynosi 2,5. Nie mniej jednak za zdolności zasadowe nie odpowiada odczyn, ale zawartość związków mineralnych mających charakter alkaliczny. Owoce cytryny mają dużą ilość dwuwęglanu sodu, który z kolei reaguje z kwasami metabolicznymi. W ten zatem sposób zobojętnia je i utrzymuje pH płynów ustrojowych w przedziale lekko zasadowym. Ostatecznie należy stwierdzić, że picie wody z cytryną może pomóc w odzyskaniu równowagi kwasowo-zasadowej ustroju.

Sok z cytryny ma zdolność do rozpuszczania tłuszczu w pożywieniu – mit

Dość znaczna liczba osób jest przekonana, że skrapiając kawałki mięsa lub ryb sokiem z cytryny następuje rozpuszczenie tłuszczu i częściowo obniży się kaloryczność potrawy. Jest to nieprawda, bowiem sok z cytryny nie ma takich właściwości. Natomiast skropienie sokiem cytrynowym powoduje zmiękczenie mięsa lub ryby poprzez oddziaływanie z białkami.

Sok z cytryny przyspiesza spalanie tłuszczu w organizmie – mit

Jest to mit, który jest związany z przekonaniem o odchudzających właściwościach soku z cytryny. Woda z cytryną nie ma takich właściwości. Nie wpływa zatem na zdolność spalania tłuszczu w organizmie. Niezbędna będzie więc dieta redukcyjna i aktywność fizyczna.

Picie wody z cytryną może podnieść poziom IQ – mit

Aby dany organizm ludzki miał dobrą pamięć i koncentrację niezbędne jest prawidłowe nawadnianie mózgu, a także dostarczanie mu wszystkich niezbędnych składników odżywczych, a w tym witaminy C. Zatem tylko picie wody z cytryną nie poprawia inteligencji człowieka.

Woda z cytryną wykazuje działanie alkalizujące, dlatego wspomaga walkę z rakiem – mit

Ta teza jest nieprawdziwa, ponieważ wynika ze stwierdzenia, iż komórki nowotworowe nie mogą rozwijać się w zasadowym środowisku. Okazuje się, że pomimo tego, że nowotwór preferuje środowisko kwaśne, może także występować w zasadowym. Powoduje też zdolność do zakwaszania przestrzeni wokół siebie.

Woda z cytryną na czczo – podsumowanie

Podsumowując, można stwierdzić, że picie wody z cytryną na czczo ma wiele pozytywów. Nie mniej jednak osoba, która będzie piła taki napój musi zdawać sobie sprawę z jego właściwości oraz zapoznać się także z krążącymi wokół niego mitami. Najlepiej jednak powinna zgłosić się do dietetyka w celu ustalenia stosownej diety redukcyjnej, a także zaleceń w zakresie ćwiczeń.

 

Źródła:

https://www.ofeminin.pl/fitness-i-zdrowie/zdrowie/woda-z-cytryna-na-odchudzanie-obalamy-mity-i-wyjasniamy/79jg2nd

https://www.poradnikzdrowie.pl/diety-i-zywienie/zdrowe-odzywianie/czy-warto-pic-wode-z-cytryna-aa-nh7N-rqdJ-mxFv.html

https://www.amol.pl/picie-wody-z-cytryna-fakty-i-mity

https://5mindlazdrowia.pl/woda_z_cytryna_rano/

https://www.elleman.pl/artykul/woda-z-cytryna-rano-co-daje-jak-ja-przygotowac

https://www.cefarm24.pl/czytelnia/dieta/czy-warto-pic-wode-z-cytryna/

https://wylecz.to/odchudzanie/czy-woda-z-cytryna-odchudza-czy-warto-pic-wode-z-cytryna-na-czczo/

https://zywienie.abczdrowie.pl/skutki-uboczne-picia-wody-z-cytryna

https://zdrowitek.pl/woda-z-cytryna-na-czczo-jak-dlugo-pic-na-co-pomaga/

 

Ładowanie...

Ładowanie