Dietetyk Wrocław - Leczenie Otyłości | Saba Odchudzanie
  • Postaw na test 10:00 01.04.2016
  • Wizyty Promocyjne

    Współczesna Piramida Żywienia

    Piramida żywienia to ilustracja przedstawiająca zbilansowany sposób odżywania, a więc taki, który zalecany jest przez dietetyków i specjalistów żywienia. Publikowana przez Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie, raz na jakiś czas ulega zmianom. Współczesna Piramida Żywienia, która pochodzi z 2016 roku, to innymi słowy „Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej”. Zasady prawidłowego odżywiania zostały wzbogacone w niej o inne wytyczne, między innymi te odnoszące się do aktywności fizycznej.

    Na czym dokładnie polega Piramida Żywienia? Otóż im wyższy jej szczebel, tym zalecana ilość danej żywności jest mniejsza. Dlaczego podlega ona modyfikacjom? Dzieje się tak na skutek tego, iż badania naukowe na bieżąco potwierdzają lub zaprzeczają pewnym prawidłowościom. W ostatnich latach wykazały na przykład, że do prawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży niezbędna jest określona ilość snu i aktywność fizyczna. Nie bez znaczenia pozostaje również przestrzeganie pewnych zasad, jeśli chodzi o korzystanie z komputera, smartfona i innych urządzeń elektronicznych.

    Współczesna Piramida Żywienia, tak jak i wszystkie wcześniejsze jej formy nadal potwierdza jednak, że to warzywa i owoce powinny być podstawą każdej odpowiednio zbilansowanej i zdrowiej diety. Rozkładając ilustrację na czynniki pierwsze, można w szybki i łatwy sposób wyciągnąć także inne wnioski, między innymi te dotyczące zalecanej ilości posiłków i napojów.

    Współczesna Piramida Żywienia i zasady żywienia w niej zawarte — regularność posiłków to podstawa

    Zgodnie z zaleceniami Współczesnej Piramidy Żywienia, każdy z nas powinien jeść w sposób regularny, a więc co trzy, cztery godziny. Pięć posiłków dziennie i częste picie wody zapewnia bowiem lepszy metabolizm. Najważniejsze wydaje się śniadanie, które dostarcza organizmowi niezbędną energię. W przypadku dzieci i młodzieży, a także osób pracujących jest to bardzo istotne, bo równoznaczne ze zwiększoną koncentracją i łatwiejszym skupieniem uwagi na wykonywanych w czasie dnia czynnościach.

    Wodę trzeba dostarczać organizmowi w sposób regularny. Zaleca się, aby dziennie wypijać co najmniej sześć pełnych jej szklanek. Nie tylko gasimy w ten sposób pragnienie, ale też przeciwdziałamy odwodnieniu organizmu. Braki w nawodnieniu skutkują osłabieniem, gorszym samopoczuciem, a nawet poważniejszymi dolegliwościami, takim jak problemy ze strony układu krążenia czy układu moczowego. Co istotne, im więcej wysiłku fizycznego, tym zapotrzebowanie na wodę jest większe. Podobnie zresztą, jak podczas upałów, gdy temperatura powietrza znacznie wzrasta, a my nadmiernie się pocimy. Co istotne, współczesna Piramida Żywienia przypomina też, że po każdym posiłku należy myć zęby. W ten sposób zapobiegamy bowiem próchnicy.

    Co jeść, by cieszyć się zdrowiem i dobrym samopoczuciem?

    Przechodząc jednak do kluczowej treści, a więc tego, co jeść, a czego unikać, na pierwszy plan wysuwają się wspomniane już warzywa i owoce. Wszystkie te produkty, to bogate źródło witamin, składników mineralnych i błonnika. Regularne ich spożywanie, to zmniejszenie ryzyka wystąpienia wielu chorób, otyłości czy cukrzycy. Oczywiście najkorzystniej jeść je w postaci surowej lub minimalnie przetworzonej. Tylko w takiej formie zachowują większość swoich składników odżywczych. Zarówno warzywa, jak i owoce powinny być spożywanie przynajmniej kilka razy dziennie.

    Produkty zbożowe, to kolejne elementy dobrze zbilansowanej diety. Powinny być częścią składową większości posiłków. Najlepiej decydować się na te pełnoziarniste, a więc pieczywo razowe, graham i grube kasze czy brązowy ryż. Do codziennych posiłków warto wprowadzić też naturalne płatki zbożowe, między innymi płatki żytnie, jęczmienne czy owsiane. Nie zapominajmy oczywiście o białku, czyli chudym mięsie, rybach, jajach i roślinach strączkowych. Mleko i produkty mleczne są z kolei najlepszym źródłem wapnia. W diecie powinny być zawsze obecne trzy-cztery szklanki mleka lub jogurty naturalne czy kefiry. Gdy chodzi zaś o tłuszcze, to lepiej wybierać te pochodzenia roślinnego. Tłuszcze zwierzęce łatwo przecież zastąpić, wystarczy zdecydować się na olej rzepakowy czy oliwę z oliwek.

    współczesna piramida żywienia

    Czego unikać w codziennym menu?

    Czego wobec tego unikać? Z pewnością słodkich napojów, fast foodów, mocnych przypraw i słodyczy. Cukier nie dostarcza naszemu organizmowi żadnych, pełnowartościowych składników odżywczych. Zamiast tego przyczynia się do rozwoju próchnicy i powoduje przyrost wagi. Jeśli ktoś lubi przekąski, lepiej, by zdecydował się na orzechy, migdały czy pestki dyni.

    W swojej diecie dobrze jest też całkowicie wyeliminować lub znacznie ograniczyć picie kawy, mocnych herbat, no i oczywiście alkoholu. Picie wody, mleka, soków warzywnych jest o wiele zdrowsze. Pamiętając jednak o tym, że każdy człowiek jest inny, mierzy się z innymi dolegliwościami i problemami zdrowotnymi, swoją codzienną dietę i ilość wskazanych powyżej produktów warto skonsultować z dietetykiem. Tylko w ten sposób można mieć pewność, że Współczesna Piramida Żywienia i jej zasady będą szczegółowo dopasowane do konkretnego przypadku.

    Odpowiednio zbilansowana dieta, to nie wszystko. Pamiętaj o aktywności fizycznej i wypoczynku!

    Współczesna Piramida Żywienia kładzie nacisk nie tylko na odpowiednio dobrane składniki odżywcze. Jasno wskazuje, jak ważna jest codzienna aktywność fizyczna, a przynajmniej 60 minut ćwiczeń dziennie. Podkreśla też, że nadmierne oglądanie telewizji i spędzenie dużej ilości czasu przy urządzeniach elektronicznych, takich jak komputery, tablety czy smartfony, to prosta droga do otyłości. W ten sposób zarówno dzieci, jak i młodzież popadają w nałóg pojadania niezalecanych produktów. Co więcej, stopniowo upośledzają także swój wzrok.

    Także niedobory snu może przyczyniają się do tycia, a więc nadmiernej masy ciała. Dzieci w wieku od sześciu do dwunastu lat powinny spać przynajmniej dziesięć godzin dziennie. Dorosłym wystarczy od siedmiu do ośmiu godzin wypoczynku. Jednak to nie tylko ilość przespanych godzin jest ważna, ale też regularność snu. Kładzenie się do łóżka o tej samej porze, jest z punktu widzenia badaczy najzdrowsze.

    Współczesna Piramida Żywienia to ogólny kompas

    Współczesna Piramida Żywienia wzbogacona o konkretne wytyczne dotyczące aktywności fizycznej, picia wody czy wskazówek dotyczących wysypiania się, to obecnie uniwersalne remedium na wiele problemów ze zdrowiem. Nie każdy powinien jednak traktować ją dosłownie. Niektóre schorzenia wymagają przecież nieco dokładniejszych wytycznych. Stąd prosty wniosek, by każdą dolegliwość związaną z nieprawidłowym żywieniem konsultować ze specjalistą.

    źródła:

    https://ncez.pl/abc-zywienia-/zasady-zdrowego-zywienia/piramida-zdrowego-zywienia-i-stylu-zycia-dzieci-i-mlodziezy

    Ładowanie...

    Translate »
    Ładowanie